Életmód

A multivitaminok nem segítenek

Népszerűségük ellenére kutatók megkérdőjelezték az egészségügyi előnyüket

400 000 egészséges felnőttet vizsgáló elemzés szerint a napi multivitaminok szedése nem jár egészségügyi előnyökkel – tájékoztatott a Theguardian.com.

A multivitaminok nem segítenek
Képünk illusztráció
Fotó: Science Photo Library via AFP/KTS

Egy nagyszabású tanulmány szerint a napi multivitamin szedése nem segít az embereknek abban, hogy tovább éljenek, sőt növelheti a korai halálozás kockázatát – írja a Theguardian.com.

Az amerikai kutatók csaknem 400 000 olyan felnőtt egészségügyi adatait elemezték, akiknek nem volt súlyos, hosszú távú betegségük, hogy kiderítsék, a napi multivitamin bevitele csökkenti-e a halálozás kockázatát a következő két évtizedben.

Ahelyett, hogy tovább éltek volna, a napi multivitaminokat fogyasztó emberek a nem használókhoz képest kis mértékben nagyobb valószínűséggel haltak meg a vizsgált időszakban, amely arra késztette a kormányzati kutatókat, hogy megjegyezzék: „a multivitaminok használata a hosszú élettartam javítására nem alátámasztott”.

A brit felnőttek csaknem fele hetente egyszer vagy többször szed multivitaminokat vagy étrend-kiegészítőket, amely ipar egy évente több mint félmilliárd font értékű hazai piacot tesz ki. A táplálékkiegészítők globális piaca a becslések szerint évente több tízmilliárd dollárt tesz ki. Az Egyesült Államokban a felnőttek egyharmada használ multivitaminokat a betegségek megelőzésének reményében.

A multivitaminok népszerűsége ellenére azonban kutatók megkérdőjelezték az egészségügyi előnyöket, sőt arra figyelmeztettek, hogy a kiegészítők károsak is lehetnek. Míg például a béta-karotin természetes élelmiszer-forrásai védenek a rák ellen, a béta-karotin-kiegészítők növelhetik a tüdőrák és a szívbetegségek kockázatát, amely arra utal, hogy a kiegészítőkből fontos összetevők hiányoznak. Eközben a vas, amelyet számos multivitaminhoz adnak, vastúlterheléshez vezethet, és növelheti a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a demencia kockázatát.

A legutóbbi munkához dr. Erikka Loftfield és munkatársai a marylandi Nemzeti Rákintézetben három nagy amerikai egészségügyi tanulmány adatait elemezték. Mindegyik az 1990-es években indult, és adatokat gyűjtöttek a résztvevők napi multivitamin-használatáról. A feljegyzések 390 124, általában egészséges felnőttre vonatkoztak, akiket több mint húsz éven át követtek nyomon.

A kutatók nem találtak bizonyítékot arra, hogy a napi multivitaminok csökkentették volna a halálozás kockázatát, ehelyett a követés első éveiben négy százalékkal magasabb adatokról számoltak be a felhasználók körében. A magasabb halálozási kockázat tükrözheti a multivitaminok okozta ártalmakat vagy azt a tendenciát, hogy az emberek akkor kezdik el a napi multivitamin-bevitelt, amikor súlyos betegség alakul ki náluk.

Dr. Neal Barnard, a George Washington Egyetem adjunktus professzora és a tanulmányhoz kapcsolódóan közzétett kommentár társszerzője szerint a vitaminok bizonyos esetekben hasznosak. Történelmileg a tengerészeket a C-vitamin mentette meg a skorbuttól, míg a béta-karotin, a C- és E-vitamin, valamint a cink a jelek szerint lassítja az időskori makuladegenerációt, amely súlyos látásvesztéshez vezethet.

Az is előfordul, hogy a vitaminok anélkül is hasznosak lehetnek, hogy csökkentenék a korai halálozás kockázatát. Egy 2022-es, előzetes tanulmány bizonyítékot talált arra, hogy a multivitaminok lassíthatják az időskori kognitív hanyatlást, de még további kutatásokra van szükség.

Mégis „a multivitaminok túl sokat ígérnek, de nem teljesítenek” – mondta Barnard. A multivitaminok szedése helyett egészséges ételeket kell fogyasztanunk, mondta, amelyek a mikrotápanyagok, makrotápanyagok és rostok széles skáláját biztosítják, miközben korlátozzák a telített zsírok és a koleszterin mennyiségét.

Duane Mellor regisztrált dietetikus és az Aston orvosi karának vezető oktatója elmondta: „Nem meglepő, hogy ezek nem csökkentik jelentősen a halálozási kockázatot. A vitamin- és ásványianyag-pótlás önmagában nem fogja helyrehozni az egészségtelen étrendet, de segíthet fedezni a kulcsfontosságú tápanyagokat, ha valaki nehezen jut hozzájuk az ételekből. Ilyen lehet például a D-vitamin, amelynek szedését télen a felnőtteknek kiegészítésként javasolják, vagy a vegánoknak és vegetáriánusoknak, akiknek hasznos lehet a B12-vitamin pótlása.”

Kapcsolódó írásaink