Életmód

Melyik tej az egészségesebb - a zsírszegény vagy a zsíros?

Már a tudósok sem értenek egyet a kérdésben

Négy évvel is lassíthatjuk az öregedést, ha rendszeresen zsírszegény tejet iszunk egy újonnan publikált kutatás eredményei szerint. Csak hogy más korábban megjelent tudományos beszámolók, épp az ellenkezőjét állítják! Vajon mi az igazság?

Melyik tej az egészségesebb - a zsírszegény vagy a zsíros?
A legújabb kutatások szerint a tejfogyasztás növeli az élettartamot
Fotó: Pexels

Szegény tejről mostanában inkább több rosszat hallani, mint jót, pedig alapvetően azoknak, akik nem érzékenyek rá, egyáltalán nem egészségtelen. Viszont könnyen összezavarodhatunk a rengeteg információ között: most akkor a zsírszegény, vagy a teljes tej az egészségesebb? Néhány éve az kavarta fel a tudomány és a dietetika állóvizét, hogy kutatók azt bizonyították, a zsírosabb tej bizony az egészségesebb.

Egy időben minden a zsírszegény élelmiszerekről szólt, annak ellenére, hogy rendszerint ezeket a zsírok kivonása mellett telenyomták cukorral. Az 1990-es években a zsírfogyasztást démonizálta a diétatársadalom, hirtelen az lehetett csak igazán egészséges, ami keveset tartalmazott ebből az egyébként elkerülhetetlen makrotápanyagból. A zsírszegény tej reputációja is ekkor kezdett el felfelé szállni, és igazából azóta sem csökkent a népszerűsége. Bár mostanában, amikor egyáltalán a tejfogyasztás is egyre kevésbé népszerű, ha pedig valaki tejet iszik, sokszor nyúl inkább a zsírosabb verzióért a polcon. De akkor most melyik tesz jobbat az egészségnek?

Ha nem csak a tejről, hanem alapvetően a tejtermékekről beszélünk, akkor egyértelmű, hogy mi a válasz: az inkább zsíros, vagy mondjuk úgy, teljes változatok egészségesebbek.

Ez éppen az előbb említett probléma miatt van így: azokat a termékeket, amelyekből mesterségesen vonják ki a zsírt, általában legalább cukorral, de inkább cukorral és mindenféle egyéb mesterséges adalékanyaggal is megtámogatják a gyártók, hogy a jó ízük valahogy mégis megmaradjon. Mivel a teljes tejtermékek esetében ez egyáltalán nem jellemző, ezért nem is meglepő, hogy emiatt is egészségesebbek.

A kutatokat is izgatta, hogy vajon a tej esetében mennyivel jobban járunk a zsírosabb változattal: az European Journal of Clinical Nutrition tudományos folyóiratban megjelent kutatási eredmények arról számoltak be, hogy a rendszeresen zsíros tejet ivóknak magasabb volt a vérükben található jó koleszterin aránya a zsírszegény változatot fogyasztókhoz képest. Ugyanígy a zsíros tejet ivók vérében magasabb volt a D-vitamin mennyisége is. Utóbbi kutatás ráadásul gyerekekkel készült – a szakértők egy része úgy gondolja, hogy a tejben található zsír hozzájárul ahhoz, hogy a D-vitamint a szervezet jobban dolgozza fel.

Nem a kávénkba öntött tejtől fogunk elhízni
Nem a kávénkba öntött tejtől fogunk elhízni
Fotó: Pixabay

Persze itt is ajánlatos figyelni arra, hogy nem érdemes ész nélkül fogyasztani a zsíros tejet sem – hiszen annak ellenére, hogy ma már tudjuk, hogy nem kell félnünk a zsíroktól, nem szabad túlzottan sokat sem bevinni belőlük, mert a hízás mellett más egészségügyi problémákat is okozhat.

