Krónika
Berregés a Marson

Tavaly februárban landolt a vörös bolygó felszínén az Ingenuity nevű minihelikopter a Perseverance rover hasához csatolva. A Földről irányított jármű április 3-án helyezte el a forgószárnyast a talajon, majd száz méterre távolodott tőle. A lítiumion-akkumulátorral meghajtott, 1,8 kilogrammos eszköz volt az első légi jármű, amely egy másik bolygó felszínén emelkedett a „levegőbe”.

Üzembe helyezése óta a szélsőséges körülményekkel sikeresen megküzdő Ingenuity a tervezett öt helyett már huszonkilenc repülést hajtott végre, és küldetését máris meghatározatlan időre meghosszabbították. Időközben maga a Perseverance rover tizenegy alkalommal vett sikeresen mintát a marsi kőzetből, és további fúrásokat is terveznek vele.
A NASA szerint harminc darab, százötven grammos, egy ceruzánál valamivel vastagabb minta hazaküldésére lesz hely egy 2028-ban felbocsátandó minirakétán, amely a tervek szerint 2031-ben indul vissza, és 2033-ban landol a Földön. Az űrhivatal eddig úgy gondolta, hogy egy másik rovert küld a bolygóra azért, hogy az a Perseverance által begyűjtött és eltett kőzetmintákat elvigye az említett hazatérő rakétához. Az újabb elképzelések szerint azonban ezt nem építik meg, hanem az imponáló teljesítményt nyújtó Perseverance maga fogja elszállítani a kőrudakat a Földre visszatérő járműhöz.
A már a Marson lévő rover által begyűjtött kőzetmintákat egy, az Európai Űrügynökség (ESA) által alkotott robotkar veszi le a Perseverance-ről és helyezi el a Földre visszatérő rakétán. Abban az esetben, ha addig a NASA kerekes eszköze valamiért megsérülne, akkor a 2028-ra tervezett Mars-misszióval a minirakétán és a robotkaron kívül két újabb minihelikoptert is odaküldenek, hogy azok végezzék el a fuvarozást és a rakodást. A Ingenuitynél valamivel nehezebbre készített minihelikoptereknek kerekeik is lesznek, hogy tudjanak mozogni a felszínen, és egy kis kar segítségével akár újabb mintát is tudnak majd gyűjteni a talajból. A NASA-nál abban bíznak, hogy a Perseverance megbirkózik az utólag ráterhelt feladattal, és az apró helikopterek csak vésztartalékként lesznek jelen.
A Földre hozott mintákból azt próbálják majd megtudni a tudósok, hogy létezett-e évmilliárdokkal ezelőtt élet a Marson, amikor még bőségesen áramlott a víz a felszínén.
A Mars gravitációja a Földének körülbelül egyharmada, és atmoszférája is viszonylag vékony – így e két tényező sokkal nehezebbé teszi a repülőgépek számára a megfelelő felhajtóerő létrehozását. Külön nehezíti a munkát, hogy a bolygó légköri sűrűsége nagyjából egy százaléka a „mi”, tengerszinten mért értékünknek. Ahhoz, hogy az Ingenuity magasan tudjon maradni, a speciálisan kialakított és megnövelt méretű propellereknek percenként 2400–2900 fordulatot kell megtenniük – azaz tízszer olyan gyors mozgást kell végezniük, mint társaiknak a Földön. A helikopter ellentétesen mozgó, körülbelül 1,2 méter átmérőjű koaxiális rotorokat használ, amelyek mindegyikét külön-külön vezérlik.