Életmód

Stresszt okozhat a karácsonyi készülődés

Ne vállaljuk túl magunkat, intenek a pszichológusok

Az év végén egyre nagyobb nyomás nehezedik mindenkire: utolsó hajrá a munkahelyen, közben a családi ünneplés szervezése, az ajándékvásárlás, a karácsonyfa- és díszbeszerzés, valamint a sütés-főzés miatt.

Stresszt okozhat a karácsonyi készülődés
A rengeteg teendő, ami az évvégi hajórával jár megviseli a szervezetünket
Fotó: AFP

Nem szabad összekeverni az ünnepek előtti egészséges izgalmat és a betegségeket, fáradtságot okozó stresszt, amelynek passzív depressziós következményei is lehetnek. - mondta Kalamár Hajnalka pszichológus.
Elmondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy a legnagyobb káosz abból adódik, ha az emberek túlvállalják magukat, ezért érdemes készíteni egy személyre szabott menetrendet, amely a teherbíró képességhez és nem mások elvárásaihoz van igazítva.

Felmérések szerint a magyarok tisztában is vannak azzal, hogy sokkal feszültebbek az év végén. És így vagy úgy, de meg is próbálják ezt a feszültséget levezetni. Csak az nem mindegy hogyan. 

Amit lehetőleg kerüljünk

Bár ilyenkor egymást érik a céges összejövetelek és a baráti vacsorák is, amelyek jó alkalmat kínálnak az alkoholfogyasztásra, lehetőleg próbáljunk mértéket tartani. A túlzott szeszfogyasztás ugyanis pont fordítva sülhet el. Lehet, hogy ideig-óráig sikerül kiereszteni a gőzt, de hosszabb távon, mivel hatással van a szimpatikus idegrendszerre, inkább súlyosbítja a tüneteket és még több szenvedést okoz. Ugyanez a helyzet a kávéval és a cigarettával is. 

Szakítson időt a sportolásra!

Bármennyire is tele van a határidőnaplója és úgy érzi, semmire sincs ideje, a mozgást mindenképpen próbálja meg beiktatni. Sőt, ha eddig is sportolt, a sűrűbb teendőkre hivatkozva se hagyja abba.

A kardió-jellegű mozgások, mint például a futás, vagy a kerékpározás, úszás szinte csodát tesz a szervezettel, ugyanis:

  • csökkenti a stresszhormon szintjét

  • endorfint, azaz boldogsághormont, valamint szerotonint és dopamint termel

  • csökkenti a stresszhormon szintjét a szervezetben

  • segít endorfint, azaz boldogsághormont, valamint szerotonint és dopamint termelni

  • több oxigén jut az agyba, ezáltal jobban képes koncentrálni - és jobban tud fókuszálni a teendőire

  • mozgás közben egy bizonyos noradrenalin nevű hormon szabadul fel, amelytől sokkal éberebb, fittebb lesz

Stressz ellen segíthet, ha sokat tartózkodunk a napon, a szabad levegőn
Stressz ellen segíthet, ha sokat tartózkodunk a napon, a szabad levegőn
Fotó: AFP

Kapcsolja ki az agyát!

Persze nem lehet a végtelenségig pörgetni a testünket és az agyunkat sem: néha muszáj kikapcsolni. Ilyenkor foglalkozzon a kedvenc hobbijával: olvasson el egy könyvet, rajzoljon, fessen, vagy főzzön valami finomat. Vagy akár játsszon szókirakóst.

Szánjon naponta legalább fél órát arra, hogy azzal foglalkozik, amit szeret csinálni és ami ténylegesen kikapcsolja. Olyannal, ami nem jár mozgással, sem stresszel - egész egyszerűen csak boldogsággal.

