Életmód

Megvan az idősek legjobb vitaminja

Támogatja a csontok egészségét és az izomműködést, véd a betegségekkel és fertőzésekkel szemben

A 60 év felettiek számára az elegendő vitamin és tápanyag bevitele kulcsfontosságú az élet meghosszabbítása, valamint a krónikus betegségek és sérülések kockázatának csökkentése érdekében – számol be a Sports.kz az Unian.net-re hivatkozva.

Megvan az idősek legjobb vitaminja
A D-vitaminra minden szervezetnek szüksége van, 60 év felett kötelező figyelni arra, hogy megfelelő mennyiségben jusson a szervezetbe (képünk illusztráció)
Fotó: Northfoto

„Ahogy öregszünk, a szervezetben olyan változások történnek, amelyek befolyásolhatják a vitaminok és tápanyagok felszívódását és azt, hogy a szervezet hogyan hasznosítja azokat” – magyarázta Christopher Norman, a National Council on Aging geriátriai ápolója, írja a Parade.

Megjegyezte, hogy az étrendben lévő elegendő vitamin és ásványi anyag segíthet fenntartani az energiaszintet, az immunrendszer működését és csökkentheti bizonyos krónikus betegségek kialakulásának kockázatát. Emellett a vitaminbevitelre való odafigyelés segíthet a csontok egészségének, a kognitív funkcióknak és az általános vitalitásnak a fenntartásában.

Norman megjegyezte, hogy van egy vitamin, amelyből a 60 év felettiek gyakran szenvednek hiányt, és amely kritikus fontosságú az általános egészség és jólét szempontjából. Megnevezte az első számú vitamint, amelyből a 60 év felettieknek többet kellene bevinniük.

A legjobb vitamin a 60 év felettiek számára
„A D-vitamint ajánlom a 60 év feletti embereknek, ha a vérükben hiány van a vitaminból” – jegyezte meg Norman.

Hozzátette, hogy sok felnőtt D-vitamin-hiányos. Egy 2023-as tanulmány megerősítette, hogy minden ötödik középkorú és idősebb felnőtt D-vitamin-hiányos. Íme, miért jelent ez problémát. „A D-vitamin fontos szerepet játszik a csontok egészségének megőrzésében, mivel segíti a szervezet kalciumfelvételét. Támogatja továbbá az izomműködést, ami segíthet megelőzni az eséseket, és fontos az immunrendszer működésében, ami segíthet megvédeni a betegségekkel és fertőzésekkel szemben, amelyekre az életkor előrehaladtával fogékonyabbá válhatunk” – mondta Norman.

Egy 2022-ben több mint 307 000, 37 és 70 év közötti ember bevonásával végzett nagyszabású vizsgálat eredményei összefüggést találtak a D-vitamin hiánya és a korai halálozás valószínűsége között.

Általánosságban elmondható, hogy ezt a vitamint jobban be lehet szerezni az élelmiszerekkel és a napfénynek való kitettséggel. Norman megnevezte a D-vitamint tartalmazó élelmiszereket:
Lazac, makréla és szardínia;
Tojássárgája;
Tejtermékek;
Dúsított gabonafélék.

Kapcsolódó írásaink