Vitéz Ferenc

Vélemény és vita

„Egy Költő Agya”

SZOBAKATEDRA

Mikor Szabó Lőrinc születésének (1900. március 31.) 125. évfordulójára gyűjtöm az emlékezés szavait, Kabdebó Lóránt (a 2022 elején elhunyt irodalomtörténész) síron túli egyetértését kérem: az ő utolsó nagy, Szabó Lőrincet a modern európai költészetben elhelyező könyve címét veszem kölcsön. Pontosabban: a Tücsökzene ciklusnak ugyanarra a versére utalok, amelyben szerepel ez a kép. A kötet 1947-es zárlatába illesztette be, majd tíz év múlva a 350. vers Búcsú címmel az Elképzelt halál című Közjátékban kapott helyet.

A Vers és valóság „bizalmas adatai” közt az 1953-ban írt kiadatlan verssorozathoz fűzött önértelmező reflexiókban jelölte legfőbb versszervezőként az elképzelt idea (vagy beteljesületlen ideál) iránti összetartó erőt. „Legtöbbjüket [a verseit] átszövi a mások életébe, gondolataiba, érzéseibe való beleélés, nemcsak az emberekébe, hanem az állatok-, növények-, tárgyakéba – a világmindenségbe.” S ezért jellemző rájuk a beszélgetés, a beszéltetés: „Szót váltottam egy gyufaszállal, vallomásra bírtam a tükröt több ízben is, társalogtam […] a Tücskökkel”, közben még saját halálát és az utána következő életét is átélte. Erősen hatottak rá buddhista olvasmányai, s itt idézi az 1936-os Különbéke kötetben megjelent Dsuang Dszi álma című versét. Sokan úgy vélik, a megismerés viszonylagosságáról, sőt lehetetlenségéről szól (soha nem a mienk a mások „valósága”), ám az utolsó strófa elárulja, hogy a megismerés vágya azért hiábavaló, mert a „valóság” nem állandó, nem kívül keletkezik, hanem magában az emberben, és a művészi teremtés csak a versvalóságban írja felül a viszonylagosságot.

„… és most már azt hiszem, hogy nincs igazság, / már azt, hogy minden kép és költemény, / azt, hogy Dsuang Dszi álmodja a lepkét, / a lepke őt és mindhármunkat én.” Kétszeres önhivatkozás követi a versidézetet: „És már azt hiszem, hogy nincs »valóság«, hogy az egész történelem előtti idő, ahogyan az egész mitológia, a görög-latin istenek Zeusztól Afroditéig és Jupitertől Vénuszig, az egész irodalom (a vers! a regény! a dráma!) mind-mind teljesen az emberi fantázia alkotása, vagy majdnem teljesen az… »De hogy a Mindenség is csak egy Költő Agya, úgy látszik, igaz.«” Innen ered Kabdebó monográfiájának címe, illetve nem is innen, hanem a 350. Tücsökzene-versből, amit nem sokkal később az Ars poetica követ: ha nincs alapanyag a munkához, „gyártson a képzelete”!

„Mi történt? Kedves ne sirass! Amit / éreztem: vedlés. Sorsom szálai / széthulltak és most száz tér s száz idő / formál egyszerre, bontó-építő; / (mint régen egy). […] / Friss bánatod / átnéz rajtam, s úgy kérdi, hol vagyok. / Ízenként három milliárd helyen! / És hogy mi? Még nem tudom. Szerelem, / villamosság? Tán arany-gáz-atom, / tán hő-sugár-mag. A Szaturnuszon / Térlakó Fény. Furcsa ez. De, hogy a / Mindenség is csak egy Költő Agya, / úgy látszik, igaz.” Párbeszédhelyzetben született a vers, az elképzelt halál – mint a születéssel egyenrangú „meglepetés” – metafizikai státuszában, azt a lehetőséget faggatva, hogy a testi, az evilági megsemmisülésből mivé változik át az ember; hogy a metamorfózisszerű halált milyen misztikus „vedlés” kíséri. Az időnek ráadásul „kétféle hosszúsága” van, s a kettő között az ember nem tudja, éppen hol van.

