Egészség

Ez az öt étel rákkeltő lehet

A szakemberek kilenc ételt javasolnak, amelyek hasznosak a rák kockázatának csökkentésében

A táplálkozási szakemberek szerint a mindennapi ételválasztásunknak összetett hatása van a rák kockázatára – írta meg a Today.

Ez az öt étel rákkeltő lehet
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

A rákmegelőzést segítő élelmiszerek mindenütt ott vannak körülöttünk, de sokan nem veszik észre a rákellenes étrend előnyeit – mondják a táplálkozási szakemberek.

Egyetlen élelmiszer sem képes megvédeni a rák ellen, de ha több olyan élelmiszert fogyasztunk, amelyek a rák ellen küzdenek, akkor csökkenthetjük a betegség kialakulásának kockázatát – jegyzi meg az Amerikai Rákkutató Intézet.

Az étrendnek feltétlenül szerepe van a rákmegelőző életmódban, mondja Dr. Tracy Crane.

Az általános cél az, hogy olyan növényi alapú étrendet fogyasszunk, amely gazdag nem keményítőtartalmú gyümölcsökben és zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben, diófélékben, magvakban és hüvelyesekben – mondja mindkét szakértő. Nem kell vegetáriánusnak lenni, egyszerűen csak törekedni kell arra, hogy több növényi alapú élelmiszert fogyasszunk.

A mély szín az antioxidánsok és fitokemikáliák jelenlétét jelzi, ezért az intenzív piros, kék, zöld és narancssárga gyümölcsöket és zöldségeket részesítsük előnyben, és együnk szivárványszínű ételeket, hogy a lehető legtöbb tápanyaghoz jussunk.

Jó választás lehet:

Bogyós gyümölcsök
Például eper, málna, áfonya és szeder. „A bogyók igazán tele vannak antioxidánsokkal” – mondja a szakember.

Paradicsom
A likopin egy erős antioxidáns, amely a paradicsomnak a piros színét adja. Bizonyított, hogy védelmet nyújt a prosztatarák ellen. Különösen jól felszívódik, ha zsírral együtt fogyasztjuk – például olívaolajjal készült főtt paradicsomszószban.

Brokkoli
A keresztesvirágú zöldségek egyike, amelyek közé tartozik még a karfiol, a káposzta, a kelkáposzta, a rukkola, a kelbimbó, a kelkáposzta, a vízitorma és a retek is.

„Tényleg elég nagyot ütnek” – mondja Crane. „A keresztesvirágú zöldségekben van egy izotiocianát nevű vegyület, amelyről tudjuk, hogy meglehetősen rákellenes hatású.”

A keresztesvirágú zöldségek rostban is gazdagok és alacsony kalóriatartalmúak – jegyzi meg a Táplálkozási és Dietetikai Akadémia.

Sárgarépa
A narancssárga zöldségek, mint a sárgarépa, tök és az édesburgonya, valamint a narancssárga gyümölcsök, mint a sárgadinnye, a sárgabarack és a mangó, olyan karotinoidokat tartalmaznak, mint a béta-karotin – olyan pigmenteket, amelyek antioxidánsoknak számítanak.

Tea és kávé
Számos tanulmány szerint azoknál az embereknél, akik nagyobb arányban fogyasztanak teát és kávét, csökken a rák kialakulásának kockázata – mondja Crane.

Mindkét ital antioxidánsokban gazdag, teszi hozzá.

De fontos megjegyezni, hogy a kávéhoz és a teához adott sok cukor, tejszín és szirupok megfordíthatják egészségügyi hatásaikat – figyelmeztet a szakértő.

Lenmag
A lenmag szerepet játszik a gyulladások elleni küzdelemben, és akár 800-szor több lignánt – egy olyan fitokemikáliát, amely antioxidáns, daganatellenes, gyulladáscsökkentő és vírusellenes tulajdonságokkal rendelkezik – tartalmaz, mint más növényi élelmiszerek.

Emellett sok rostot és omega-3 zsírsavat is tartalmaznak, amelyek elnyomhatják a rákos sejtek növekedését, méretét és terjeszkedését.

Kurkuma
A sárga fűszer hatóanyaga a kurkumin, egy erős antioxidáns, amely gyulladáscsökkentő és rákellenes tulajdonságokkal rendelkezik.

„E gazdag színű fűszer bevitelének emelése növelheti az ételek bizonyos rákellenes tulajdonságait” – mondja a szakember.

Nincs bizonyíték arra, hogy a kiegészítők formájában bevitt fűszerek ugyanolyan hatással lennének.

Spenót
Béta-karotint, rostokat és potenciális rákvédő fitokemikáliákat tartalmaz, amelyek „táplálkozási erőművé” teszik – jegyzi meg az Amerikai Rákkutató Intézet.

Keressen más sötét leveles zöldeket, például kelkáposztát, mustárzöldet és gallérzöldet is, amelyeket beilleszthet az étrendjébe.

Quinoa
Ez egy teljes kiőrlésű gabona és egy növényi alapú fehérje, mindkettő csökkenti a rák kockázatát, mondja Crane.

Más teljes kiőrlésű gabonafélék közé tartozik a barna rizs, a bulgur és a cirok.

Milyen élelmiszerek növelik a rák kockázatát?

Feldolgozott húsok
Ide tartozik az ebédre szánt hús, a szalonna, a hot dog és a kolbász. „Ha ki kellene választanom egy élelmiszert (amit kerülni kellene), az a feldolgozott hús lenne” – mondja a szakember.

Az Egészségügyi Világszervezet a feldolgozott húsokat az emberre nézve rákkeltőnek minősítette.

Alkohol
Az alkoholfogyasztás a Centers for Disease Control and Prevention szerint növeli a mell-, a máj-, a vastagbél-, valamint a száj- és torokrák kialakulásának kockázatát.

Túl sok hozzáadott cukor
A cukor önmagában nem feltétlenül vezet rákhoz, de a túl sok cukor az étrendben súlygyarapodáshoz és elhízáshoz vezet, ami növeli a rák kockázatát – jegyzi meg a Texasi Egyetem MD Anderson Rákközpontja.

„Különösen a cukorral édesített italok az egyik fő bűnösök a növekvő elhízási arányban” – mondja Crane.

Ultrafeldolgozott élelmiszerek
Tanulmányok megállapították, hogy azoknál a férfiaknál, akik nagy mennyiségben fogyasztottak ultra-feldolgozott élelmiszereket – például burgonyachipset, édességet, bolti sütiket és üdítőitalokat – 29%-kal nagyobb volt a vastagbélrák kockázata, mint azoknál, akik kisebb mennyiséget fogyasztottak.

Magas hőmérsékleten főzött húsok
A grillezés és a serpenyőben sütés marhahús, sertéshús, hal vagy baromfi esetében a Nemzeti Rákkutató Intézet szerint potenciálisan rákkeltő vegyi anyagok képződhetnek.

Kapcsolódó írásaink