Életmód

Miért érdemes idénygyümölcsöt fogyasztani?

A kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás alapja a megfelelő mennyiségű gyümölcs-, és zöldségfogyasztás, ugyanis a bennük megtalálható tápanyagok kulcsfontosságúak szervezetünk számára. Lehetőség szerint válasszunk szezonális zöldséget, gyümölcsöt, hiszen ezzel több szempontból is jót teszünk a környezettel és az egészségünkkel. Cikkünkben összegyűjtöttük, hogy melyek az idénygyümölcs-fogyasztás előnyei.

Miért érdemes idénygyümölcsöt fogyasztani?
Az almában előforduló antioxidánsok a sejteket károsító folyamatok semlegesítésével hatnak jótékonyan egészségünkre
Fotó: Pexels

Az egyik – talán mindenki számára lényeges – érv, hogy minden gyümölcs a szezonban a legolcsóbb, így a pénztárcának is kedvező. Emellett pedig a természetes körülmények között növekedett zöldségben és gyümölcsben több a tápanyag, a vitamin, és mivel frissebbek, így finomabbak is, mint üvegházi vagy a hűtőházban beérett társaik.

Az idénytermények, idénynövények vásárlásával az importőr és szállító cégek, illetve távoli országok termelői helyett a helyi gazdálkodókat támogatjuk. A hazai élelmiszert ugyanis nem kell távoli országokból, többezer kilométer távolságból importálni, így megspóroljuk a hosszú szállítás okozta környezetszennyezést is.

Az idénygyümölcsök vitamintartalma is magasabb
Az idénygyümölcsök vitamintartalma is magasabb
Fotó: Pixabay

A friss zöldségeket és gyümölcsöket nem kell mesterséges szerekkel és fénnyel érlelni, nem kell éretlenül leszedni, és érlelőkamrákban etiléngázzal érlelni.


Mit nevezünk idénygyümölcsnek?

Idénygyümölcs vagy szezonális gyümölcs alatt azokat a gyümölcsöket értjük, amelyek betakarítási időszaka az adott évszakra esik. Télen jellemzően kevesebb idénygyümölccsel találkozhatunk, így a hidegebb évszakban a naspolya vagy a csipkebogyó mellett sokan egzotikus gyümölcsökkel egészítik ki napi vitaminfogyasztásukat. 

Tavasszal inkább a zsenge, zöldellő leveles zöldségeken van a hangsúly, a nyár pedig az igazi gyümölcsszezon. Ilyenkor terem például az áfonya, az eper, a szilva és az alma is, amelyeket nem csak nyersen érdemes fogyasztani, de süteményekbe vagy kompót formájában is kiváló. 

Júniusban van szezonja például az egyik legkedveltebb gyümölcsnek: a cseresznyének. A gyümölcs, amelynek nemcsak az íze finom, de nagyon egészséges is, hiszen megtalálható benne többek között az A- és C-vitamin, de ezek mellett vas, magnézium és kalcium tartalma is egyedülálló.

Lehetőség szerint válasszunk szezonális zöldséget, gyümölcsöt
Lehetőség szerint válasszunk szezonális zöldséget, gyümölcsöt
Fotó: Pixabay

A cseresznye rokona, a meggy, amely szintén ebben az időszakban érik. A számtalan módon felhasználható gyümölcs tele van vitaminokkal, illetve kiváló antioxidáns.

A savanykás gyümölcsök a nyáron kedveltek, így a júniusban szezonját élő ribizli is, amely több C-vitamint tartalmaz, mint például a narancs. A hidegebb idő és az ősz beköszönte inkább a zöldségeknek kedvez, de nem elhanyagolhatók a fűszerek (pl.: gyömbér,mustármag) sem.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom