Kondor Katalin

Vélemény és vita

Mikor nem szabad feledni?

Megírtam már lapunkban, hogy az elmúlt időszakban arra adtam a fejem, hogy azokat a honfitársainkat kísérlem meg bemutatni, vagy inkább sokak figyelmébe ajánlani, akiknek a munkásságáról sokan szinte semmit sem hallottak, pedig életükben felejthetetlent alkottak, ám valahogy mégsem sikerült zseniális hagyatékaikat, alkotásaikat megismertetni a nyilvánossággal. S megmutatni, mily nélkülözhetetlen szerepet játszottak, és játszanak kulturális és tudományos életünkben, mindmáig. Pontosabban játszhatnának, ha kellően megismertettük volna munkásságukat az emberekkel. Tényleg, mikor nem szabad feledni? Szerintem a jót soha! Márpedig nagyon sok felejthetetlen embert tettünk már félre, holott rengeteget tanulhattunk volna és tanulhatnánk is mindmáig tőlük. Nos, az a honfitársunk, aki főszerepet játszik – sajnos olykor hatalmas ellenszélben – abban, hogy kiváló embereinket ne felejtsük el, s rendre készít filmeket nagyjainkról, most is dobott egy nagyot feledékenységünk ellen. Jelenczki Istvánról van szó, a kiváló dokumentumfilmesről, aki a „Népek Krisztusa, Magyarország” című sorozatában legközelebb a Csete György építészről, s annak munkásságáról készített filmjét mutatja be az Urániában. Október 26.-án. Ajánljuk mindenki szíves figyelmébe!

Csete György építész szinte minden díjat megkapott, mégsem mondhatjuk, hogy eléggé ismernénk életét és munkásságát. Pedig vérbeli építész, vérbeli környezetvédő, s lenyűgöző tehetségű iskolateremtő művésze volt a szakmájának. 2016-ban távozott az élők sorából. A Magyar Rádió munkatársainak nagy szerepe volt abban, hogy a Kairosz Kiadó elindította a Magyarnak lenni című sorozatát. Jelenczki István Csete Györgyről készített filmbemutatója elé hadd idézzek néhány gondolatot ettől a kiváló építésztől abból az időből, amikor a Magyarnak lenni sorozat megjelent.

A Debreceni Református Kollégiumban 1956-ban érettségiző ifjú a Műegyetemre ment tanulni. Később az ún. „élő építészet” híve lett. Hogy erről miképpen vélekedett, idézem a vele készített interjú egy részletét. „A régi korok emberei olyan lakóépületekben éltek, amelyek természetes, élő anyagokból készültek. A házak a földből nőttek ki, a környezetükkel szerves egységben voltak. Emlékezzünk csak a falusi lét természetes körforgására: a parasztvilágban úgy volt, ha meghalt az ember, ha kihalt a család, akkor az emberlakta ház is föléje dőlt és elporladt, visszaomlott az anyaföldbe, amelyből vétetett.” Vagyis a természetes anyagokból épült ház a lakója után „halt”. Az organikus építészet lényegét Csete György az interjúban egy Kosztolányi Dezső verssel magyarázta meg. Imígyen: „A ház is alszik holtan és bután, mint majd száz év után, ha összeomlik, gyom virít alóla, s nem sejti senki róla, hogy otthonunk volt-e vagy állat óla.” S azt is hozzátette a 2008-ban készült interjúban, hogy „A magyar építészet egészen addig rossz lesz, amíg vissza nem talál oda, ahonnan Lechner Ödön elindult.” S arról is sokat vallott, miért érdekli őt leginkább a természetelvű építészet: „Azért, mert olyan hajlékot biztosít az ember számára, amely nem szennyezi a környezetet akkor sem, amikor építik, és akkor sem, amikor már elpusztult. A szerves építészet kivezető utat jelenthetne abból a civilizációs életformából, amely a természetet távol tartja az embertől, hiszen szemben áll vele. „Én következetesen vállalom az itthoni szerves építészeti irányzatnak azt az ágát, amely a népi építészettel rokon vonásokat mutat, és amelyből egyfajta hazai építészeti karakter nőhet ki.”

Valaki egyszer azt mondta Csete Györgyről, hogy jó neki, mert ő csak kedves, kicsi épületeket alkot. Ezt elismerően mondta az illető. Csete így felelt: „Amit egy magyar szív megépíthet, én csinálom. Észre sem veszik. Igazából nem probléma, ha észrevétlenül tudunk építeni. Nem kell hivalkodni, de nagyot akarni kell.”

Nos, igazán csak kedvcsinálónak szántam a fenti sorokat a Jelenczki filmhez, amelyet egy kiváló ember alkotott egy kiváló emberről. Remélem nem felejtik majd el a televíziós szerkesztők is műsorra tűzni. Akit pedig az építészet ága-boga, no meg az olyan kiváló emberek érdeklik, mint Csete György, az kiránduljon el az általa megalkotott Forrásházhoz, amely Orfűn található, s amely a magyar organikus építészet első remekműve. Avagy nézze meg a paksi Atomerőmű-lakótelepet, a „tulipános házakkal”, mely igencsak megtörte a szürke betontengert. S elmehet Halásztelekre is, ahol az általa tervezett templom az ég küldöttének, az Evangélium egyik „gyakorlati megvalósítójának”, Szent Erzsébetnek állított emléket. Csete György is olyan művész volt, aki Antonio Gaudi, a nagy katalán építésszel együtt vallotta: „Minden építészeti stílus a templomépítés szolgálatában született.”

Kapcsolódó írásaink

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Mindenáron balhé

ĀKínjukban már nem tudnak mást kitalálni ahhoz, hogy valami reflektorfény hulljon reájuk is végre, mint hogy olyan rágalmakat kreáljanak ellenfeleikről

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Kikre hallgatunk?

ĀOlyan ez, mintha az életed egyetlen sakkjátszmára volna feltéve, és neked szótlanul végig kell nézned a partit anélkül, hogy a hülyébbnél hülyébb lépések kockázatát elhárítanád

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Akiket nem szabad feledni

ĀMostanában arra adtam a fejem, hogy érdemtelenül „elhanyagolt”, ám mégis nagyon sok értéket ránk hagyó honfitársainkról kutakodom