Életmód

Praktikák a szezonális depresszió ellen

A zavar kialakulásának hátterében összetett biológiai és pszichés folyamatok állnak

A szezonális depresszió tünetei általában október végén, november elején jelennek meg, és tavasszal enyhülnek, bár ritkább esetekben előfordulhat, hogy a tünetek a tavaszi-nyári időszakban jelentkeznek, és a hideg beálltával enyhülnek. A depresszív időszakot előidéző évszak lezárulta után a páciensek újra jól érzik magukat, és ismét el tudják látni a feladataikat.

Praktikák a szezonális depresszió ellen
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

A téli időszakban jelentkező depresszió legfőbb tünetei a krónikus fáradtság, kimerültség, a fokozott alvásigény, romló alvásminőség, az általános rossz hangulat, érdektelenség, az étvágynövekedés (különösen szénhidrátok), gondolkodási, koncentrálási és döntéshozatali nehézségek.

A zavar kialakulásának hátterében összetett biológiai és pszichés folyamatok állnak, de a legnagyobb szerepe az évszakok váltakozásának van. A téli időszakban a lehangoltság érzéséhez, a szezonális depresszió kialakulásához hozzá járul a kevesebb szabad levegőn tartózkodás, a rövidebb nappalok, hosszabb éjszakák, a kevesebb napfény, a a szervezet vitaminkészleteinek kimerülése a kevesebb zöldség- és gyümölcsfogyasztás miatt, a benti hőmérséklet jelentős eltérése a kinti hőmérséklettől. A szervezet kevesebb melatonin és szerotonin hormont termel, amelyek az alvást és a hangulatot is befolyásolják.

A szezonális depresszió kezelésében több kezelés is lehetséges, mint a fényterápia, a D-vitamin szedése, a gyógyszeres kezelés antidepresszánsokkal, a kognitív viselkedésterápia, a pszichoterápia és a levegő negatív ionizálása.

Fentieken túl fontos szerepet tölt be valamilyen relaxációs technika elsajátítása, jótékony hatású lehet például a jóga, a meditáció, az irányított képzelet, illetve a zene- és művészetterápia.

A betegség kezelésében a gyakorlatban leginkább bevált a fényterápia, az antidepresszív szerek és a pszichoterápia kombinációjából álló terápia. Az életmód tudatos átalakítása pedig alapvető fontosságú a hangulat javításában: rendszeres testmozgás, minél több fény beengedése a lakásba, irodába, minél több idő eltöltése a szabadban.

Kapcsolódó írásaink