Életmód

Valami van a levegőben

Végzetes lehet, ha szmogban sportol

Napok óta szmogriadó van, ami elsősorban Budapest területét érinti. Mondjuk, ha jobban szemügyre vesszük az ország légszennyezettségi térképét, máshol sem nagyon érdemes most a szabadban sokat tartózkodni, pláne mozogni.

Valami van a levegőben
A magasabb pontokon tisztább valamivel a levegő
Fotó: mh

Talán csak a magasabban fekvő régiók, hegységek levegője kevésbé káros. De az sem feltétlenül jó, ha a kevésbé érintett, kisebb arányban szmoggal szennyezett helyeken szívjuk mélyre a levegőt órákon át? Egy akut asztmás minden nyirkos, hűvös időt megérez. Az érzékeny a hörgők ilyenkor akár erős köhögőrohamokat is kiválthatnak. 

Viszont mindezt a szmog tovább súlyosbíthatja. Ha egyszerűbb felső légúti megbetegedésekről van szó – és nincs szövődmény – ezeken egész hamar túl lehet esni. Ugyanakkor hosszan sorolható, hogy mi minden más problémát is okozhat az erősen szennyezett levegő, ráadásul lehet, hogy a hatás csak évek múlva mutatkozik meg, egészen komoly egészségügyi következményekben.

MIT KELL TUDNI A SZMOGRÓL?

A szmog közvetlen hatással van egészségünkre, érdemes tisztában lenni vele, kiket veszélyeztetnek leginkább az ártalmai.

Ha a légszennyezési mutatók koncentrációja tartósan és jelentékenyen meghaladja az előírt határértékeket, akkor beszélünk szmogról. A füstköd összetevői közül a legfontosabb, legtöbbet vizsgált a nitrogén-dioxid (NO2), a kén-dioxid (SO2), a szén-monoxid, az ózon és az úgynevezett szálló por, amelyek közül legfontosabb a PM 10, azaz a 10 mikronnál kisebb részecskék.

  • A félmilliónál több lakost számláló városok mintegy 80 százalékában a levegő szennyezettsége évente legalább egyszer túllépi az Egészségügyi Világszervezet által megállapított határértékeket.

  • A szálló por még a legkisebb mennyiségben is káros, a koncentráció megemelkedése után pedig fokozottan izgatja a nyálkahártyákat, köhögést és nehézlégzést válthat ki.

  • A tüdőbe jutva gyulladásos folyamatokat indíthat el, aminek következtében növekszik a vér alvadékonysága, vérrögösödés léphet fel.

  • Gyakoribbak az asztma- és a krónikus légcsőhurut-fellángolások, nő a szív-érrendszeri megbetegedések száma, és ha a veszélyesnek minősített kategóriát is eléri a koncentráció, az egyéb halálokok miatti halálozás is növekedhet.

  • A levegő szállópor-tartalma hosszú távon a várható élettartam jelentős csökkenését idézi elő, a szív- és érrendszeri, a légzőszervi betegségek, valamint a tüdőrák miatti halálozás növekedése miatt.

Figyelje a szmogtérképet

Aki szeret rendszeresen a szabadban sétálni, mozogni, nem árt, ha ilyenkor ránéz a szmogtérképre és az ott található adatok alapján tervezi meg a programját. Egy kisebb utazás ilyenkor tisztább levegőjű helyekre jó ötlet lehet, különösen azoknak, akik veszélyeztetettek. De jelenleg az országban a nagyobb települések környékén mondhatni rossz a helyzet, míg az erdőségek, hegyek persze védettebbek és tisztább levegőjűek, hiszen kevesebb a fűtőanyagokból keletkező szennyeződés és az autóforgalom. Keressünk tehát valamilyen magasabban fekvő, kevésbé lakott, hegyi települést, netán hegytetőt, akárcsak egy kirándulás erejéig is.

A hegyvidéki kirándulásokat célszerű ilyen napokra időzíteni
A hegyvidéki kirándulásokat célszerű ilyen napokra időzíteni
Fotó: Pixabay

Szerezzen be olyan maszkot, ami szűri a levegőt

Néhány ezer forintért már lehet kapni olyan arcmaszkot, amely a káros anyagok akár 95% -át kiszűrheti a levegőből. Kerékpárosokon egyre gyakrabban látni ilyesféle kiegészítőt, de futók hasznára is válhat. Annyit azért hozzá kell tenni, hogy a futás így valamivel nehezebbé válhat, mivel a maszk résein át a levegő beáramlása korlátozott a szabadon lélegzéshez képest.

Mozogjon zárt térben

Megoldás lehet az is, ha pár napon keresztül zárt térben végzünk edzéseket. Akik különösen ragaszkodnak a szabadban mozgáshoz, ez lehet, hogy nem annyira szimpatikus, de ha a cél az egészségmegőrzés, akkor talán itt is lehet némi kompromisszumot kötni. Hallgathatunk közben zenét, filmet is nézhetünk akár, vagy ha van társunk a sportolásban, akkor pedig egy kellemes beszélgetést is beiktathatunk.

Hiába kedvenc sportunk a futás, szmogos időben nem árt kihagyni
Hiába kedvenc sportunk a futás, szmogos időben nem árt kihagyni
Fotó: Pexels

Próbáljon ki más sportokat

Ha végképp nem fűlik a fogunk az otthoni ugrabugráláshoz és mindenképpen szeretnénk egy kicsit kimozdulni, akkor ez egy remek alkalom, hogy kipróbáljunk valamilyen új mozgásformát. Remek sport például a spinning , úszás, vagy csatlakozzunk jóga órához. De akkor sem veszítünk semmit, ha rövid időre kiiktatjuk a mozgást és valamilyen más kikapcsolódást keresünk.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom