Egészség

Hét étel, ami megöli az agyat

Sokan azonban nem gondolunk arra, hogy a táplálkozás hogyan befolyásolja az egészséget

A Life.ru elárulja, milyen egészségtelen ételek befolyásolhatják negatívan a kognitív képességeit, és miket kell most azonnal kiiktatnia az étrendből.

Hét étel, ami megöli az agyat
Képünk illusztráció
Fotó: AFP/Science Photo Library/SKX/Science Phot/Sebastian Kaulitzki

Az agy testünk fő szerve, amelytől függ a jólét, a memória és a szellemi képesség. Sokan azonban nem gondolunk arra, hogy a táplálkozás hogyan befolyásolja az egészséget. Vannak olyan élelmiszerek, amelyek káros hatással lehetnek az agyra.

1. Édes szénsavas italok

Ezek az italok magas cukor- és mesterséges édesítőszertartalmúak. Tanulmányok szerint a feleslegük gyulladáshoz vezethet az agyban, és csökkentheti a kognitív funkciókat. Emellett a szénsavas üdítők rendszeres fogyasztása összefüggésbe hozható a demencia és az Alzheimer-kór fokozott kockázatával. Helyettesítse őket citromos vízzel vagy gyógyteákkal.

2. Transzzsírokat tartalmazó élelmiszerek
A margarin, a gyorsételek és a bolti pékáruk mind tartalmaznak transzzsírokat, amelyek negatívan hatnak az agyra. Gyulladáshoz és oxidatív stresszhez vezethetnek, ami rontja a kognitív funkciókat és növeli a degeneratív betegségek kockázatát. A transzzsírokat tartalmazó élelmiszerek helyett válasszon természetes olajokat, például olívaolajat vagy kókuszolajat.

3. Feldolgozott húsok

Kolbász, virsli, szalonna - a feldolgozott húsok nitrátokat és nitriteket tartalmaznak, és ezek toxikus hatással lehetnek az agyra. Ezeket az anyagokat összefüggésbe hozták a neurodegeneratív betegségek és a kognitív zavarok fokozott kockázatával. Próbálja meg korlátozni a feldolgozott húsok fogyasztását, és helyettesítse természetes sovány húsokkal vagy növényi eredetű fehérjeforrásokkal.

4. Finomított szénhidrátok
Fehér kenyér, fehér rizs, tészta - ezek az élelmiszerek mindegyike gyorsan megemeli a vércukorszintet és inzulinszint-emelkedést okoz. Ezek az ingadozások negatívan hathatnak az agyra, gyulladást okozva és rontva a kognitív funkciókat. Jobb, ha a teljes kiőrlésű élelmiszereket választjuk, amelyek stabil vércukorszintet biztosítanak és támogatják az agy egészségét.

5. Mesterséges édesítőszerek

Az olyan cukorhelyettesítőket, mint az aszpartám és a szukralóz, gyakran használják a „diétás” élelmiszerekben. Bár alacsony a kalóriatartalmuk, negatívan befolyásolhatják az agyat, neurotoxicitást és gyulladást okozva. A mesterséges édesítőszerek helyett jobb, ha természetes édesítőszereket, például mézet vagy steviát használunk. Egyébként, ha úgy gondolta, hogy az édesítőszerek helyett használhat hagyományos cukrot..... Van egy rossz hírünk.

6. Cukor
A cukor az agyunk egyik fő ellensége. Túlsúlya az étrendben számos negatív hatással lehet az agy egészségére. Először is, a cukor elősegíti a krónikus gyulladást, ami károsan hat az idegsejtekre, és kognitív károsodáshoz vezethet. Másodszor, a cukor növeli az inzulinrezisztencia kockázatát, ami szintén hatással lehet az agyműködésre.

A cukros ételek és italok rendszeres fogyasztása ronthatja a memóriát és a koncentrációt, és növelheti a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Tanulmányok azt mutatják, hogy a sok cukrot fogyasztó emberek nagyobb valószínűséggel szenvednek depressziótól és szorongástól.

7. Alkohol

Nos, természetesen a gyakori alkoholfogyasztás káros hatással van az agyra. Az alkoholfogyasztás agysorvadáshoz, a memória és a kognitív funkciók károsodásához vezet. Az alkohol különösen veszélyes a tinédzserekre és a fiatal felnőttekre, akiknek az agya még fejlődési szakaszban van. Ha nehéz teljesen lemondani az alkoholról, próbálja meg az alkoholfogyasztást minimálisra csökkenteni, és jó minőségű italokat választani.

Kapcsolódó írásaink