Életmód

Mi történik, ha lemond a kávéról?

Az orvosok feltárták a szervezetre gyakorolt következményeket

A kávé több, mint egy ital: reggelente energiát ad nekünk, okot ad arra, hogy szünetet tartsunk a munkában és valami alkoholmentes italt, amit társaságban iszogathatunk – számol be a Sports.kz az Unian.net-re hivatkozva.

Mi történik, ha lemond a kávéról?
Képünk illusztráció
Fotó: AFP/NurPhoto/Nikos Pekiaridis

Míg azonban egyesek napi több csészével is meg tudnak inni belőle problémamentesen, másoknál a kávé fokozott szorongást, gyomorégést vagy alvászavarokat okozhat.

A RealSimple portál összegyűjtötte a táplálkozási szakértők véleményét a kávéról való lemondás előnyeiről.

Kinek érdemes lemondania a kávéról?

Az orvosok szerint a szorongó, alvászavarokkal, gyomor-bélrendszeri problémákkal vagy egyes szívbetegségekkel küzdő emberek számára előnyös lehet a kávéfogyasztás csökkentése vagy elhagyása. Emellett a terhes nőknek, a szoptató nőknek és bizonyos egészségügyi állapotokban szenvedőknek is érdemes megfontolniuk a kávé elhagyását vagy korlátozását a lehetséges mellékhatások miatt.

A kávé elhagyásának egészségügyi előnyei

Íme néhány példa a kávéról való lemondás lehetséges előnyeire:

1. Jobb alvásminőség

Mivel a kávéfogyasztás megzavarhatja az alvási ciklust, a napi koffeinbevitel csökkentése vagy elhagyása segíthet a változásban.

„A kávéban lévő koffein blokkolja az adenozinreceptorokat, az adenozin pedig elősegíti az alvást” –mondja dr. Edwina Clark, bejegyzett dietetikus. „Így a koffein kerülése egyeseknek segíthet javítani az alvás állapotán.”

2. Csökkentett szorongás

Ugyanaz az azonnali energialöket, amit a koffeintől kapunk, egyeseknél a szorongás fokozódását is okozhatja. A szorongás pedig számos egészségügyi problémával járhat, a rossz szívműködéstől kezdve a magas vérnyomáson át a szabálytalan alvási ciklusokig. A kávéban lévő koffein elkerülésével csökkentheti a szorongást.

3. Stabilabb energiaszint

A kávéról való lemondás kevesebb energiaszint-ingadozást eredményezhet a nap folyamán. „Ha befejezi a kávézást, a szervezet koffeinfüggősége csökken, ami stabilabb energiaszintet eredményez a koffeinmegvonással járó zavarok nélkül” – magyarázza dr. Shoshana Ungerleider San Franciscó-i orvos. Ráadásul mivel a koffein hiánya jobb alvásminőséget eredményezhet, megnő az esélye annak, hogy kipihenten ébred.

4. Jobb emésztés

Ha a gyomra és az emésztőrendszere megváltozott a kávéfogyasztás után, a kávéról való lemondás segíthet a dolgok normalizálásában. Ennek oka, hogy „a koffein irritálhatja a gyomornyálkahártyát és fokozhatja a savtermelést, ami az arra érzékenyeknél tünetekhez vezethet” –magyarázza Ungerleider.