Krónika

Napi egy joghurt az orvost távol tartja?

Érdemes a napi rutinunk részévé tenni

A joghurt egészséges és ízletes fehérjeforrás, amelyet sokan szeretnek. Az erjesztett tejből készült joghurtot fogyaszthatjuk fűszeres salátaöntetként, mártogatósként, italként, vagy ízesített fagyasztott formában desszertként és nassolnivalóként.

Napi egy joghurt az orvost távol tartja?
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Míg nálunk desszert vagy éppen egy fő étkezés alapanyagaként szolgál, addig a hagyományos indiai gyógyászatban a joghurtot mindenre használták, a gyomorhurutból való felépüléstől kezdve a napégés enyhítéséig. A mediterrán és közel-keleti konyhában is kitüntetett helye van.

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma napi három csésze tejterméknek megfelelőt terméket, joghurtot, krémsajtot, alacsony zsírtartalmú tejet ajánl a kilencévesnél idősebbeknek. Tehát, ha az emberek az ajánlott határokon belül maradnak, a joghurt segít megőrizni az egészségüket.

A napi fogyasztás számtalan előnyökkel járhat. A joghurt bőségesen tartalmaz kalciumot, cinket, B-vitain komplexet, ráadásul a tejfehérjék koncentrált formája. Ezáltal fontos a csontok jó egészségéhez. A kereskedelmi forgalomban kapható joghurtot gyakran D-vitaminnal egészítik ki. Az idősek is fogyaszthatják, akiknél fennáll az alacsony csonttömeg és a rossz csontegészség kockázata. Az idősek rendszeres joghurtfogyasztását következetesen összefüggésbe hozták a csontok kisebb mértékű sérülékenységével és a csontok fokozott kalciumlerakódásával. A joghurt hosszú eltarthatósága és könnyű fogyaszthatósága miatt kiváló táplálkozási lehetőség az idősek számára.

A joghurt probiotikus kultúrákat, azaz jó baktériumokat tartalmaz. Ez segíthet a bélrendszeri immunitás javításában. Sok irritábilis bél szindrómában szenvedő vagy gasztroenteritiszből lábadozó egyén számol be a tünetek enyhüléséről, miután alacsony zsírtartalmú joghurtot iktattak be az étrendjükbe. Cink-, B6-vitamin- és Lactobacillus-tartalmának köszönhetően a joghurt az általános immunválaszt is fokozza, és csökkenti a fertőzések, például a szezonális influenza és a hasmenés kockázatát. Egyes kutatások szerint a joghurt gátolja bitonyos baktériumok elszaporodását a gyomorban és a bélben. Ezt a baktériumot összefüggésbe hozták a gyomorhuruttal és a gyomorrákkal. A cukormentes joghurt rendszeres fogyasztása védelmet nyújt a hüvelyi folyás és a gombás fertőzések ellen is.

A joghurt tele van tápanyagokkal. Rágcsálnivalóként fogyasztva laktató. Heti két-három adag joghurt fogyasztása csökkenti a cukor és koffein utáni sóvárgást. Ez segít a súlyszabályozásban és a szív egészségének javításában. Emellett csökkenti a cukorbetegség és az időskori kognitív károsodás kockázatát is.

A joghurt kiváló forrása a magas biológiai minőségű fehérjéknek. A baktériumkultúrák proteolitikus aktivitása lehetővé teszi a tejfehérjék előemésztését, amely jobb fehérjeemésztést tesz lehetővé.

Sokszor felreppen az a hír, hogy a joghurt fogyasztása káros az egészségre. Napi két-három doboz joghurt elfogyasztása körülbelül 500 kalóriát és közel 100 gramm cukrot adhat a napi étrendhez. A tejallergiások nem tudják megemészteni a tejcukrot, és puffadást, görcsöket, sőt bőrkiütést is tapasztalhatnak.

Mindig forduljon szakképzett dietetikushoz, hogy megtudja, mekkora az ideális joghurtadag, és milyen típusú joghurtot ajánlott fogyasztani az étrendjéhez.

Kapcsolódó írásaink