Életmód

A táplálkozási szakértő megnevezi a stabil cukorszintet biztosító és energiával telített gabonaféléket

A gabonafélék magas vitamin-, ásványianyag- és rosttartalmuk miatt fontos szerepet játszanak az étrendben

Egy termék glikémiás indexe azt jelzi, hogy mennyire ingadozik az ember vércukorszintje az adott termék fogyasztása után. Vannak olyan gabonafélék, amelyeknek alacsony az indexük, és segítenek a testsúly szabályozásában – írta meg az Rbc.ua.

A táplálkozási szakértő megnevezi a stabil cukorszintet biztosító és energiával telített gabonaféléket
A teljes kiőrlésű gabonafélék, zabpelyhek glikémiás indexe alacsony, így fogyasztásuk nem megterhelő a szervezet számára
Fotó: AFP/DPA Picture-Alliance/DPA-Zentralbild/Jan Woitas

Milyen gabonafélék tartalmaznak alacsony GI-t?

Az alacsony glikémiás indexű gabonafélék kiválasztása fontos lépés lehet az egészség és az energia egész napos megőrzésében. Stabil vércukorszintet biztosítanak, amely különösen fontos a cukorbetegek és a testsúlyukat kontrollálni kívánók számára.

A gabonafélék magas vitamin-, ásványianyag- és rosttartalmuk miatt fontos szerepet játszanak az étrendben. Nemcsak jóllakatnak, hanem támogatják a szív egészségét is, csökkentve a betegségek kockázatát. Emellett a gabonafélék segítik az emésztést, és hosszú ideig energiát biztosítanak.
Válasszon különféle gabonaféléket, kísérletezzen a receptekkel, és fedezze fel az új ízeket és az egészséges táplálkozás előnyeit.
A gabonafélék glikémiás indexe a következőktől függ:

  • az elsődleges gabonafeldolgozás módjától
  • az őrlési foktól
  • a hőkezelés módjától
  • az étel receptjétől

A gabonafélék listája

A táplálkozási szakértő megnevezte a népszerű gabonafélék glikémiás indexét:

  • vadrizs – 35
  • fehér rizs – 70
  • hajdina – 50
  • zabpehely, illetve egyéb teljes kiőrlésű gabonafélék – 55
  • quinoa – 53
  • bulgur – 45
  • gyöngyárpa – 25
  • kuszkusz – 70
  • búzadara – 70
  • kukoricadara – 85

Az egészséges étrendet követő emberek az alacsony vagy közepes GI-indexű élelmiszereket részesítik előnyben.

Az alacsony vagy közepes glikémiás indexű gabonafélék és egyéb élelmiszerek minden fajtája egyenletesebben emeli a vércukorszintet – ez biztosítja a hosszú távú jóllakottságot. Emellett az alacsony GI-vel rendelkező élelmiszerek rosttartalmuknak köszönhetően jót tesznek az egészségnek is.

Kapcsolódó írásaink