Életmód

Ősszel és télen sem kell lemondanunk a sportolásról

Az emberek többsége szívesen sportol a szabadban, hiszen a friss levegőn, a természetben végzett edzés nem csupán a fizikumunknak, de mentális egészségünknek is jót tesz. Gondoljunk csak a tavasszal és nyáron hallható madárcsicsergésre, a mámorító virágillatra, vagy éppen ősszel a szemet gyönyörködtető színkavalkádra. Évszakról évszakra különböző lehetőségek állnak azok rendelkezésére, akik valamilyen aktivitásra szánják rá magukat. Hidegebb, borongósabb időben sem kell feladnunk mozgás iránti vágyunkat.

Ősszel és télen sem kell lemondanunk a sportolásról
A legősibb kardió edzés a futás, amelyet az ősz beköszöntével sem kell hanyagolnunk
Fotó: Freepik

Futás

A monoton mozgás megnyugtat, kikapcsol, különösen, ha zenét hallgatunk közben. Ősszel ugyan gyakrabban esik az eső, de legalább nem kell megküzdenünk a kánikulával és a magas páratartalommal. Hűvös időben is lehet jókat futni, csak megfelelően kell felöltözni.

Sok hobbisportoló követi el azonban azt a hibát, hogy vastag öltözetben vág bele az edzésbe. Érdemes külön sportolók számára készített funkcióruházatot beszerezni, amely megakadályozza a fokozott izzadást, illetve a verejték felhalmozódását. A légáteresztő anyagokból készült ruhadarabok ideálisak a sporthoz.

Mivel ősszel és télen hamar sötétedik, így különösen fontos, hogy ügyeljünk a láthatóságra. A fényvisszaverő öltözet viselése lehetővé teszi, hogy időben észlelhetőek legyünk. 


Kerékpározás

Az egyik legnépszerűbb sport a kerékpározás. Tanulmányok igazolták, hogy a bicajozás például a futáshoz képest akár 20-30 százalékkal kevesebb izomsérülést okoz, mivel sem az ízületeinket, sem az izmainkat nem veszi annyira igénybe.

Futás közben ugyanis a teljes testsúlyunk egy-egy lábat terhel, ami hosszú távon ízületi problémákhoz és izomsérüléshez vezethet. Ez persze nem jelenti azt, hogy a kerékpározás tökéletesen megóvhat minket az ilyen jellegű sérülésektől, ugyanis egy nem megfelelően beállított ülés- vagy kormánymagasság hosszú távon hasonló problémákat okozhat. 

Hidegebb időben használjunk speciális felsőket és nadrágokat, melyek nem engedik, hogy a hűvös levegő bejusson a ruházat alá. A cipőkre sokan kamásli nevű eszközt húznak, amely rásimul a lábbelire és melegen tartja a lábfejet. 

Kirándulni, túrázni ősszel a legjobb
Kirándulni, túrázni ősszel a legjobb
Fotó: Freepik

Túrázás

A túrázás egy olyan tevékenység, melyet az egy-két éves csöppségektől az idősebb korosztályig mindenki gyakorolhat. Hiszen a lényeg, hogy a fizikai állapotunknak megfelelő túrázási útvonalat válasszuk ki, így mindenki megtalálhatja benne a maga örömét. Használjuk ki az őszi kellemes időt azzal, hogy túrázni megyünk. Ehhez többek között egy bejáratott túrabakancsra vagy túracipőre, megfelelő mennyiségű vízre, réteges öltözetre van szükségünk. Ezen kívül még nagyon fontos, hogy esőruházat is legyen nálunk, hiszen ebben az évszakban változékonyabb lehet az időjárás.


Jégkorcsolya

Manapság már szinte bárki számára elérhető lehet ez a mozgásforma, hiszen a nagyobb városokban telente létrehoznak jégpályákat vagy jégcsarnokokat nyitnak meg a látogatók számára. Azok, akik szeretnek görkorcsolyázni, biztosan nem hagyják ki annak téli verzióját sem.

Nincs is hangulatosabb téli sport a jégkorcsolyázásnál: zenére róni a köröket, majd elszürcsölni egy finom teát vagy egy bögre forralt bort.

A siklás kardió jellegű mozgás, amely elsősorban a láb izmait, illetve a farizmokat dolgoztatja meg, így tökéletes alternatíva a fenék vagy a combok feszesebbé varázsolásához. A bonyolultabb mozdulatokhoz a karunkat is használnunk kell, így a váll izmai sem maradnak edzés nélkül.

Hazánkban is találhatunk pályákat
Hazánkban is találhatunk sípályákat
Fotó: Freepik


Síelés

A síelés olyan izmokat dolgoztat meg, amelyeket semmiféle más sport nem erősít. Az egyensúlyozás és a siklás leginkább az úgynevezett négyfejű combizmot edzi, amely a comb elülső részét burkolja be, azonban a farizmokat, a felkart is megmozgatja.

Ha probléma van a testtartásunkkal, a síelés pont nekünk való sport, ugyanis a behúzott hasizom, a hajlított térdek, és a csípőmozgás erősítik azokat az izmokat, amelyek a gerincet tartják. Mindezen kívül javítja az állóképességet és az egyensúlyérzéket is.

A síelés könnyen veszélyessé is válhat, ha nem tanuljuk meg az alapokat, emiatt rendkívül fontos, hogy megfelelően elsajátítsuk a mozdulatokat és technikát.

Hazánkban is találhatunk sípályákat, így emiatt nem kell külföldre utaznunk, ami jelen járványhelyzetben egyébként sem lenne kivitelezhető. Ha kezdők vagyunk, először mindenképpen csak béreljük a felszerelést arra az esetre, ha mégsem váltaná be előzetes reményeinket ez a sport.

Kapcsolódó írásaink

Inspirációk őszi lakásdekoráláshoz

ĀMegéri nyitott szemmel járni a természetet, mert egy kis kreativitással bámulatos dísztárgyakat készíthetünk a szezonális termésekből, lehullott falevelekből

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom