Történelem

Hogyan segíti megérteni a kínai gondolkodásmódot az agyaghadsereg?

Az egység nem zárja ki a személyiséget – épp ellenkezőleg

A Terrakotta-hadsereg a Kr. e. 3. században, Csin Si Huang-ti, az első kínai császár uralkodása alatt készült. A monumentális emlékmű célja az volt, hogy védelmet nyújtson a császárnak a túlvilágon, jelezve hatalmát és az egyesített Kína nagyságát. Megdöbbentő, de a szobrok nemcsak élethűek és életnagyságúak, de minden egyes katona arcvonása egyedi. Ennek pedig nagyobb jelentősége van, mint gondolnánk.

Hogyan segíti megérteni a kínai gondolkodásmódot az agyaghadsereg?
A terrakotta-hadsereg
Fotó: NurPhoto via AFP/CFOTO

A hadsereget véletlenül fedezték fel 1974-ben kínai földművesek, amikor kutat ástak Hszian városának közelében. Az ásatásokat követően a helyszínen létrehozták a Terrakotta Hadsereg Múzeumát, amely ma is látogatható. Ez Kína egyik legfontosabb régészeti látványossága, és az UNESCO világörökség része, amely évente több millió látogatót vonz a világ minden tájáról.

Gondolatok Kínából, a Terrakotta-hadseregről

A legtöbben, amikor megérkeznek ide, először a történelem súlya, az emlékmű monumentalitása ragadja meg őket. Talán észreveszik az aprólékosságot, azt, hogy minden katona más arcot, más testtartást visel. De sokan nem gondolnak bele, milyen mély jelentése van ennek.

Csin Si Huang-ti, akit a nyugati történetírás előszeretettel ábrázol despotaként, nem egy arctalan hadsereget vitt magával a sírba. Nem egy tömeget. Hanem embereket. Egyéneket – más-más vágyakkal, ízléssel, tekintettel. És mégis mind ugyanabba az irányba néznek. Mert egy cél kötötte őket össze: Kína.

Civilizációs eszmény agyagból

Ez a hely nemcsak a világ egyik legnagyobb régészeti felfedezése. Ez egy filozófiai mementó. A Terrakotta-hadsereg egy különös humanizmus emlékműve. Egyszerre állít emléket a különbözőségnek és annak a rendnek, amelybe ez a különbözőség belesimul. Egy olyan civilizáció eszményét testesíti meg, ahol az egység nem a különbségek eltörléséből születik, hanem azok egyesítéséből.

Európában a diadalívek és hősi emlékművek gyakran allegorikusak, stilizáltak. A „katona” nem személy, hanem jelkép. Az emberek tömegként vagy a maguk egyediségében jelennek meg – mintha a kettő kizárná egymást. A lényeg mindig a megdicsőült vezér.

Egy arcokkal teli hadsereg

Itt, Hszianban az agyag egy másik történetről mesél. Itt minden arc egy emlék, minden testtartás egy történet. Így áll össze a névtelen, de nem arctalan hadsereg. Az egyén itt nem veszik el az államban, hanem benne teljesedik ki – formában és irányban.

A Terrakotta-hadsereg méltósága abban rejlik, hogy képes volt agyagból felépíteni azt, amit sok birodalom papíron sem tudott megfogalmazni: hogy nincs nagy uralkodó nép nélkül, és nincs nép egyének nélkül, akik közösen hordoznak egy célt, egy hitet. Az egység itt nem zárja ki a személyiséget – épp ellenkezőleg. Az egység értelmet ad az egyéni sorsnak.

Az egység, ami halhatatlanná tesz

Kínát ez a közös vágy egyesítette. Nem pusztán a hódítás, nemcsak a kényszer – hanem egy mély, közösségi ethosz, ami a sokféleség ellenére újra és újra egyesülni akar.

Az egység nemcsak hatalom, hanem erő, nagyság, sőt: halhatatlanság.

Ezért állnak ezek az agyagkatonák még most is. Nemcsak a császárt őrzik. Hanem tanúságot tesznek arról, hogy egy civilizáció ereje nem a fegyverek számában, hanem az emberarcú rendben rejlik.

Kapcsolódó írásaink