Vélemény és vita
Mesterek halála
Dermesztő a tény, de ahogyan ilyenkor lenni szokott: mindez szinte fölfoghatatlan.
Hogy a Mester – a magyar történelmi esszé megújítója-újrateremtője, akit e sorok írója (is) tanítómesterének, nem is csak (ahogyan mindenki hívta) Tanár Úrnak, inkább Nagy Magyar Professzornak tekintett: halott – nem a hétköznapi események kategóriájába tartozik. Merthogy Nemeskürty István sem tartozott a magyar szellemi élet közkatonái közé. Parancsnok volt, tábornok (vagy legalább ezredes), Dózsa Györgyéknek, a doni honvédeknek vagy a Ludovika Akadémia magyar szívű tisztjeinek küldötte és elöljárója, a legújabb kori magyar filmművészetnek, a régi magyar irodalom történetének, Erdélynek vagy éppen Bánffy Miklósnak bizalmasa, vérrokona, szívbéli testvére-barátja.
Igen, ahogyan ez ilyenkor lenni szokott: rangvesztetten ülök itt a számítógép előtt, hirtelen az jut eszembe, hogy Csoóri Sándor purgatóriumosnak nevezte falakat ledöntő, katonáinkat végre méltón elsirató Requiem egy hadseregért című munkáját, és valamikor egyetemista koromban, talán 1972 tavaszán mondta egy másik – szerencsére még köztünk lévő – mesterem, hogy művei a legeslegfontosabb tettek közé tartoznak a magyar szellem megőrzéséért a nemzetellenes, deheroizáló erőkkel vívott históriai harcban.
Arra gondolok, hogy Nemeskürty Tanár Úr, mint a magyarság legkiválóbbjai általában, irigylésre méltóan
szép és teljes életet élt – de közben letaglóz a fájdalom: a mesterek halála végérvényesen kiragad bennünket a boldog, önfelmentő tanulói-tanítványi státusból: menthetetlenül elkövetkezik a valódi, nagybetűs Felnőttség kora, a saját, önálló szellemi munícióval a baljóslatúan sötétlő harcmezőre lépő magányos harcos végső jelenése.
El kell jutni odáig, ameddig Ő: a rendszerváltozás utáni idők első nagy mélypontján, az 1994-gyel kezdődött Horn-éra idején olyan mélységű látleletét adta az egykori és a korabeli magyar élet horizontális és vertikális teljességének, hogy annak idején azt mondogattuk: tényleg tanítani kéne, ami a Meddig várjunk? (1996) és később a Mi történt velünk? (2002) című könyvekben olvasható. (Persze, hogy ez az óhaj – tán még ma is – mennyire az ábrándok birodalmába tartozik, a Tanár Úr tudta legjobban.) De ő – egyebek között, például – ezeket írta: „Ehhez a néphez haldoklásának évszázadában senki se közelített szeretettel. Ezért a nép sem szeretett senkit (…) A másik hiány, mondhatni: hiánybetegségünk az örökké elmaradó sikerélmény. Enélkül pedig senki sem boldogulhat az életben.”
Igen: fel kellett mérni, mi és hogyan történt Dózsáéktól Horn Gyuláig, Bethlen Istvántól Medgyessy Péterig – és hozzátehetjük, bármily morbidnak tűnő kimondani: Széchenyitől, Kossuthtól, Deáktól az őszödi produkciót bemutató, elmekórtani eset-véglényig. Hiszen mestereink, az igazi nagy magyar szellemek mindig szintézisben tudták látni és akarták láttatni a nemzeti történet színét és visszáját.
„Mégis, mit tegyünk, hogy megmaradjunk?
Ne féljünk.
Legyenek érveink belső ellenségeink ravaszul kifundált rágalmaira.
Higgyünk a szeretet erejében.
Töltsük be az ürességeket, tömörüljünk egységgé. (…) Nem szabad beletörődni, hogy a nemzet munkájának egyetlen elismerése a külföld urai által megszabott feltételek alázatos végrehajtása legyen.
(…) Ne adjuk fel hitünket. Ne higgyük el, hogy papok, lelkészek nem politizálhatnak. Egyenest kötelességük (…) Higgyünk a csodában is. Történt már velünk csoda viharos történelmünkben (…) mi nem kicsinyek vagyunk. Hanem csonkák!
Ne tűrjük, hogy tovább csonkítsanak.
Merjünk nagyok lenni!”
Tanár Úr, értettük. (Remélhetően, talán – most már – kissé láthatóan is.) És megígérjük, hogy készülni fogunk. Van mire.
Az október 8-án, életének kilencvenedik évében elhunyt Nemeskürty Istvánt ma 15 órakor helyezik örök nyugalomra a Belvárosi Szent Anna-templomban (Szervita téri templom, Budapest, V. kerület), katolikus szertartás szerint.