Gazdaság
Magyar fejlesztésű és gyártású elektromos Ikarus buszok Székesfehérváron

Székesfehérvár önkormányzata elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetkímélő technológiák minél szélesebb körű elterjesztése mellett. Emiatt is fontos a forgalomba álló tizenkét elektromos autóbusz, amelyet a nagy hagyományokkal rendelkező székesfehérvári Ikarus-gyárban szerelnek össze.
A székesfehérvári közösségi közlekedést szolgáló első két jármű elkészült, ezeket a szolgáltató Volánbusz telephelyén mutatták be. Szintén ott kapott helyet a teljes flottát kiszolgáló töltőinfrastruktúra is. A töltők már működnek, és a további tíz elektromos autóbusz is megérkezik szeptember végéig.
„Érzelem, hagyomány, magyar ipar, környezetvédelem. Ezek a szavak jutnak eszembe e két busz előtt állva” – hangzott el Cser-Palkovics András székesfehérvári polgármester beszédében. Kiemelte: nagyon fontos környezetvédelmi szempontok valósulhatnak így meg, hiszen akár a légszennyezettség csökkentéséről, akár a levegő tisztaságáról van szó, az elektromos autóbuszok nélkül egyik sem lenne elérhető.
Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, Székesfehérvár országgyűlési képviselője nagy büszkeségnek nevezte, hogy Székesfehérváron készült Ikarus buszokat adhatnak át a nagyközönségnek. Felidézte, hogy néhány évvel ezelőtt, amikor a Magyar Honvédség számára hagyományos hajtáslánccal készült Ikarus buszokat bemutatták a város főterén, már akkor megfogalmazódott a jövő, amely most már kézzelfogható, és immár elektromos hajtáslánccal, az utasokat környezetkímélő módon szállítani képes járműként áll forgalomba.
Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója az általuk koordinált Zöld Busz Program sikereként értékelte az elektromos buszozás első lépéseit, amely szerinte a MÁV–Volán-csoport és a városvezetés lelkes hozzáállása és a kormány támogatása nélkül nem valósulhatott volna meg, mint ahogy az Ikarus vállalat bátorsága nélkül sem. Lapunknak továbbá elmondta: „Először a helyközi közlekedés a legfontosabb, ugyanis fontos növelni a Zöld Busz üzenetét a városokban.

Ezzel egy ilyen energiaválságokkal teli világban sokkal kiszámíthatóbbá lehet tenni a saját kibocsátásunkat. Ami a fővárost illeti, egy nagyon speciális terepről van szó. A kötöttpályás közlekedés adja a legnagyobb lehetőséget, amelyet a belvárosi dugók lefednek. Ahhoz, hogy Budapesten is megvalósuljon ez a közlekedés, átfogó vizsgálatra van szükség.”
Pafféri Zoltán, a MÁV–Volán-csoport elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a Volánbusz az elmúlt évben többször mutatott be új járműveket, amelyek az eddig ezernyolcszáz új autóbuszt eredményező flottamegújítási program keretében, a kormány által biztosított forrásoknak köszönhetően álltak forgalomba a megyében, a megyeszékhely agglomerációjában és a városokban is.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója beszédében kiemelte: „Megtisztelő számomra, hogy itt, Székesfehérváron, a királyok városában mutathatjuk be ezt a két elektromos buszt, amelyek holnap állnak forgalomba. Összesen tizenkét darab ilyen érkezik, amelyek összértéke 1,76 milliárd forint, ennek hetvenöt százalékát a Zöld Busz Programból finanszírozzuk.”

Az Ikarus több évtizedes busztervezői, gyártói tapasztalatára építve fejlesztette és gyártja az elektromos meghajtással működő városi autóbuszát. A hazai beszállítói lánc kiépítésével és folyamatos bővítésével az Ikarus autóbuszok magyar hozzáadott értéke ötven százalék feletti – hangzott el Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatójának beszédében.
Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke lapunknak kifejtette: „Az elektromos buszok fejlesztése kiemelt fontosságú, ugyanis egy dízel- és egy elektromos busz között akkora különbség van, mint régen volt a városi és a mobiltelefon között. Ha az árakat nézzük, akkor a dízelhez képest kétszer akkora árról beszélünk, amikor elektromos buszokról van szó. Az okostelefon sokkal drágább, mint egy egyszerű, régi típusú készülék, mégis megéri az árát a modern funkciói miatt. Így van ez az elektromos busszal is.”
Az Ikarus technológiailag élen jár minden szempontból. Elmondása szerint az unióban sokféle ötlet fel szokott röppenni, amivel helyettesíthetik az üzemanyagot (LNG). De amikor arról van szó, hogy mennyi LNG-t lehet szállítani és mikor Európának, akkor kezdődnek a gondok.
Az összevisszaságok szerencsére kezdenek letisztulni az EU-n belül, és kezdenek rájönni, hogy az elektromosság a megoldás, ami Magyarországnak azért jó, mert a magyar kormány az atomerőművekkel egyre többet foglalkozik, amivel a lehető legolcsóbban lehet megoldani a fennálló energiafüggőséget – magyarázta a vállalatcsoport elnöke.