Külföld

Német–lengyel két jó barát, de akkor Berlin miért nem fizet kártérítést Varsónak?

A lengyelek a tőlük megszokott szívóssággal küzdenek azért, hogy Németország fizessen a második világháború alatt okozott veszteségekért kártérítést. A jobboldal és a globalista, jelenlegi varsói kormány ebben a kérdésben közös nevezőn van; azt is mondhatnánk, hogy nemzeti konszenzus alakult ki az ügy megítélésében. A németeknél hasonló, de fordított a helyzet: nem kell fizetniük, mert szerintük nincs tartozásuk, ezzel a pártok többsége egyetért. De miért folyik nyolcvan éve a huzavona?

Német–lengyel két jó barát, de akkor Berlin miért nem fizet kártérítést Varsónak?
Kinyeri a szkandert, Friedrich Merz német kancellár(B), vagy Donald Tusk(J) lengyel miniszterelnök? Mikor és mennyi háborús kártérítést fog Németország a lengyeleknek fizetni?
Fotó: WOJTEK RADWANSKI / AFP

A múlt legsötétebb árnyai bukkantak elő Lengyelországban a második világháború kitörésének 86. évfordulóján. Hétfő hajnalban, pontosan akkor és ott, ahol a náci Németország megtámadta Lengyelországot, Karol Nawrocki beszédet mondott a Westerplatte-félszigeten tartott megemlékezésen. Az újonnan beiktatott lengyel államfő kijelentette: a Berlinnel való jó kapcsolatok érdekében végre rendezni kell a német állam által fizetendő második világháborús jóvátétel kérdését.

Nem vitatható, hogy a náci német megszállás hatalmas károkat okozott Lengyelországnak. A legsúlyosabb veszteség a hatmillió ember halála volt, akiket a harcokban, a földalatti ellenállásban vagy a koncentrációs táborokban gyilkoltak meg. A második világháborús német jóvátétel a konzervatív Jog és Igazságosság (PiS) vezette kormány idején vált a lengyel–német viszony egyik meghatározó témájává.

Az akkori kormány 576 ezer milliárd forintnak megfelelő zlotyra becsülte a károk mértékét.

A nemrég leköszönt jobboldali köztársasági elnök, Andrzej Duda is szorgalmazta a téma napirendre tűzését. Most pedig a globalista, uniópárti Donald Tusk vezette kabinet is napirenden tartja az ügyet. Vagyis a német jóvátétel kérdésében nemzeti konszenzus van Lengyelországban: Németországnak fizetnie kell!

Csakhogy Németország nem akar fizetni.

Az alapvető problémát az okozza, hogy a három nagyhatalom – az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és a Szovjetunió – az 1945. februári jaltai konferencián megállapodott abban, hogy a háború utáni Németországot egységes egészként kell kezelni.

Ebből azonban semmi sem lett: a hidegháború beköszöntével a nyugati szövetségesek, akkor már Franciaországgal kiegészülve, megszervezték a Németországi Szövetségi Köztársaságot – a hivatalos név jelzi, hogy Németországnak csak egy részéről van szó –, és 1949-ben kikiáltották annak függetlenségét. Még ugyanebben az évben a Szovjetunió elősegítette a Német Demokratikus Köztársaság létrejöttét.

Németország kettészakadt, ami komoly problémát jelentett a Lengyelországnak járó kárpótlás tisztázásában.

Ki fizessen, és mennyit Varsónak?

A szövetségesek 1945-ben, a potsdami konferencián döntöttek arról, hogy Lengyelország a Szovjetunión keresztül kapja a Németországtól beszedett jóvátétel egy részét. Itt az „egy rész” kifejezés a kulcs, mert ezzel alapvetően csorbult Németország egységes kezelésének elve.

Lengyelország 1953-ig jelentős ipari berendezéseket, nyersanyagokat és vagyonrészeket kapott a keletnémet területekről, illetve 1949 után az NDK-tól. Németország nyugati részéről, vagyis az NSZK-ból azonban egyetlen márka sem érkezett.

Az ügy egyre feszültebbé vált, mígnem Moszkva 1953-ban rákényszerítette Varsót, hogy mondjon le a kártérítésről. A Kreml azért döntött így, mert ha az NSZK fizetett volna, akkor a Szovjetuniónak is ugyanezt kellett volna tennie. hiszen az NDK-ból juttatott javak aránya kevesebb volt annál, mint amennyi a lengyeleket megillette. A szovjetek nem akartak fizetni. Ezért kellett a lengyeleknek a kártérítés nagyobb részéről lemondaniuk.

Ma a németek az akkori varsói kormánynak a kártérítésről való lemondására, a lengyelek pedig annak erőszakos kikényszerítésére hivatkoznak.

A hidegháború befejeztével, 1990-ben a két német állam egyesült. Ez azonban egyáltalán nem könnyítette meg a kártérítés ügyét. A négy megszálló nagyhatalom – az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Franciaország és a Szovjetunió – valamint a két német állam lezárta a második világháborúból eredő területi és jogi vitákat. Berlin ezt úgy értelmezte, hogy a 4+2-es megállapodás a kártalanítás ügyére is kiterjed.

Nem segítette a lengyel álláspontot Mihail Gorbacsov kijelentése sem, aki a berlini aláírási ceremónián úgy fogalmazott: ez a dokumentum olyan, mintha békeszerződés lenne. Ez a kijelentés diplomáciai szempontból szerencsétlen volt, mert ettől kezdve a németek minden további kártérítési igényt erre hivatkozva ráznak le magukról, mint kutya a vizet.

Ráadásul Lengyelországgal kapcsolatban azt is felhozzák, hogy az EU-csatlakozás után Németország jelentős összegekkel támogatta keleti szomszédja integrációját.

Ez azonban – finoman szólva – nem fedi az igazság minden részletét.

Berlin volt a leghangosabb, amikor az EU a területalapú támogatásnak csak a 30 százalékát akarta az újonnan belépő tíz tagállamnak biztosítani. Ezt az arányt évente 10 százalékkal emelték.

Csakhogy a lengyelek ezt nem fogadták el. A kommunista múlttal rendelkező Leszek Miller kormányfő elszántan készült a 2002-es koppenhágai uniós csúcsra, ahol a csatlakozási dokumentumot kellett parafálni, vagyis azon később már nem lehetett változtatni.

Az időjárás azonban közbeszólt. A Balti-tenger fölött óriási vihar tombolt, a lengyel kormánygép pedig csak jókora késéssel tudott Varsóból elindulni. A felszállás előtt Miller telefonált a Visegrádi Csoport miniszterelnökeinek:

Ne írjatok alá semmit, jövünk!

A lengyel kormánygép még a Balti-tenger fölött a viharral küszködött, amikor az Európai Bizottság óriási nyomás alá helyezte a csatlakozni kívánó országok delegációit: vagy aláírják a kedvezőtlen feltételeket tartalmazó dokumentumot, vagy nem tárgyalnak tovább, és az est hátralévő részében már csak az ünnepélyes vacsorára jut idő.

A nagy késéssel megérkező Miller viszont kijelentette, hogy nem parafálja a csatlakozási szerződést. Kitört a pánik, a faliórát megállították, hogy ne csússzanak át a következő napra. Az eredmény nem maradt el: Lengyelország már a kezdetekkor 70 százalékos területalapú támogatást kapott.

Berlin így „segítette” Varsó uniós integrációját.

Kapcsolódó írásaink