A kutatások tanulsága leginkább az, hogy nem kell minden esetben a zsírszegény változathoz ragaszkodni: ha belefér az étrendbe, és egyébként nem eszünk túlságosan zsírosan, nyugodtan öntsünk a kávénkhoz teljes tejet, ennyitől nem fogunk elhízni.

Viszont a zsírszegény tej logikus választásnak tűnik egy diéta alatt, ha például sok turmixot fogyasztunk, hiszen elvileg minden megvan benne, ami a zsíros változatban, csak épp zsír és plusz kalóriák nélkül. Ám egyes kutatások másfelől azt bizonyítják, hogy még fogyókúrázás idején is jobb alternatíva a zsíros, ráadásul a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is csökkenti.

Ha napjában többször fogyasztunk turmixot, mégis jobb a zsírszegény tej
Ha napjában többször fogyasztunk turmixot, mégis jobb a zsírszegény tej
Fotó: Pixabay

A Tuft Egyetemen például 3333 felnőtt vérképét vizsgálták egy 15 éves periódus alatt, amiből kiderült, hogy a zsíros tej 46%-ban csökkentette a diabétesz kialakulásának lehetőségét. Ennek több oka is lehet, de többek között az, hogy a zsírszegény verziónak magasabb a glikémiás indexe, amitől hirtelen ugrik meg, majd leesik a vércukorszint. A zsíros pedig jobban eltelít, tehát kevesebbet nassolsz a fogyasztása után.

A Harvard Egyetemen is végeztek hasonló vizsgálatokat, amik azt igazolták, hogy a testsúlycsökkentésben is hatásosabb a zsíros tej a zsírszegénnyel szemben.

Ám most az Utah állambeli Brigham Young Egyetem professzora, Larry Tucker az úgynevezett telomerek* hossza, valamint a tejfogyasztás gyakorisága és az elfogyasztott tej zsírtartalma közötti kapcsolatot vizsgálta 5834 amerikai felnőtt bevonásával. A telomer a DNS-t "becsomagoló" makromolekula, a kromoszóma végén helyezkedik el és feladata, hogy óvja a kromoszómát és megakadályozza, hogy sejtosztódáskor sérüljön a genetikai információ. Ahogy az ember öregszik, a telomerek rövidülnek, szerkezetük gyengül.

Majd arra jutott az Oxidative Medicine and Cellular Longevity című folyóiratban megjelent tanulmány szerint, hogy minél több magas zsírtartalmú tejet iszik az ember, annál rövidebbek a telomerei, vagyis annál tovább él.

Az említett kutató szerint az 1%-os zsírtartalmú tejet fogyasztó felnőttekhez képest a 2%-os tejet fogyasztók telomerei 69 bázispárral voltak rövidebbek, ami több mint négy év pluszt jelent a szervezet biológiai életkorában.

Tucker azt is kimutatta, hogy a tejet nem ivók telomerei rövidebbek, mint az alacsony zsírtartalmú tejet fogyasztókéi.

A fenti vizsgálat viszont a laboratóriumi eredményeken túl, nem tud beszámolni hosszú távú, úgynevezett „követéses” eredményekről, és az sem derül ki, hogy számoltak-e az egyéb, olyan zsírosabb tejtermékek fogyasztásával, mint például a vaj, a tejszín vagy a sajtok, amelyek sok esetben pont abból a tejzsírból készülnek, amit a teljes tejekről lefölöznek. 

Kapcsolódó írásaink

Már mindenhol áll a bál

ĀAlig léptünk át az új esztendőbe, máris kezdetét vette a lakomázás, szórakozás 46 napos időszaka

Sikeres iskolaprogramok

ĀTöbb százezer gyermek jut friss zöldséghez, gyümölcshöz, valamint tejtermékhez az iskolatej-, valamint az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-programokon keresztül, amelyre a kormány ebben a tanévben összesen 7,81 milliárd forintot fordít

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom