Életmód

Így kezelhető a magas koleszterinszint

A vér magas koleszterinszintje megfelelő táplálkozással, életmód-változtatással, illetve gyógyszeres úton is csökkenthető

Élelmiszerekkel, vitaminokkal és életmódbeli változtatásokkal segíthetünk a koleszterinszintünk karban tartásában.

Így kezelhető a magas koleszterinszint
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

A koleszterin az emberi test számára elengedhetetlen, zsírszerű vegyület, amelyet a szervezet termel, de bizonyos élelmiszerekben is megtalálható. Szükség van rá például a sejtfal felépítéséhez és egyes hormonok előállításához is.

A testben jelen lévő koleszterin nagyjából háromnegyedét a máj állítja elő, a fennmaradó rész az elfogyasztott táplálékkal kerül a vérbe. A koleszterin tartósan nagy mennyisége károsítja az ereket, és növelheti a szívbetegségek, valamint a stroke kockázatát.

Magas koleszterinszintet eredményez a zsíros ételek rendszeres fogyasztása, a kevés testmozgás, a túlsúly, a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás, a genetikai hajlam: egyes esetekben családi halmozódás figyelhető meg, a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás, az epehólyag elzáródása és egyes gyógyszerek, mint a vízhajtók, az immunszupresszánsok és a szteroidhormonok.

A magas koleszterinszint nem okoz tüneteket, arra általában csak vérvizsgálat nyomán derül fény. Az összkoleszterin- vagy a szérumkoleszterin-vizsgálat során a HDL és az LDL vérben jelenlévő mennyiségét, illetve egymáshoz viszonyított arányát mérik. Ha a vizsgálat megfelelő koleszterinértéket mutat, úgy azt elegendő néhányévente megismételni. Az orvostudomány jelenlegi állása szerint az alacsony koleszterinszint – a magassal ellentétben – nem hordoz egészségügyi kockázatot.

A vér magas koleszterinszintje megfelelő táplálkozással, életmód-változtatással, illetve gyógyszeres úton is csökkenthető. Kerülendőek a magas telített zsírtartalmú ételek, így például a zsíros húsok, a sütemények, kekszek; a vaj, a magas zsírtartalmú tejtermékek és a kókusz- vagy pálmaolaj-tartalmú élelmiszerek.

Bizonyos élelmiszerekből pedig érdemes sokat fogyasztani. Ilyenek a magas rosttartalmú ételek, a növényi szterolok – fitoszterolok (búzacsíraolaj, szezámolaj, kukoricacsíra-olaj, olívaolaj) – fogyasztása. Érdemes növelni a fizikai aktivitást, a dohányzást és az alkoholfogyasztást elhagyni és B3-vitamint beiktatni az életünkbe, amely kiemelten jó hatással van a koleszterinszintre.

A zöld tea, az articsókalevél-kivonat és a fokhagyma rendszeres fogyasztása is segíthet a normális koleszterinszint megtartásában.

Egy kutatásban azt vizsgálták, hogy napi 20 grammnyi fokhagyma és egy evőkanál citromlé milyen hatással van a szervezetükre. Több heti kúra után a kísérletben részt vevőknek nemcsak a koleszterinszintjük, hanem a triglicerid- és egyéb lipidértékük is normalizálódott.

Az étrend-kiegészítők szedése egyszerű és hatékony módja a koleszterinszint csökkentésének. Az acaibogyó csökkenti a szervezetre káros LDL-koleszterint, és csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A niacin segíthet az LDL-koleszterinszint csökkentésében és a HDL (jó)-koleszterinszint növelésében. Az Omega–3 zsírsavak olyan zsíros halakban, mint a lazac, és a táplálék-kiegészítőkben találhatók, segíthetnek lassítani a plakkok felhalmozódását az artériákban.

Fontos megjegyezni, hogy az étrend-kiegészítők kölcsönhatásba léphetnek az Ön által szedett gyógyszerekkel, vagy más lehetséges mellékhatásaik lehetnek. Mindig jó ötlet, hogy mielőtt bármilyen új étrend-kiegészítőt elkezdene szedni, konzultáljon orvosával, ha rendszeresen szed valamilyen gyógyszert.

A lencse, a spenót, az avokádó, a bulgur, a sovány szárnyashúsok, az áfonya, a dió, a fokhagymával készült ételek, de még akár az étcsokoládé is jó alkotóeleme lehet az étrendünknek, hogyha szeretnénk megtartani a helyes koleszterinszintünket.

Kapcsolódó írásaink