Életmód

Egyszerű szokás, ami védi a szívünket

A lépcsőzés hatékonyan csökkenti a szívbetegségek kockázatát

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a napi ötven lépcsőfok megmászása jelentősen csökkentheti az ateroszklerotikus szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét – írta meg a pravda.ru.

Egyszerű szokás, ami védi a szívünket
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Egy kutatócsoport, amely a lépcsőmászás intenzitása és az ateroszklerotikus szív- és érrendszeri betegségek (AVCD) közötti kapcsolatot vizsgálta, megállapította, hogy a napi ötven lépcsőfok megmászása 20 százalékkal csökkentheti a betegség kialakulásának valószínűségét. Ezeket az eredményeket az Atherosclerosis című folyóiratban tették közzé.

Az ateroszklerotikus szívbetegség olyan állapot, amelyben a szív artériái eltömődnek zsíros lerakódásokkal vagy koleszterinnel, úgynevezett plakkokkal, ami szívroham kialakulásához vezethet. Az Egyesült Államokban a szívinfarktusok 75 százaléka a plakk megrepedéséhez kapcsolódik. A tanulmányhoz a British Biobank 458 860 felnőtt résztvevőjének adatait elemezték. A kutatók kérdőívek segítségével gyűjtöttek információkat a résztvevők lépcsőzési szokásairól, szociodemográfiai jellemzőiről és életmódjáról a vizsgálat kezdetén, valamint öt évvel később. A résztvevőket átlagosan 12,5 évig követték nyomon.

„A napi ötven lépcsőfok megmászása az ACCH kialakulásának kockázatát jelentősen csökkentette, függetlenül a betegségre való hajlamuk kezdeti szintjétől. Azoknál, akik a kezdeti és az utánkövetéses vizsgálatok között abbahagyták a lépcsőmászást, magasabb volt az ACCH kockázata azokhoz képest, akik soha nem másztak lépcsőt” – jelentették a kutatók.

Ezek az eredmények hangsúlyozzák, hogy a több lépcsőzés segít csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, különösen azoknál, akik érzékenyebbek erre a betegségtípusra. A kutatók azt javasolják, hogy a lépcsőmászás elérhető és olcsó, a mindennapi életbe beilleszthető fizikai tevékenység. Remélik, hogy a lakosság sérülékenyebb része is csökkentheti kockázatát ennek az egyszerű szokásnak a bevezetésével.

„A lépcsőmászás formájában végzett rövid távú, nagy intenzitású testmozgás hatékony és költséghatékony módja a szív- és érrendszeri funkciók és a lipidprofil javításának, különösen azok számára, akik nem tudják teljesíteni az ajánlott fizikai aktivitási normákat. Ezek az eredmények rávilágítanak a lépcsőmászás potenciális előnyeire, mint az ACCH elsődleges megelőzési intézkedése a lakosság számára” – jegyzi meg Dr. Lu Qi, a louisianai Tulane Egyetem Közegészségügyi és Trópusi Orvosi Iskolájának munkatársa. „Ez a tanulmány új bizonyítékot szolgáltat a lépcsőmászás hatékonyságára az ACCH kockázatának csökkentésében, különösen azoknál az embereknél, akiknek több kockázati tényezője is van e betegségre” – tette hozzá.

Kapcsolódó írásaink