Életmód

Kiderült, mit érdemes hús helyett enni

Különlegessége, hogy az emberek sokkal kisebb adagokban fogyasztják

Általában a feldolgozott hús fogyasztása negatív hatással van az egészségre, ezért a táplálkozási szakemberek azt tanácsolják, hogy helyettesítsük sajtokkal – számol be a Sports.kz.

Kiderült, mit érdemes hús helyett enni
Sajtfélék a világ minden tájáról, minden mennyiségben
Fotó: NorthFoto/Alex Segre

A táplálkozási szakemberek megjegyezték, hogy kevesebb húst fogyasztani nagyon nehéz, de a sajt segíthet pótolni a hiányt. Arról is beszámoltak, hogy ha néha a vörös húst néhány gramm sajttal helyettesítjük, 8,8 százalékkal csökkenthető a cukorbetegség kockázata – tájékoztatott a Sports.kz.

„A sajt hozzáadása a zöldségekhez konyhai varázslat. A parmezán például az egyszerű tésztát és babot kiadós olasz vacsorává változtatja; a grillezett halloumisajt-szeletek egy tál zöldséget ebéddé varázsolnak. Egy szelet fetasajtot paradicsommal és fokhagymával együtt sütve ízletes tésztaszószt kapunk. Vagyis a sajt lehetővé teszi, hogy érezzük a jóllakottságot, és ehhez nem kell húst enni” – olvasható a cikkbe.

Megjegyzendő, hogy a sajt is sok zsírt tartalmazhat. Egy dietetikusprofesszor kifejtette, hogy a sajt néhány jótékony összetevője, például az egészséges zsírsavak és a probiotikus baktériumok, ellensúlyozhatják egészségtelen tulajdonságait. A fő ok azonban valószínűleg az, hogy a vörös és feldolgozott húsok annyira károsak, hogy valószínűleg jobb, ha szinte bármilyen más fehérjeforrással helyettesítjük őket.

A szakértők a sajtgyártásra is felhívták a figyelmet. A fő fehérjeforrások közül a marhahús, a bárányhús és a tenyésztett rákfélék után a negyedik helyen áll a kibocsátások tekintetében. Ötven gramm sajt előállítása annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint 356 okostelefon feltöltése hagyományos áramforrásokkal. Különlegessége azonban, hogy az emberek sokkal kisebb adagokban fogyasztják a sajtot, mint a húst.

„A húsalapú étrendről a sajtalapú étrendre való áttérés nem lehet a végcél. Az, hogy a sajt egészséges-e, attól függ, hogy ki eszi: egy cukorbetegnek előnyös lehet, ha vörös hús helyett ezt fogyasztja, de annak nem, aki a szív- és érrendszeri betegségek kockázata miatt aggódik, továbbá laktózérzékenység esetén sem fogyasztható, csak a laktózmentes változat” – magyarázta a táplálkozási szakértő.

Kapcsolódó írásaink