Egészség

Napüdvözlet – Jógagyakorlat a testnek és léleknek

Nem pusztán egy fizikai gyakorlat, hanem egy spirituális utazás

A Napüdvözlet, szanszkritul Surya Namaskar az egyik legismertebb jógasorozat, amely harmonizálja a testet, az elmét és a szellemet.

Napüdvözlet – Jógagyakorlat a testnek és léleknek
Urdhva Dhanurasana – Kerék Póz
Fotó: Kaszás Evelin

Ez az ősi indiai hagyományokban gyökerező gyakorlat világszerte elismert és előszeretettel alkalmazott számtalan egészségügyi előnye és spirituális jelentősége miatt.

A sorozat, mint a neve is mutatja a nap előtti tisztelgést szimbolizálja, használható bemelegítésként vagy önálló jógagyakorlatként. Végezhető dinamikusan, amikor is minden mozdulat egy belégzés vagy kilégzés erejéig tart vagy akár hosszan kitartott, több mély be- és kilégzést elvégezve asananként.

Gyakori alkalmazása javítja a keringést, tonizálja az izmokat, és mozdulataival, valamint a szabályozott légzéssel elősegíti az emésztést és a test méregtelenítését. A rendszeres gyakorlás javítja a testtartást és segíthet fizikumunk megőrzésében. A testi szinten túl erőteljes stresszoldóként is működik, megnyugtatja az elmét, javítja a mentális funkciókat, erősíti a koncentrációs képességet.

Eredete:
A Napüdvözlet gyökerei több ezer évre nyúlnak vissza Indiába. A jógik által kitalált gyakorlatokról az első említések a védikus szentírásokban találhatóak, ezek egyébként vallásos kötelességeket, rituálékat írnak le. A mozdulatokat úgy fűzték össze, hogy üdvözölje, kifejezze a Nap iránti tiszteletet. A Nap nemcsak a fizikai égitest, hanem a spirituális tudat, az éltető erő szimbóluma is egyben. Idővel a Napüdvözlet a jógagyakorlatok alapvető részévé vált, és holisztikus előnyei miatt világszerte előszeretettel gyakorolják.

Előnyei:
1. Fizikai fittség: A Napüdvözlet egy kiváló, a teljes test átmozgatását célzó mozdulatsor. Különböző izomcsoportokat nyújt és feszít meg, fokozza a test rugalmasságát és az erőt.

2. Mentális fittség: A Napüdvözlet ritmikus áramlása elősegítheti az összpontosítást és csökkentheti a stresszt, ezáltal hatékony stresszkezelési eszközzé válhat a mindennapok során. Lelki szempontból a Napüdvözlet egy szimbolikus felajánlás a Napnak, amelyet minden élet forrásának tekintenek. Összekapcsolja a gyakorlókat az univerzum energiájával, és elősegíti a hála és az éberség érzését.

3. Javítja a keringést: A sorozat mély légzést és dinamikus mozgásokat foglal magában, amelyek fokozhatják a vérkeringést, növelve a sejtek oxigénellátását, ezáltal frissíti, energetizálja a testet.

4. Egyensúly érzék: A Napüdvözlet pózainak gyakorlása által javulhat a koordináció és a stabilitás.

5. Emésztés és méregtelenítés: Az előre és hátra hajlítások és maga a mozgás stimulálja az emésztőszerveket, ami potenciálisan elősegíti a jobb emésztést és a test méregtelenítését.

A Napüdvözlet egy sokoldalú gyakorlat, amely az egyéni igények, edzettségi szint alapján alakítható.

A kezdők számára érdemes lehet néhány körrel kezdeni, és fokozatosan növelni az ismétlések számát, ahogy kényelmesebbé, könnyedebbé válnak a mozdulatok egyre nagyobb élményt fog nyújtani a gyakorlás.

Az előnyök maximalizálása és a sérülés kockázatának minimalizálása érdekében fontos a megfelelő légzésre és a helyes testtartásra összpontosítani.

Kivitelezés

1. Álljunk alapállásba, kezeink oldalunk mellett pihennek, lábaink egymás mellett helyezkednek el. (Tadasana)

2. Belégzésre nyújtózzunk meg az ég felé (Urdhva Hastasana)

3. Kilégzésre hajoljunk előre (Uttanasana)

4. Belégzésre először a jobb lábbal hátra lépünk alacsony kitörés pózba (Andzsanèj Asana) majd zárjuk mellég a másik lábunkat és felvesszük a deszka pózt (Utthita Chaturanga Dandaszana)

5. Kilégzésre felvesszük a nyolcpontos pózt (Astanga Namaskara)

6. Belégzésre következik a kobra (Budzsang Asana) vagy felfelé néző kutya póz (Urdhva Mukha Svanasana)

7. Kilégzésre lefelé néző kutya póz következik (Adho Mukha Svanasana), érdemes ebben a pózban 3 vagy akár több mély ki- és belélegzés erejéig maradni.

8. Belégzésre bal lábunkkal előre lépünk alacsony kitörés pózba (Andzsanèj Asana), majd mellé zárjuk jobb lábunkat is

9. Kilégzésre előre hajolunk (Uttanasana), majd belégzésre az ég felé nyújtózunk (Urdhva Hastasana)

Ezután ismételjük a gyakorlat sort, csak ezúttal a bal lábunkkal lépünk hátra, illetve a fent említett 8. pontban a jobb lábunkkal lépünk előre alacsony kitörés pózba. Ez számít egy teljes gyakorlatnak.

Többféle verzió létezik, az alábbi bemutatás csak egy, a számos variáció közül.

Objektum doboz

Mai rohanó világunkban a Napüdvözlet az egészségmegőrzés mellett a nyugalom és a befelé figyelés pillanatait kínálja a jógázó számára. A napi rutinba való beépítése fontos lépés lehet egy egészségesebb, tudatosabb és nyugodtabb élet felé.

Kapcsolódó írásaink