Életmód

Így harcolhatunk a demencia kialakulása ellen

Az egészséges táplálkozás csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a rák kockázatát

Az egészséges táplálkozási szokások segíthetnek megelőzni a kognitív hanyatlást az élet későbbi szakaszában – írta meg a Medicalnewstoday.com.

Így harcolhatunk a demencia kialakulása ellen
Képünk illusztráció
Fotó: Hans Lucas via AFP/Magali Cohen

Az egészséges táplálkozás számos egészségügyi állapot, köztük a szívbetegségek és bizonyos rákos megbetegedések kockázatának csökkenésével hozható összefüggésbe.

Egy új kutatás újabb bizonyítékokkal gyarapította azt a tényt, hogy a változatos, növényekben gazdag étrend csökkentheti a kognitív hanyatlás és a demencia kockázatát későbbi életkorban.

Az eredmények azt mutatják, hogy az egészségtelen táplálkozás erősen összefügg a kognitív képességek csökkenésével, de a fiatalkorban és középkorúként követett, minőségi étrend segít az agy egészségének megőrzésében az életkor előrehaladtával.

Az egészséges táplálkozási szokások elfogadása bármely életkorban javítja az esélyeit arra, hogy idősebb korban is szellemileg friss maradjon.

Számos bizonyíték van arra, hogy a növényekben gazdag, sóban, telített zsírokban és feldolgozott élelmiszerekben szegény étrend előnyös az általános egészségi állapotra nézve. Az egészséges táplálkozás csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a rák kockázatát.

Számos tanulmány kimutatta, hogy az egészséges táplálkozás idősebb korban segíthet csökkenteni a kognitív hanyatlás és a demencia kockázatát.

Most a Nutrition 2024-en, az Amerikai Táplálkozástudományi Társaság éves találkozóján bemutatott kutatások további bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy az egészséges táplálkozás egész életünk során kulcsfontosságú a kognitív funkciók fenntartásához az életkor előrehaladtával.

Az eredményeket még nem publikálták tudományos folyóiratban.

E tanulmányhoz a kutatók a résztvevők táplálkozását öt időpontban, 4 és 63 éves koruk között, visszaemlékezés és étkezési naplók segítségével értékelték. Emellett hét időpontban, 8 és 69 éves koruk között megmérték a kognitív képességeiket.

Ezután csoportalapú pályamodellezéssel vizsgálták az étrend és a kognitív képességek közötti kapcsolatot.

Az egészséges táplálkozás minden életkorban előnyös az agy egészségére.

A kutatók a résztvevők étrendjének minőségét az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának Egészségügyi és Táplálkozási Szolgálatától származó 2020-as Egészséges Táplálkozási Index (HEI) segítségével értékelték.

Ebben az indexben az olyan élelmiszerek, mint a gyümölcsök és zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, fehérjék, tejtermékek és tengeri herkentyűk magasabb bevitele növeli a pontszámokat, míg a finomított gabonafélék, cukor, nátrium és telített zsírok magasabb bevitele csökkenti azokat.

A kutatók szoros összefüggést találtak az étrend minősége és a kognitív fejlődés között.

Azok a résztvevők, akik idősebb korukban is megőrizték magas kognitív képességeiket, hajlamosak voltak többet enni a magas pontszámot elérő élelmiszerekből, például zöldségekből, gyümölcsökből, hüvelyesekből és teljes kiőrlésű gabonafélékből, és kevesebb hozzáadott cukrot, finomított gabonafélét és nátriumot fogyasztottak – ezek az élelmiszerek csökkentették a HEI pontszámát.

A tanulmány összefoglalója szerint a legalacsonyabb minőségű táplálkozással rendelkező résztvevők 47 százaléka a legalacsonyabb kognitív pályán volt, és csak 7 százalékuk volt a legmagasabb kognitív pályán. Ezzel szemben a legjobb minőségű étrenddel rendelkezők 48 százaléka volt a legmagasabb kognitív pályán (8 százalék a legalacsonyabb kognitív pályán).

Hogyan befolyásolja az egészséges táplálkozás a kognitív funkciókat?

„Az antioxidánsokban és gyulladáscsökkentő összetevőkben gazdag étrend, mint például a gyümölcsök, diófélék, zöldségek, élelmi rostok és omega–3 zsírsavak, segíthet csökkenteni az időskori kognitív hanyatlást és a neurodegeneratív betegségek kockázatát” – mondta Costa.

„Ezek a tápanyagok védik az agysejteket az oxidatív stresszel kapcsolatos károsodástól, támogatják az agy szerkezetét és működését, és fenntartják az egészséges érrendszert, amely elősegíti az agy egészséges véráramlását” – tette hozzá.

Costa a következő étrendi ajánlásokat tanácsolta:

„Az agyat egészségesen tápláló élelmiszerek közé tartoznak általában a zöld leveles zöldségek, a bogyós gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a diófélék, a magvak, a bab, a tenger gyümölcsei, a baromfi és az olívaolaj. Ezzel szemben a vörös hús, a sajt, a vaj, a finomított gabonafélék, az édességek, a sütemények, valamint a sült vagy gyorséttermi ételek kevésbé tekinthetőek optimálisnak az agy egészsége szempontjából. Az egészséges táplálkozás azonban nem csak a konkrét élelmiszerekről szól, hanem az elfogyasztott tápanyagok és kalóriák általános egyensúlyáról is.

Végső soron az egészséges, agyműködést elősegítő élelmiszerekben gazdag étrend elfogadása segíthet fenntartani a szellemi éberséget és az általános érrendszeri egészséget, amely idősebb korban is élesebb elmére ösztönöz.”

Kapcsolódó írásaink