Életmód

Elárulták a csokoládé előnyeit és ártalmait

Ma ünnepeljük a csokoládé világnapját

A csokoládé, különösen az étcsokoládé antioxidánsokban gazdag, serkenti a boldogsághormonok termelődését, és csökkenti a szívbetegségek kockázatát, de nem szabad nagy mennyiségben fogyasztani, hogy ne idézzen elő súlygyarapodást és cukorbetegség kialakulását – olvasható a Sports.kz oldalán.

Elárulták a csokoládé előnyeit és ártalmait
Képünk illusztráció
Fotó: foodcollection via AFP/Jean-Christophe Riou/Mood4Food

„A csokoládé, különösen az étcsokoládé, gazdag antioxidánsokban, például flavonoidokban és polifenolokban. Ezek az anyagok segítenek a szervezetben zajló oxidatív folyamatok leküzdésében, és védik a sejteket a károsodástól. A csokoládé serkenti az endorfin és a szerotonin, a boldogsághormonok termelődését. Ez segíthet javítani a hangulatot, és csökkenteni a stressz-szintet” – jegyezte meg egy orvos – írja a Sports.kz.

A szakértő szerint az étcsokoládé mérsékelt fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek kockázatát, és javíthatja a vérkeringést. A csokoládéban található flavonoidok javíthatják a memóriát és a koncentrációt, valamint csökkenthetik a neurodegeneratív betegségek kockázatát. A csokoládé olyan jótékony elemeket is tartalmaz, mint a magnézium, a vas és a cink, amelyek elengedhetetlenek a szervezet megfelelő működéséhez.

„Ha a csokoládé ártalmairól beszélünk, a tejcsokoládé és a fehér csokoládé nagy mennyiségű cukrot tartalmaz, ami súlygyarapodáshoz, cukorbetegséghez és a fogak egészségének romlásához vezethet. A csokoládé kalóriadús termék, és túlzott fogyasztása elhízáshoz és kapcsolódó betegségekhez vezethet” – mondta a szakértő.

A csokoládé azonban koffeint tartalmaz, amely nagy mennyiségben idegességet, álmatlanságot és szapora szívverést okozhat. Egyeseknél a csokoládé allergiás reakciókat (bőrkiütés, viszketés és duzzanat) és pszichológiai függőséget okozhat, különösen az érzelmi túlfogyasztásra hajlamos embereknél.

„A csokoládé olyan édesség, amely az elfogyasztott mennyiségtől és minőségtől függően hasznos és káros is lehet. Jótékony tulajdonságainak maximális kihasználása és a kockázatok minimalizálása érdekében ajánlott magas kakaótartalmú (legalább 70%-os) étcsokoládét választani, és mértékkel fogyasztani. Így anélkül élvezhetjük a csokoládé ízét, hogy károsítanánk az egészségünket” – tette hozzá az orvos.

Kapcsolódó írásaink