Életmód

Konzervek és fagyasztott élelmiszerek, amelyek annyira egészségesek, mintha frissek lennének

A gyümölcsökben és zöldségekben szegény étrend a bélrák kockázati tényezője lehet

Ha a friss gyümölcsöket és zöldségeket lecseréli ezekre az alternatívákra, nemcsak pénzt takaríthat meg, de az egészségét is javíthatja – írta meg az Express.

Konzervek és fagyasztott élelmiszerek, amelyek annyira egészségesek, mintha frissek lennének
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

A friss gyümölcsöket és zöldségeket mindig az egészséges, kiegyensúlyozott étrend kulcsaként emlegetik. De ha valaki azt mondaná, hogy a konzervek is tartalmazhatják ugyanazokat az előnyöket, elhinné neki?

Mindkettő tele van a szervezetünk számára létfontosságú vitaminokkal és ásványi anyagokkal, valamint rostokkal, amelyek segítenek fenntartani az egészséges bélrendszert és megelőzni az emésztési problémákat.

Az utóbbi években arra is felhívták a figyelmet, hogy a gyümölcsökben és zöldségekben szegény étrend a bélrák kockázati tényezője lehet.

Ha egészségügyi okokból a növényi alapú élelmiszerek fogyasztásának növelését tervezi, könnyű lenne azt feltételezni, hogy a friss termékek a legmegfelelőbbek.

Egy szakértő azonban felfedte, hogy a konzervek és a fagyasztott változatok még táplálóbbak lehetnek, mint friss társaik.

A TikTok közösségi médiaplatformon beszélve az NHS sebésze, Karan Raj doktor négy olyan gyümölcsöt és zöldséget fedezett fel, amelyek fagyasztva vagy konzervben valójában ugyanannyi vagy még több tápanyagot tartalmaznak.

Ezek a következők:

  • paradicsomkonzervek;
  • fagyasztott áfonya;
  • fagyasztott borsó;
  • fagyasztott spenót.

Paradicsom

Dr. Raj több mint ötmillió követőjéhez szólva kifejtette: „Ha konzervparadicsomot eszünk, az antioxidáns likopinból több van benne, mint a nyers paradicsomban, valamint több kalciumot és vasat tartalmaz, mint a friss paradicsom. Ez nem azt jelenti, hogy a friss rosszabb, mint a konzerv, csak más a tápanyagprofilja.”

Hozzátette, hogy a friss paradicsomban „jelentősen” magasabb az A-vitamin szintje, mint a konzervben.

Dr. Raj így folytatta: „Ha megfőzzük a paradicsomot akár konzervben, akár frissen, még jobban megnöveljük az antioxidáns likopin biológiai hozzáférhetőségét. Ez azért van, mert a főzési folyamat felpuhítja a növényi sejtfalakat, így a tápanyagok könnyebben felszívódnak”.

Áfonya

A fagyasztott áfonya több vitamint és polifenolt (növényi mikrotápanyagot) tartalmazhat, mint a friss. „A fagyasztott gyümölcsök és zöldségek még több tápanyagot tartalmazhatnak, mint friss társaik, mint például a fagyasztott áfonya, több C-vitamint és polifenolt tartanak meg, mint a friss áfonya, mert a fagyasztási folyamat lelassítja a tápanyagveszteséget” - mondta Dr. Raj.

„A legtöbb fagyasztott gyümölcsöt, például a bogyós gyümölcsöket gyakran a szedést követő 24 órán belül lefagyasztják, és tápanyagtartalmilag gyakran frissebbek, mint a friss termékek, amelyek napokig hevernek a szupermarketben.”

Borsó

Dr. Raj szerint a fagyasztott borsóban magasabb a B-vitaminok és az E-vitaminok bizonyos típusainak szintje, mint a friss változatban.

Spenót

Szerinte a spenótban „gyakran” magasabb az E-vitaminok bizonyos típusainak szintje, mint a frissben.

„Sőt, lehet, hogy a vasat is hatékonyabban hasznosítja a fagyasztott spenót, mint a friss” – tette hozzá Dr. Raj.

„A nyers spenótban a vastartalom nagy része nehezen szívódik fel, de a fagyasztott spenótot gyakran blansírozzák és kockákba csomagolják fagyasztás előtt, ami azt jelenti, hogy kevesebb anti-tápanyagot, például oxalátot tartalmazhat, így segítve a több vas felszívódását.”

Kapcsolódó írásaink