HA CSAK 5 PERCE VAN

Elborította a stressz? Ennek a légzőgyakorlatnak a segítségével 5 perc alatt a helyükre kerülnek a dolgok

Lélegezni mindenki tud, de természetesen ezt a képességünket is lehet tökéletesíteni. Mindannyian megkaptuk már, hogy „vegyél egy mély levegőt”, főképp, amikor éppen nagyon stresszes állapotban voltunk. De sokszor ettől csak még idegesebbek leszünk. Pedig a mély levegővétel valóban oldja a feszültséget, enyhíti a testi és lelki fájdalmakat, ez talán a legősibb gyógymód a világon. Most azt mutatjuk be lépésről lépésre, hogyan lélegezzen úgy, hogy lecsendesedjenek a fejében száguldó gondolatok és mérséklődjön a testében a feszültség.

11. Az egyik kezét tegye a mellkasára, a másikat a hasa fölé.

2. Sóhajtson egy mélyet, engedje le a vállait és várja meg, amíg a lehető legtöbb izma ellazul. Ne engedje ki az összes levegőt – tartsa bent egy keveset hogy könnyebben ellazuljon a felsőteste.

3. Csukja be a száját és ne vegyen levegőt miközben elszámol háromig.

4. Így, csukott szájjal lassan lélegezzen az orrán keresztül. Figyelje meg, hogyan közlekedik a levegő az orr-, majd a szájüregén keresztül a tüdeje felé, majd még mélyebbre. Az a legjobb, ha a hasa kitágul, míg a mellkasa viszonylagos nyugalomban marad. Tartsa bent és számoljon háromig.

5. Nyitott szájjal fújja ki a levegőt és engedje vissza a hasát.

6. Tartson szünetet és számoljon háromig.

7. Ismételje meg a folyamatot a 3-astól a 7-es pontig.

Figyeljen oda, az alvás minőségére

Biztosan megfigyelte már, hogy egy-egy stresszesebb időszakban nehezebben tud elaludni, ilyenkor ugyanis az ember agyában folyton a következő napi teendők, vagy az aznapi dolgok járnak.

Ráadásul a stressztől kevesebb melatonin nevű hormon termelődik, amely a pihentető alvásért felelős. Ez hosszabb távon veszélyes lehet, hiszen ha nem alszunk jól, akkor még többet stresszelünk, amitől szintén nem javul az alvás minősége... ezzel pedig egy olyan ördögi körbe kerülhet, amiből nagyon nehéz kimászni.

Sokan ilyenkor automatikusan egy pohárka bódító borhoz, sörhöz nyúlnak, vagy egyből valamely altatószer után. Tudni kell viszont, hogy ezek azonban nem szüntetik meg a problémát, csupán elfedik, amiből idővel még nagyobb baj lehet - ugyanis egyfajta függőség és tolerancia alakul ki a szervezetben. Ez azt jelenti, hogy még több mennyiség kell az adott szerből, hogy ugyanazt a hatást elérhessük vele.

Ha már a mozgás sem segít, és még mindig kétségbeesetten keresi a megoldást, akkor jó ötlet lehet egy olyan altató, amely nem okoz hozzászokást. 

Az elegendő mennyiségű és minőségi alvás elengedhetetlen
Az elegendő mennyiségű és minőségi alvás elengedhetetlen
Fotó: Pixabay

Ha már semmi sem segít

Léteznek olyan étrend kiegészítők, amelyek például olyan természetes hatóanyagokat tartalmaznak, amelyek hozzásegítenek a pihentető alváshoz. Ilyen például a citromfű-kivonat, a melatonin kapszula, a magnézium, a B-vitamin, továbbá komlókivonat. Mellesleg a komló egyébként a sörben is megtalálható, többek között ettől is érezhetjük magunkat bágyadtabbnak egy-két pohár után.

Próbáljunk meg tehát minél több stresszforrást kiiktatni. És szánjunk magunkra időt minden nap egy meghatározott időpontban, amikor senki sem zavarhat. Kapcsolja ki a telefont, a gépet és relaxáljon. Az év vége a pihenésé és a feltöltődésé, ne hagyja, hogy a nyugalmát a végletekig megzavarják a külső körülmények. 

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom