Autó-motor

Fehér Roland: Úgy dolgozunk, hogy büszke lehessen a múltunk arra, amit most csinálunk + GALÉRIA

Az Ikarus vezérigazgatója szerint elektromos buszaik kompromisszummentes választást jelentenek bárki számára

A tulajdonosunk nemcsak üzleti vállalkozásként, hanem küldetésként is tekint az Ikarusra; arra, hogy Magyarország a buszgyártás tekintetében is visszakerüljön a világtérképre – jelentette ki a vállalat vezérigazgatója a Magyar Hírlapnak adott interjúban. Fehér Rolanddal Brüsszelben, a Busworld 2023 világkiállításon beszélgettünk, ahol az Ikarus 80e midibusz debütált. Szóba kerültek a versenytársak, az Ikarus tervei és portfólióbővítése, valamint az olyan újdonságok is, mint a Siemensszel közösen fejlesztett pantográf.

Fehér Roland: Úgy dolgozunk, hogy büszke lehessen a múltunk arra, amit most csinálunk + GALÉRIA
Fehér Roland, az Ikarus vezérigazgatója Brüsszelben
Fotó: MH/Purger Tamás

– A Busworld a világ talán legrangosabb szakmai rendezvénye. Hogy került ide az Ikarus, milyen érzés itt lenni?

– Nagyon örülünk annak, hogy itt lehetünk, és az egész világnak megmutathatjuk az eredményeinket. A tulajdonosunk nemcsak üzleti vállalkozásként, hanem küldetésként is tekint az Ikarusra; arra, hogy Magyarország a buszgyártás tekintetében is visszakerüljön a világtérképre. A vállalat ráadásul most bővíti a portfólióját, a jövőben nem csak járműveket, hanem különböző vasszerkezeteket is fogunk gyártani, akár vasúti járművekhez. Erre nagy igény van, nálunk pedig minden rendelkezésre áll, ami ehhez szükséges: a gépektől a kiemelkedő szakmai kompetenciákig.

– Itt mutatták be az új Ikarus 80e elektromos midibuszt. Mit érdemes tudni róla?

– Ez egy kooperációban készülő busz, az Ikarusnak van egy kínai partnere, de fontos hangsúlyozni, hogy a tervezés, a szerelés magyar. Az Ikarus 80e magyar busz, rengeteg innovatív megoldással. Igazából világszínvonalú maga a vezetői környezet és az összes vezetéstámogató rendszer is. Emellett modulárisan alakítható, ahogy ezt a jelenlegi piaci környezet megkívánja. A 8 és fél méteres családba tartozik, de remélhetőleg az év végéig elkészül a 12 méteres, a későbbiekben pedig a 15 méteres, 3 tengelyes változat is. Ezek természetesen mind zéró emissziós elektromos buszok.

– Kiket céloznak a midibuszokkal? Közszolgáltatók, magánszektor?

– Ezekkel a buszokkal főleg az önkormányzatokat célozzuk meg, elsősorban azokat, amelyek tradicionális európai belvárosi környezettel rendelkeznek. Ezekben a nagyobb méretű buszok nehezen tudnak közlekedni. Az Ikarus 80e viszont magas rendelkezésre állási idő mellett, hatékonyan üzemeltethető ilyen környezetben. Például nagyon szeretnénk Budapest utcáin is látni belőlük, de nem csak mi, az Ikarus kedvelői is sorra ezt jelzik vissza számunkra. Emellett természetesen a kertvárosias településszerkezet, az agglomeráció bekapcsolása sem akadály, ahol ezek az adottságok kisebb kapacitásigénnyel párosulnak, az elektromos midibuszunk ár-érték arányban és minőségi szempontból rendkívül jó, kompromisszummentes választás lehet. Egyébként üzleti vásárlóink is vannak. Esetükben jellemzően olyan vállalkozásokra kell gondolni, amelyek céges buszjáratokat üzemeltetnek a városok, falvak és a munkahely között.

– Ezt takarja a moduláris? Ebbe belefér akár egy iskolabusz is?

– Igen, az sem kizárt, hiszen készítettünk például már egy egészen egyedülálló elektromos egészségügyi ellátó buszt is, ami gyakorlatilag egy mozgó rendelő. Szóval, nagyon rugalmasak vagyunk, és a műszaki tervezés, a specifikáció beállítása is helyben történik Székesfehérváron. Igyekszünk minden igényt kielégíteni.

– A világ minden tájáról felvonultak Brüsszelben a gyártók. Mennyire erős a mezőny, nemzetközi összehasonlításban, hogy áll most az Ikarus?

