Egészség

Alkohollal a depresszió ellen?

A kutatók hét olyan életmódbeli tényezőt azonosítottak, amelyek összefüggésbe hozhatók a depresszió kialakulásának kisebb valószínűségével

Az egészséges életmód, amely magába foglalja a mérsékelt alkoholfogyasztást, az egészséges étrendet, a testmozgást, a normális alvást, a társas érintkezést és a dohányzásról való leszokást, új eredmények szerint csökkentheti a depresszió kockázatát – írta a health.nv.ua.

Alkohollal a depresszió ellen?
A magányos életmód előszobája a depressziónak (képünk illusztráció)
Fotó: AFP/Phanie/Garo

Egy nemzetközi tudóscsoport, köztük a Cambridge-i és a Fudan Egyetem kutatói végezték a Nature Mental Health című folyóiratban megjelent tanulmányt. Több tényező, köztük az életmód, a genetika, az agyszerkezet, valamint az immun- és anyagcsere-rendszer kombinációját elemezték, hogy megértsék, milyen mechanizmusok révén kerülhető el a depresszió.

A kutatók a British Biobankhoz fordultak, amely egy olyan adatbázis, amely a résztvevők genetikai, életmódbeli és egészségügyi adatait tartalmazza. Közel 290 000 ember adatait vizsgálták meg, köztük 13 000 depressziós esetet kilenc év alatt. A kutatók hét olyan életmódbeli tényezőt azonosítottak, amelyek összefüggésbe hozhatók a depresszió kialakulásának kisebb valószínűségével:

  • Mérsékelt alkoholfogyasztás
  • Egészséges étrend
  • Rendszeres fizikai aktivitás
  • Egészséges alvás
  • Dohányzásról való leszokás
  • Aktív társadalmi érintkezés

A legjelentősebb tényező, amely 22%-kal csökkenti a depresszió kockázatát, a jó éjszakai alvás (hét-kilenc óra alvás) volt. Az aktív társas kapcsolatok 18%-kal, a mérsékelt alkoholfogyasztás pedig 11%-kal csökkenti a kockázatot. Az egészséges táplálkozás 6%-kal, a rendszeres testmozgás 14%-kal, a dohányzásról való leszokás 20%-kal, a mozgásszegény életmód elkerülése pedig 13%-kal csökkenti a kockázatot.

Ezek az eredmények hangsúlyozzák az egészséges életmód fenntartásának fontosságát a depresszió megelőzése érdekében, és kiemelik, hogy figyelmet kell fordítani a társas kapcsolatokra és az alvás minőségére.

Kapcsolódó írásaink