Életmód

Mi az OMAD-diéta, és működik-e?

Csak egy újabb hóbort?

Úgy tűnik, egy új diéta van a színen (egy újabb), amelyet különböző támogatók, például Bruce Springsteen, a Coldplay együttes Chris Martinja és a brit miniszterelnök, Rishi Sunak is népszerűsítenek. De mi is ez az új hóbort, és hogyan működik? – teszi fel a kérdést az IFLScience.

Mi az OMAD-diéta, és működik-e?
Fotó: NorthFoto

Az OMAD, a One Meal A Day (napi egy étkezés) rövidítése, és alapvetően azt jelenti, amit a dobozon olvashatunk. Ez egyfajta időhöz kötött diéta, amely az időszakos böjtölésre épül, és – így állítják a hívei – elősegítheti a gyors fogyást, esetleg javíthatja az egészségi állapotot, és még az öregedést is lassíthatja. Figyeljük meg a feltételes nyelvhasználatot.

Rengeteg szakaszos böjtölési diéta létezik, mindegyik különböző időtartamot javasol (általában 12 és 24 óra között) az étkezések között. Általánosságban elmondható, hogy ezek a diéták azt tanácsolják, hogy akár szilárd ételek, akár italok révén az ember ne fogyasszon kalóriát. Ezért megengedett az olyan folyadékok fogyasztása, mint a kávé vagy a víz, vagy bármi más, ami kalóriamentes.

A népszerűbb időszakos böjtölési diéták közé tartozik az időzített diéta, amely során minden nap legalább 12 órán át böjtölünk, és csak ennek az időszaknak az utolsó óráiban eszünk. Ezt gyakran 16:8-as módszernek is nevezik, amely során 16 órán át böjtölünk, majd a fennmaradó nyolc órában étkezéseket iktatunk be.

Egy másik, 5:2 diétának nevezett módszer lényege, hogy a hét folyamán „normálisan" étkezünk, majd böjtölünk, és a hátralévő két napban körülbelül 500–600 kalóriára korlátozzuk a kalóriabevitelt.

Rengeteg más módszer is létezik, amelyek abban különböznek, hogy hány napon át és mennyi ideig kell böjtölni. Mi teszi tehát különlegessé az OMAD-ot? Nos, nem sok minden, csak egy kicsit szigorúbb.

Egy étkezés, ami mindet uralja

Az OMAD-diéta lényegében azt követeli meg, hogy 23 órán keresztül böjtölj, majd az utolsó órában egyetlen étkezés során fogyaszd el a napi kalóriabevitelt. Nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy mit fogyasszon el ennek a kalóriamennyiségnek az eléréséhez, csak arra, hogy ezt az előírt idő alatt tegye meg. A nap folyamán olyan kalóriamentes anyagokat ihatsz, mint a víz, a fekete tea és a kávé.

Az egyetlen további előírás, hogy minden nap ugyanabban az órában kell elfogyasztania a kalóriadús étkezést – a következetesség, úgy tűnik, kulcsfontosságú.

Mint az összes többi időszakos böjtölő diéta esetében, a terv az, hogy a szervezetet a ketózis állapotába hozza, amikor a tárolt zsírt égeti el energiaként, ahelyett, hogy a glükózra támaszkodna.

Készüljön fel egy kétértelmű vállrándításra.

Jelenleg a diéta hatékonyságára vonatkozó bizonyítékok korlátozottak. A meglévő tanulmányok többnyire állatkísérletekre összpontosítottak, és a fő tanulmány, amelyben embereket használtak, 11 sovány, fiatal embert vizsgált, akik 11 napig követték az étrendet.

A Sydney Egyetem kutatója, Nick Fuller által nemrég írt Conversation cikk szerint az OMAD-diéta jellemzően más időszakos böjtöléses diéták kutatásaira támaszkodik ahelyett, hogy saját módszerére támaszkodna. Bár van némi bizonyíték arra, hogy az időszakos böjt segíthet a fogyásban, a tanulmányok általában rövid időszakokra koncentrálnak, nem pedig hosszabb időszakokra. A böjtölésre való hosszabb távú támaszkodásra vonatkozó bizonyítékok nem tűnnek ígéretesnek.

Fuller tovább magyarázza az OMAD-diétával járó lehetséges veszélyeket. Ezek többnyire az útmutatás hiánya körül forognak, hogy hogyan lehet az összes szükséges tápanyagot egyetlen étkezésen belül egyensúlyba hozni. A mindennapi tápláléknak tartalmaznia kell fehérjét, teljes kiőrlésű szénhidrátokat, zöldségeket, gyümölcsöket és „jó zsírokat" a megfelelő működéshez és a betegségek megelőzéséhez. Rendkívül valószínűtlen, hogy egyetlen szuper ételt találjunk, amely megragadja ezt az összetettséget, ezért az OMAD-diéta azt kockáztatja, hogy az emberek rosszul lesznek.

Az is valószínű, hogy egy ilyen szigorú böjt miatt az emberek hosszú ideig kellemetlenül éhesnek érzik magukat, ami növeli annak kockázatát, hogy „rossz" típusú ételeket esznek, amikor eljön a kijelölt óra.

Végül, az egész gyakorlat valószínűleg rendkívül fenntarthatatlan. Nem szórakoztató, nem élvezetes, és így valószínűleg nem is marad fenn. Valójában, ahogy Fuller rámutat, amint a szervezeted elkezd fogyni, valószínűleg átvált egy konzerváló szakaszba, ahol valójában a zsír megtartásáért küzd – ez a vadászó-gyűjtögető örökségünk része, ahol a szervezet előre látja a nélkülözés időszakát, és ezért megpróbál több zsírt elraktározni a nehéz időkre.

Bármennyire is unalmas, Fuller szerint a fogyás legjobb módja a rendszeres testmozgást, elegendő alvást és kiegyensúlyozott étrendet tartalmazó egészséges életmód biztosítása. Az életmód és az étrend ilyen jellegű változtatásait fokozatosan kell végrehajtani, hogy fenntarthatóak maradjanak.

Kapcsolódó írásaink