– Ahogy körbejártam a kiállításon, és megnéztem a számtalan buszgyártó, köztük az olyan nagy múltú vállalatok, mint a Mercedes kínálatát, vagy a nagy kínaiakat, semmi olyat nem láttam náluk, amit mi ne tudnánk megcsinálni. Minden tekintetben versenyben vagyunk velük, beleértve a vezetéstámogató rendszereket és más elektronikai eszközöket is.

– Hívószó még a világban az Ikarus, emlékeznek rá?

– Augusztus óta vezetem az Ikarust, és azóta sok külföldi partnerrel találkoztam. Azt kell, hogy mondjam, a brand nagyon is él, óriási rajongótábora van világszerte. Volt olyan ország, ahol fölállva tapsoltak, amikor megtudták, hogy az Ikarus képviseletében érkeztem a kollégákkal. Volt idő, amikor az Ikarus több, mint 85 országba szállított. A buszok San Franciscótól Vlagyivosztokig megannyi városban futottak. Világos, hogy ez nyomot hagyott az emberekben. Ezt viszont úgy szeretnénk kihasználni, hogy büszke lehessen a múltunk arra, amit most csinálunk. Szóval nem az Ikarus márkanévvel akarunk eladni valamit, hanem olyan gyártók akarunk lenni, amely innovatív, egy valós jövőképpel rendelkezik, így büszkén viselheti ezt a nevet.

– Ez azt jelenti, hogy újabb buszokkal is elő fognak rukkolni, vagy a meglévő modellekre koncentrálnak?

– A buszgyártás tekintetében a már említett három méretre fogunk koncentrálni a jövőben is, és ebből akarjuk kihozni a legtöbbet. Folyamatos fejlesztésekkel, a piaci igények változásaira rezonálva. Olyan magasságokba szeretnénk eljutni, hogy igazi tömeggyártásról lehessen beszélni.

– Azt mondta, hogy bővíteni szeretnék a portfóliót, és a busz mellett foglalkozni akarnak a vasszerkezetgyártással is. Erről esetleg elárulhat már valamit?

– Említettem, hogy a tulajdonosunk küldetésként tekint a magyar buszgyártás megmentésére és felvirágoztatására. Szerintem ugyanilyen fontos küldetés, hogy bizonyos kompetenciákat, amelyek uniós szinten kiveszőfélben vannak, megtartsunk Magyarországon. Székesfehérváron ehhez adottak a feltételek, olyan gyárunk van, amely bekapcsolódhat a járműiparhoz kapcsolódó vasszerkezetek előállításába. Ahogy már mondtam, erre van piaci igény, másfelől a buszgyártásban is felhasználható további tudást, tapasztalatot szerezhetünk. És megtarthatjuk a képzett szakembereket, a hegesztőket és az egyéb vasipari munkásokat, ami jó nekik, az országnak, és nekünk is, mivel az Ikarus buszok tömeggyártáshoz ezek a kompetenciáknak mind kelleni fognak.

– A standjuknál az elektromos Ikarus 80e midibusz mellett kiállítottak egy áramszedőt, és mintha ugyanilyet láttam volna egy másik cégnél…

– Nem, az egy pantográf, amit a Siemens-szel együttműködésben fejlesztettünk, azért látta náluk is. Ez egy nagyon fontos terméke lehet a cégnek. A pantográf az elektromos buszok tetejére szerelhető „áramszedő”. A trolik fenntartása időnként nagyon körülményes, hiszen a viharban vagy télvíz idején gyakran leszakadnak a vezetékek, a trolihálózat bővítése pedig az infrastruktúra kiépítése miatt drága. A pantográffal felszerelt elektromos buszok jelenthetik e tekintetben a jövőt és a tökéletes alternatívát. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a feltöltött elektromos busz elindul, és amikor beáll a megállóba, a pantográf felnyílik, és hirtelen nagy töltést vesz fel, aztán ezt újra és újra megismétli. Nincs szükség vezetékrendszerre. A busz pedig a „kör” végén majdnem teljesen feltöltött állapotban érkezik vissza a garázsba, és akkor sincs fennakadás, ha egyik vagy másik töltőpont valamiért meghibásodik.

A Busworld kiállítás az idei évben megnyitotta kapuit Belgium fővárosában Brüsszelben. Hazánkat az Electrobus Europe Zrt. és az Ikarus Cégcsoport által előállított 100 százalékban elektromos Ikarus busz képviselte
A Busworld kiállítás az idei évben megnyitotta kapuit Belgium fővárosában Brüsszelben. Hazánkat az Electrobus Europe Zrt. és az Ikarus Cégcsoport által előállított 100 százalékban elektromos Ikarus busz képviselte
Fotó: MH/Purger Tamás

Kapcsolódó írásaink

Új vezérigazgató az Ikarus élén

ĀA vállalat célja a további növekedés és fejlődés elősegítése, valamint a piaci kihívásokhoz való dinamikus alkalmazkodás megalapozása