Életmód

A gasztroenterológus megnevezte a legkárosabb gyümölcsöt

Ha kétségeink vannak, jobb, ha orvoshoz fordulunk

Az arányérzék a kiegyensúlyozott és valóban egészséges táplálkozás legfőbb alapelve. Ellenkező esetben még a hasznos termékekről is kiderülhet, hogy a legveszélyesebbek az Ön számára – számol be a Sports.kz a Dr. Péterre hivatkozva.

A gasztroenterológus megnevezte a legkárosabb gyümölcsöt
Képünk illusztráció
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP/dpa/Nicolas Armer

Az az elképzelés, hogy a termékeket károsakként és hasznosakként osztályozzuk, kudarcra van ítélve. Kis mennyiségben még a legkalóriadúsabb, legzsírosabb vagy legédesebb élelmiszerek sem ártalmasak.

És fordítva: a zöldségeket, gyümölcsöket sem szabad feltétel nélkül egészségesnek és biztonságosnak tekinteni. A népszerű „egyél annyit, amennyit csak tudsz, amíg szezonja van” megközelítés pedig sok egészségügyi problémát okozhat.

Tudja például, milyen hátrányai vannak a szőlőnek? Erről a RroGorod című lapnak adott interjúban beszélt Daria Utyumova orvos-gasztroenterológus.

Cukorbomba
A szőlő egyik fő hátránya a rekord-cukortartalom. 100 gramm gyümölcsben körülbelül 16 gramm glükóz található. Emiatt a cukorbetegeknek és a májzsugorodásban szenvedőknek kerülniük kell a szőlőt.

Miután megette, újra éhes lesz.
A szőlő kalóriatartalma viszonylag alacsony – egy százgrammos adag 67 kcal-t tartalmaz. Nem valószínű azonban, hogy a szőlőből jóllakik, és a nassolás után hamarosan újra megéhezik.

Vitaminallergia
A szőlőben sok C-vitamin van. Ez egyrészt jó és hasznos. Másrészt viszont éppen e tulajdonsága miatt a szőlő az erős allergének közé sorolható.

Az emésztés „szenved”
Ráadásul a szőlő serkentheti a gyomornedv termelődését. Emiatt nem fogyaszthatják azok, akiknek gyomorfekélyük vagy nyombélbetegségük van. A fokozott savkiválasztás miatt a szőlő erős fájdalmat okozhat.

Hogyan kell enni a szőlőt?
Ha azonban nincsenek ellenjavallatai, akkor ehet szőlőt – mérsékelt mennyiségben még mindig meglehetősen hasznos lesz.

Ahhoz, hogy biztosan csak hasznot húzzon a gyümölcsből, követhet néhány egyszerű szabályt:
– válasszon alacsonyabb cukortartalmú szőlőfajtákat;
– a gyümölcs fehérjével, diófélékkel vagy egészséges zsírokkal fogyassza, hogy lassítsa a cukor felszívódását;
– szezonban se fogyasszon napi 100–150 g szőlőnél többet;
– ha kétségeink vannak, jobb, ha orvoshoz fordulunk.

Kapcsolódó írásaink