Egészség

Lehet, hogy megtalálták a másnaposság ellenszerét

Egereknél már működik

Egereken sikerrel tesztelték a Kínai Tudományos Akadémia kutatói a lactococcus lactis nevű baktérium egy különleges változatából nyert enzimet, ami úgy tűnik, nem csak a részegség, hanem a másnaposság tüneteit is képes enyhíteni – írta meg a hvg.hu.

Lehet, hogy megtalálták a másnaposság ellenszerét
Fotó: NorthFoto

Bár a másnaposságnak vannak népi „gyógymódjai” – például a forró húsleves, állítólag ez főleg a szombat esti bulik után, vasárnap délben működik –, a tudomány eddig hiába kereste az ellenszerét – írta meg a hvg.hu.

Lehet azonban, hogy a Kínai Tudományos Akadémia tudósok most közelebb kerültek a megoldáshoz: a Microbiology Spectrum folyóiratban közölt tanulmányuk egy olyan baktérium létrehozását mutatja be, ami egy, az alkohol gyorsabb lebontását segítő enzimet termel.

Mint ismert, annak érdekében, hogy a túlzott alkoholfogyasztás ne legyen súlyos kimenetelű, a máj az alkoholt kevésbé mérgező melléktermékekre bontja az alkohol-dehidrogenáz nevű enzimekkel.

Korábbi tanulmányok már rávilágítottak, hogy az ADH1B enzim rendelkezik egy olyan variánssal, ami különösen erősnek tűnik az alkohol lebontásában. Ez az az enzim, ami az ázsiai és a polinéziai emberekben kevésbé működik, ami magyarázhatja azt, hogy ők miért isznak átlagosan kevesebb alkoholt, miért bírják rosszabbul az alkohol fogyasztását.

Bár génterápiával próbálkoztak már egereknél, hogy előállítsák ezt az enzimet, de ez nem tűnik könnyen megvalósítható elképzelésnek az emberek esetében. Helyette a tanulmány kutatói genetikai úton létrehozták a lactococcus lactis nevű baktérium egy különleges változatát. Ezt a baktériumot különféle tejtermékek – például sajtok – készítéséhez is használják, de probiotikumként is ismert.

A csapat meg tudta erősíteni, hogy a baktérium ADH1B-t termelt, így azt egy, a gyomorsavnak ellenálló kapszulába töltötték. Kiszámolták azt is, hogy mekkora dózis szükséges ahhoz, hogy az az egerekben befolyásolja az alkohol lebontását.

A kísérlethez egy órával az alkoholfogyasztás előtt adtak a probiotikumból az egereknek, és kiderült: azon példányok esetében, melyek kaptak ebből, azoknak kevesebb alkohol jutott a véráramába. A részegség tünetei is enyhébbek voltak az esetükben, és gyorsabb volt a regenerációjuk is.

Szintén jó hír lehet, hogy úgy tűnt, a máj kevésbé károsodott, mint normál esetben – ismert ugyanis, hogy az alkohol krónikus májproblémákhoz vezethet.

Mivel egyelőre még csak egereken végezték el a kísérleteket, további kutatások szükségesek arra, ahhoz hogy kiderítsék mindez az emberek esetében is hatásos lehet-e. Az sincs kizárva, hogy ez a speciális probiotikum nem csak a másnaposság rövid távú megelőzésében lesz majd hasznos, hanem más területeken is – összegez a Gizmodo alapján a portál.