Életmód

Ráncos lesz, ha az oldalán alszik?

Van összefüggés aközött, hogy milyen pozícióban alszunk, és mennyire leszünk ráncosak?

Egyre több tiktokos figyelmeztet arra, hogy az oldalunkon való alvás miatt ráncosa(bba)k leszünk, mivel ilyenkor az arcbőrt folyamatosan dörzsöli a párna. A Health.com több szakembert is megkérdezett a témában, akik szerint van némi valóságalapja az elképzelésnek – de a ráncok kialakulását semmiképpen sem ússzuk meg – írja a Hazipatika.hu.

Ráncos lesz, ha az oldalán alszik?
Fotó: NorthFoto

Miranda Wilson ápoló szerint ezek az alvási ráncok gyakran függőlegesek, és az ember homlokán, az orr két oldalán vagy a szemek alatt jelennek meg. Először csak nagyon halványan, azonban idővel mélyülnek.

„Ha következetesen hasonló helyzetben alszik az oldalán – amire a legtöbb ember hajlamos –, akkor az arcának ezt az oldalát nyomja össze napi hét-nyolc órán keresztül. Ez összeadódhat” – nyilatkozta dr. Ife J. Rodney dermatológus.

Nincs menekvés.

Viszont nem minden ránc köszönhető az alvási pozíciónknak.

„A ráncokat számos dolog okozza – rendszeres mozdulatok, napozás, genetika, táplálkozási szokások és környezeti tényezők, mint például a környezetszennyezés. Ugyanakkor sokszor láttam már, hogy a pácienseim bal vagy jobb arcán mélyebbek a ráncok, ők pedig megesküsznek rá, hogy azon az oldalon szoktak aludni” – magyarázta dr. Gary Goldenberg bőrgyógyász a portálnak.

Akárhogy is, függetlenül attól, hogyan alakulnak ki, minden ránc vagy vonal az ember öregedésével párhuzamosan rosszabbodik. A bőr rugalmassága szükséges ahhoz, hogy visszanyerje eredeti alakját, miután valamilyen mértékben megnyúlt – ez pedig idővel gyengül.

Kutatások szerint a legtöbb ember az oldalán fekve alszik, és az általános vélekedés szerint alvásminőség szempontjából is ez a legjobb pozíció. Csak a ráncoktól való félelem miatt tehát nem érdemes változtatni ezen a szokáson, sőt, egyes esetekben kifejezetten nem ajánlott. Ha alvási apnoé vagy légzési probléma áll fenn, a háton alvás „valószínűleg a legrosszabb pozíció” – mondta dr. Christopher Winter neurológus és alvásspecialista. Különösen alvási apnoé esetén a hanyatt fekvés hatására a gravitáció lehúzhatja a nyelvet, az állkapcsot és a nyelvcsontot, ami tovább zárhatja valakinek a légutakat.

Más módszerekkel is kímélhetjük az arcbőrünket alvás közben. Az egyik legegyszerűbb, ha folyamatosan váltogatjuk az oldalakat, amelyiken alszunk. A selyem párnahuzatok kisebb súrlódást okoznak, illetve kaphatók „ránctalanító” párnák is, amelyek kevesebb nyomást helyeznek az arcra. Ezek viszont nem tudományos alapú megoldások.

A legjobb, ha bőrgyógyásszal konzultálunk, hogy milyen arcápolási rutin a legalkalmasabb szerinte az arcbőrünk számára. A legjobb, ha retinoltartalmú készítményt is használunk, mivel az elősegíti a kollagéntermelést, de különböző kozmetikai beavatkozásokra is vállalkozhatnak azok, akiket nagyon zavarnak a ráncok.

Kapcsolódó írásaink

Vidék vagy város?

ĀAz eldöntés, hogy valaki vidékre költözik-e a városból, számos személyes preferenciától és élethelyzettől függ