„Mindenütt – mondom válaszul, de misztikusan mondom, e szavakkal: ízenként hárommilliárd helyen. A szám itt nem számít, csak a mérhetetlen változást és fölfoghatatlanságot kívánja jelezni. Ahogy a további válaszok is, képzelt módon föltett kérdésekre: nem tudom még, hogy mi vagyok, talán érzés, talán elektromosság stb., pl. egy helyben álló fény, »Térlakó Fény«. Magam is furcsállom közléseimet és a szubjektív individualizmusra hivatkozva búvok az érthetetlen fátyolok mögé: »a Mindenség is csak egy Költő Agya«. – Ettől kezdve már könnyebb dolgom volt a vers írásában: már csak a hangulatot kellett szuggerálni” – írta a költő a bizalmas megjegyzések közt.

Kabdebó Lóránt még 2010-ben jutott arra a következtetésre a Szabó Lőrinc-titokkal kapcsolatban, hogy a kérdezői-felelői pozíció, a tények tudatosítása s a belőlük megfakadó víziók dialógusa adja költészetének alapvető feszültségét. Be kell vallani, ha nincs válasz, ha nem látszik megoldás; s azt is vállalni kell, ha a kiutat a tények helyett a képzelet kínálja. Az alkotó, maga is aktív cselekvő, folyton változtatja a pozícióját „az eseményekben való elhelyezkedés és az események értelmezésének keresése között”. Alkalmas keretet kínál a pozícióváltáshoz a versek ciklikus kötetbeszerkesztése, az életrajzi ihletettség, ami egy konkrét (a 25 éven át tartó szerelmi történetét lezáró) gyászesetből élteti A huszonhatodik év 120 szonettjét. A kérdezés fókuszát a „Költő Agyába” helyezi át, s tudatát mintegy (Kabdebó szavaival) „a létezés és a műalkotás viszonyításának pozíciójába szervezi”; de függetlenedni akarván ettől is, a műalkotásban rögzülő szöveggé válik a benne létrejövő (az elképzelt, de a képzelet révén immár létező) „valóság”.

Amikor Szabó Lőrinc születésének 125. évfordulójához közeledve gyűjteni kezdtem az emlékezés szavait, más volt a célom. A Tücsökzene lett volna téma, a Te meg a világ (1932) és a Különbéke (1936) versei. Azokban is persze a talányos vers-metaforák mélyén munkáló kérdezői mód és az egzisztencia áthelyezése a látszólag élettelenbe vagy megfoghatatlanba. Így lesz a tárgyból idea, aztán az ideából tárgy, így lesz a viszonylagosság felismeréséből a relációkban való együttlétezés sejtése. Ez már Szabó Lőrinc verseinek kvantumelméleti olvasatára utal (szintén Kabdebó Lóránt mutatott rá erre); amit az „egy Költő Agya” képe is sejtet; s amit az 1941-ben az Új idők hasábjain megjelent A költészet dicsérete című esszében Szabó Lőrinc is fölvázolt.

Az érzésnek felfogó, az emlékezésnek őrző, a képzeletnek kombináló ereje van, s mindez a művészetben egyszerre hat, de kiegészül egy negyedikkel, a kifejezéssel. „A művészi rang fokát a kifejezés adja, […] a téma, a nyersanyag önmagában véve majdnem semmit sem jelent”. Mindent a szellem teremt, a végtelen nagyot és a végtelen kicsit. A való világgal párhuzamosan „épül egy másik világ, a matéria mellett a szellemi tükörkép. […] S kísérleti terepe a lehetőségeknek, anyagtalan küzdőtere a jövőnek, isteni irányítója a földi valóságnak.” Bertrand Russel metafizikai felismerését a költő is vallotta: „Te is egy lehetséges világ vagy.”

A szerző irodalomtörténész