Gazdaság
A mozgó körzeti rendelőé a jövő
Bemutatták az úgynevezett mobil klinikát, amely nem csak oltópontként, hanem orvosi, illetve háziorvosi rendelőként üzemel majd vidéken, a kisebb falvakban

A magyar mechanikai, elektromos és szoftverfejlesztés eredményeképp, valamint a székesfehérvári gyártás és a hazai beszállítói teljesítmény egyre növekvő mértékének köszönhetően jelenleg az IKARUS elektromos buszok előállítása során a magyar hozzáadott érték meghaladja az ötvenöt százalékot – hívták fel a figyelmet. Kiemelték: az IKARUS székesfehérvári gyárában már készülnek a Kaposvári Közlekedési Zrt. számára az Ikarus e120 típusú, zéró emissziós, tisztán elektromos autóbuszok – hangzott el a gyártócsarnok-látogatáson.
Az IKARUS olyan akkumulátoros, nagy teljesítményű töltőberendezést fejleszt, amely lehetővé teszi, az elektromos buszok napközbeni, nagy teljesítményű töltését. A töltőhöz csatolható akkumulátorok elektromos töltését napenergia vagy kisebb teljesítményű elektromos hálózat láthatja el. Az akkumulátoros elektromos töltő elhelyezhető a buszjáratok végállomásain, ahol így várakozás közben tölthető az autóbusz. Az autóbuszok és az akkumulátoros töltők optimális működtetését energiamanagement-rendszer látja el.

A gyártócsarnok-látogatáson újdonságként bemutatták az úgynevezett mobil klinikát, amely orvosi, illetve háziorvosi rendelőként üzemel majd vidéken, a kisebb falvakban – mondta lapunknak Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium polgári hírszerzésért felelős államtitkára, Székesfehérvár országgyűlési képviselője. Kiemelte: így nem csak a környezetünket óvjuk, hanem segítséget tudunk nyújtani olyan embereknek, akik nem tudnak egyik faluból a másikba utazni.
A Klíma és Természetvédelmi Akcióterv Zöld Busz Programjának keretén belül először 2021 februárjában Székesfehérváron, a menetrend szerinti közlekedésben próbálhatták ki az elektromos busz előnyeit a város lakói. A székesfehérváriak a városban készülő elektromos Ikarus City Pioneer busszal számos vonalon díjmentesen utazhattak – mondta lapunknak Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.

Az elektromos buszoknak vannak olyan előnyeik, amelyeket nem lehet behozni: kímélik a környezetet, és halkabbak is, mint hagyományos társaik. „Tervek szerint buszflottákat szeretnénk kipróbálni a következő évben. Így 120 buszt tudunk folyamatosan tesztelni az országban, hogy elérhessük azt a célunkat, amely szerint 1100 buszt le tudjunk cserélni elektromos buszokra Magyarországon.” – hangsúlyozta az államtitkár.
A mobil klinikáról Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke elmondta: még a koronavírus-járvány korábbi szakaszában vetődött fel az elképzelés, hogy ezeket a buszokat oltópontoknak is lehet használni. Mivel nagyon nagy sikere volt, ezért úgy döntöttek, hogy inkább olyan buszként szeretnék használni, ami mozgó körzeti rendelőként is működik.