Életmód

Mindennapi szokások, amelyek árthatnak az egészségünknek

Érdemes tudatosan odafigyelni a mindennapjainkra

Egyre többen fordulnak az egészséges életmód felé. Ehhez azonban nem csak a vitaminok megfelelő mennyiségére kell odafigyelnünk. Vannak olyan rendszeres szokások, amelyekkel nagy kárt is okozhatunk.

Mindennapi szokások, amelyek árthatnak az egészségünknek
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Dohányzás, alkoholizmus, stressz. Három olyan tényező, amikről rendszeresen halljuk, hogy mennyire káros hatással lehetnek a környezetünkre. Összegyűjtöttünk pár olyan szokást, amire érdemes még odafigyelnünk.

Túl sok és túl gyors étkezés. A túl sok étel szívbetegségekhez, cukorbetegséghez és magas vérnyomáshoz vezethet, és növelheti bizonyos rákfajták kialakulásának esélyét. Emellett érdemes odafigyelni arra, hogy milyen tempóval fogyasztjuk az ebédünket. Ha lassítunk, kevesebbel is teltebbnek érezhetjük magunkat, mert a szervezetnek van esélye felismerni, hogy eleget ettünk.

A nagyon késő esti evés sem tesz jót az egészségünknek. Minél később fogyasztjuk el a vacsorát a lefekvéshez annál jobban változik az étel emésztése, ami akár súlygyarapodáshoz is vezethet ráadásul az alvás minőségén is ronthat.

Egy sűrű napon egyszerűbb az íróasztalunknál ebédelni. Az Appetite című szaklapban megjelent 2022-es kutatás szerint ez a szokás rendszeresen alkalmazva összefüggésbe hozható a magasabb testtömeggel. A kutatók azt javasolják, hogy kapcsoljuk ki az eszközöket, és tartsunk szünetet a munkában, hogy az étkezésre koncentrálhassunk, élvezzük az ételt, és vegyük észre, mikor kezdünk jóllakni.

Nagyon fontos a rendszeres és elegendő folyadék bevitele. A hidratáltság segít megőrizni a memóriát, javít a hangulaton és támogathatja a motivációnkat. Emellett segít a bőrnek rugalmas maradni, az izmok és ízületek egészségéhez is hozzájárul és segít a szervezetnek megszabadulni a méreganyagoktól.

A túl kevés mozgás is káros lehet. Tanulmányok bizonyítják, hogy a rendszeres mozgás segíthet az élet meghosszabbításában, több, mint negyven krónikus betegség kialakulását késlelteti vagy akadályozhatja meg. A testmozgás segít a testsúly kezelésében; javítja az agy egészségét; erősíti a csontokat, az izmokat, a szívet és a tüdőt; segít jobban aludni; javítja a mentális egészséget és csökkenti a depresszió és a szorongás kockázatát; javítja a koncentrációt és az ítélőképességet; javítja a mindennapi tevékenységek elvégzésének képességét; segít elkerülni az eséseket és segít a vércukorszint kezelésében; csökkenti a krónikus betegségek kockázatát.

Az alvásidőre is érdemes odafigyelnünk. Ha nem hagyunk elég időt szervezetünknek a pihenésre, azzal károsíthatjuk az immunrendszert, valamint az ítélőképességet és a döntéshozatali képességet is rossz irányba befolyásolhatjuk. Emellett számos krónikus problémával is összefüggésbe hozható az alváshiány, mint a a szívbetegségekkel, a magas vérnyomással, a vesebetegségekkel, a cukorbetegséggel, a stroke-kal, az elhízással és a depresszióval.

Az elalvás előtti kütyüzésre is érdemes odafigyelni. Az olyan elektronikus kütyük, mint a telefonok, számítógépek és tévék által kibocsátott „kék fény” megzavarhatja az alvást. Egyes tanulmányok pedig azt mutatják, hogy a túl sok éjszakai fény összefüggésbe hozható a rákos megbetegedésekkel (különösen a mell- és prosztatarákkal), a cukorbetegséggel, az elhízással és a szívbetegségekkel.

A konyhai szivacs is befolyásolhatja az egészségi állapotunkat. Baktériumok, penészgombák és élesztőgombák terepe lehet egy régóta használt szivacs.

Az ujjak ropogtatásáról is megoszlik a szakemberek véleménye. Ha rendszeresen ezt csináljuk, akkor idővel nagyobb valószínűséggel duzzad meg a kéz és gyengül a fogásunk. Úgy tűnik azonban, hogy ez nem növeli az ízületi gyulladás esélyét.

A körömrágás nagyon sok fiatal életének a rendszeres szokása. Azonban ez a szokás károsíthatja a fogakat, valamint a körömágy körüli bőrt, ami fertőzéshez vezethet. Emellett több megfázást és más betegséget is kaphat, ha a gyakran baktériumokat hordozó ujjait a szájába veszi.

Sokan használnak fejhallgatót, azonban nem mindegy, hogy milyen módon vesszük igénybe ezt az eszközt. A normális beszélgetés körülbelül 60 decibel. A legjobb, ha a biztonság kedvéért a fejhallgató hangerejét 75 alatt tartja (körülbelül olyan hangos, mint egy porszívó). És ne hallgassa pár óránál tovább egyhuzamban. Nagyobb valószínűséggel veszíti el a hallását, ha sokat van hangos zajban.

Rendszeresen és hosszan ülni sem mindig egészséges. Ez lassíthatja az anyagcserét, de a szívbetegségekkel is összefüggésbe hozható. Időnként álljunk fel, és sétáljunk pár percet.

Túl sok magány sem tesz jót. A lényeg, hogy úgy érezzük, hogy vannak, akikre számíthatunk. Ellenkező esetben nagyobb valószínűséggel lesz magas a vérnyomása, depressziója, agyi problémái (például Alzheimer-kór) és gyulladásai. Ha egyedül érzi magát, csatlakozzon egy klubhoz, vegye fel újra a kapcsolatot a családjával vagy barátaival, vagy kezdjen valami újba, amiben társakra találhat.

Kapcsolódó írásaink

Tudjon meg mindent az alvásról

ĀCikkünkben bemutatunk olyan ételeket és táplálékkiegészítőket is, amelyek elősegítik az egészséges, mély alvást, de kiszámoljuk az ön számára optimális alvásmennyiséget is