Egészség

Az életkornak megfelelő alvás a pihentető

Azonban nagyon fontos tény, hogy nemcsak a mennyiség, hanem a minőség is hatással lehet az egészségre

Nem véletlenül hangoztatják annyiszor a szakértők a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás fontosságát. Alvásigényünk kielégítése nagyon fontos az egészségünk szempontjából, a szükséges mennyiség azonban korosztályonként eltérő – írta meg a házipatika.

Az életkornak megfelelő alvás a pihentető
A mennyiségi és a minőségi alvás egyaránt nagyon fontos
Fotó: IGOR STEVANOVIC / SCIENCE PHOTO / IST / Science Photo Library via AFP

„Az alvás elengedhetetlen a szervezet egészséges működéséhez, regenerálódásához, a fizikai és lelki egyensúly fenntartásához. Alvás nélkül az emberi szervezet ugyanúgy nem tud működni, mint evés és ivás nélkül” – hívta fel a figyelmet egyik közelmúltbeli Facebook-posztjában a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK).

Mint írták, a rohanó életmód és a túlterheltség miatt sokan úgy próbálják megoldani, hogy minél több feladat beleférjen egy napba, hogy az alvásidőt csökkentik. Ezzel azonban ártanak maguknak, hiszen életünk minden szakaszában nagyon fontos, hogy kielégítsük szervezetünk alvásigényét.

Így változik alvásigényünk, ahogy idősödünk

Az NNK gyűjtése szerint a különböző életszakaszokban szükséges alvásmennyiség az alábbiak szerint alakul:

  • 0–3 hónapos babáknak 14–17 óra,
  • 4–12 hónapos csecsemőknek 12–15 óra,
  • 1–2 éves kisgyermeknek 11–14 óra,
  • óvodásoknak 10–13 óra,
  • 6–13 éves kisiskolásoknak 9–11 óra,
  • 14–17 éves tinédzsereknek 8–10 óra,
  • felnőtteknek 65 éves korig 7–9 óra,
  • a 65 év feletti időseknek pedig 6–8 óra alvás ajánlott naponta.

Fontos, hogy nemcsak az alvás hossza, hanem annak minősége is sokat számít. A nagyfokú stressz és túlterheltség például bizonyítottan rontja az alvásminőséget. Az emberek fele legalább időnként küzd valamilyen alvásproblémával – például inszomniával vagy gyakori éjjeli felébredéssel – az élete folyamán. Emellett 100-ból 10–30 ember krónikus alvászavarban szenved.

Az alváshiány komoly következményekkel járhat

Fontos tudni továbbá, hogy a tartós alváshiány pszichés és fizikai következményekkel is járhat. A leggyakoribb szövődmények az alábbiak:

  • koncentrációs zavar,
  • memóriazavar,
  • hangulatzavarok,
  • depresszió,
  • szorongás,
  • gyakoribb alkoholfogyasztás, dohányzás vagy szerhasználat,
  • cukorbetegség,
  • elhízás,
  • szív- és érrendszeri betegségek,
  • gyakoribb balesetek.

Az NNK szakemberei arra is felhívták a figyelmet, hogy ha az embernek huzamosabb ideig alvással kapcsolatos panaszai vannak, illetve nappali kimerültség jeleit is észleli magán, mindenképpen forduljon a háziorvosához. A kiváltó okok felderítése nagyon fontos, azok ismeretében ugyanis az alvászavar jól kezelhető.

Kapcsolódó írásaink