Életmód

Egye magát okosra

Öt étel, amely serkenti az agyműködést

Akár a túl sok stressz, akár a túl kevés alvás okozza, a ködös agy mindannyiunkra hatással lehet. Általában gyenge koncentrációban, lassú gondolkodásban és feledékenységben nyilvánul meg, a mentális tisztaság hiánya, amit az agyköd okoz. És bár ez nem egy elismert orvosi kifejezés, az agy homályosságának megszüntetése és a koncentráció fokozása olyan dolog, amelyet mindannyiunknak komolyan kell venni.

Egye magát okosra
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Sötét leveles zöldek a neurológiai folyamatok javításának érdekében

A leveles zöldek, mint a kelkáposzta, a spenót és a mángold tele vannak antioxidánsokkal, amelyek segíthetnek semlegesíteni a szabad gyökök által okozott sejtkárosodást. Amellett, hogy javítják a feldolgozási sebességet, segítik a vizuális memóriát, fokozzák az agy véráramlását, és ösztönzik a kognitív rugalmasságot. Korábbi tanulmányok is megerősítik az összefüggést a sötétzöldek fogyasztása és a csökkent kognitív hanyatlás között – egy kifejezetten idős embereket vizsgáló tanulmány szerint az enyhe kognitív károsodásban szenvedő idősek agyában alacsonyabb lutein- és zeaxantinszintet találtak, mint azokéban, akik rendszeresen táplálkoztak étrendjükben az antioxidánsokkal.

Zsíros halak a gyulladás csökkentése érdekében

A zsíros halak agyserkentő hatásai szinte páratlanok, köszönhetően a halakban, például szardíniában, makrélában és heringben található nagy mennyiségű omega-3 vagy többszörösen telítetlen zsírsavaknak. Tekintettel arra, hogy az agy száraz tömegének körülbelül 20 százalékát többszörösen telítetlen zsírsavak teszik ki, magától értetődő, hogy ezekből sokat kell enni az agy fejlődéséhez. Az omega-3 segíthet az olyan agyi rendellenességek kezelésében is, mint a depresszió, amely állapot a szakértők szerint összefüggésbe hozható a normálisnál magasabb agyi gyulladásokkal.

Állati fehérjék az agysejtek jelátviteléhez

A víz után az agy nagyrészt fehérjéből áll. Ahhoz, hogy megfelelően működjön, rengeteg aminosavra van szüksége, más néven fehérjét alkotó molekulákra. A fehérjében gazdag élelmiszerekben, például a feldolgozatlan vörös húsban, tojásban és baromfiban található aminosavakat, az agy az érzelmi szabályozásért és az általános kognitív funkciókért felelős neurotranszmitterek előállítására és modulálására használja fel. Bár más növényi alapú források tartalmaznak aminosavakat, az állati fehérjéket teljes értékű fehérjéknek nevezik, ami azt jelenti, hogy tartalmazzák az összes szükséges aminosavat.

Tojás, hogy harcoljon az agy zsugorodásával

Az életkor előrehaladtával az agy számos funkcionális és szerkezeti változáson megy keresztül. A receptor aktivitás lelassulása mellett a kéreg elvékonyodik, és az agy térfogata 40 éves kor után évtizedenként akár öt százalékkal is csökken. Ez a veszteség a gondolkodás és a memória romlásához vezethet. Számos egyéb jótékony hatás mellett a tojás különösen magas a B-vitaminokban, köztük a B6-ban, B12-ben és a folsavban, amelyek mindegyike csökkenti a homocisztein szintjét a vérben. A homocisztein egy aminosav, amely magas szinten növelheti a demencia és a stroke kockázatát. A kolin, a tojássárgájában található tápanyag nélkülözhetetlen az idegrendszer számára, mert segít szabályozni a hangulatot és a memóriát. Ugyanezek a B-vitaminok hozzájárulnak az agyműködés zökkenőmentes működéséhez is. Bármely B-vitamint tartalmazó élelmiszer jótékony hatással van az agyműködésre, mivel megköti a nehézfémeket és kiszállítja azokat a szervezetből, ami nagyon fontos funkció, mivel a nehézfémek lelassíthatják az agyműködést.

Bogyósgyümölcsök, hogy erősítsék az agy-bél kapcsolatot

Az olyan bogyók, mint az áfonya, a szeder és a ribizli, számos egészségügyi előnnyel járnak, de az agy egészségének előmozdítására és megőrzésére való képességük különösen izgalmas. A bogyók fontosak, mert tele vannak polifenolokkal, prebiotikus növényi vegyületekkel, amelyek táplálják a bélben található jó baktériumokat. Ennek az erős agy-bél kapcsolatnak köszönhetően a polifenolok létfontosságúak az agy egészségének erősítésében is. Amellett, hogy megvédik a neuronokat a neurotoxinok esetleges ártalmaitól, segítenek csökkenteni a gyulladást, és serkentik a memóriát és a tanulási képességet.

Kapcsolódó írásaink