Domonkos László

Vélemény és vita

Magyar jellem, magyar lélek

Kezdetben vala Széchenyi és az általa meghatározott öt nagy nemzeti jellemhiba

Kezdetben vala Széchenyi és az általa meghatározott öt nagy nemzeti jellemhiba: a széthúzás, az irigység, a szalmaláng-lelkesedés, a hiúság és „a közügyek iránti restség”, amiket Szekfű oly szépen sorra vesz a Három nemzedékben. Azután a nagy összefoglaló gyűjtemények, a Mi a magyar most? (1937), a Mi a magyar? (1939) – és ír Babits a magyar jellemről és jő Prohászka Lajos és A vándor és a bujdosó –, az utóbbi ímhol „a” magyar, és már el is érkezünk Illyés Gyuláig. Illyés óta kultúránkban nem volt olyan vállalkozás, amely átfogó igénnyel megkísérelte feltérképezni: Hol tart ma a magyarság, milyenek vagyunk/lettünk, s ami a legfontosabb: eme alapos, józan és szeretetteljesen tárgyilagos diagnosztizálás után mi lehet, mik lehetnek vajon a lehetséges terápiák?

Hogy most miért nem írásban született meg ez a döbbenetes, ugyanakkor heroikusan szép és elgondolkodtatóan okos kísérlet, az talán a 20. század művészetének, a filmnek és magyar eredményeinek tudható be. Talán annak, hogy a film titokzatos vadházasságban találkozott másik nagy és nem kevésbé titkos szellemi fegyverünk, a lélekbúvárlat terén elért nem egy kiemelkedő teljesítményünkkel. Bár végtére is nem ez az igazán lényeges. A lényeges az a két és fél óra, amely az Ön-tér-kép címet viseli, és amely alighanem újabb mérföldkő a magyar jellem- és lélekvizsgálat, vagy ha úgy teszik, a korszerű nemzetkarakterológia és a jövendő nemzetstratégia terepein.

Jelenczki István korunkban az a magyar filmkészítő, aki nemcsak a legkiválóbb dokumentaristák közé tartozik, de ő az, aki mélységével és empátiájával nagyjából azt és úgy hitet el velünk a megértendő valóságból, amit akar. Most Zseni Annamária pszichiáter elmélyült, hatalmas munkájának filmre vitelével mélylélektani tesztsorozattal vizsgálta a magyar nemzet jelenét meghatározó lélekrészecskék mineműségét és egymáshoz való viszonyát, a nemzet pozitív érzelmeitől a szakralitásig, a nemzet fájdalmaitól az önazonosság kérdéseiig, a múlthoz fűződő, feldolgozatlan érzelmek világától a nemzeten kívüli tényezőkig és tovább. Az életerő, a kollektív lelkiismeret, a cselekvést indukáló indulati elemek, az egyetemes szereteteszmény, a rendet biztosító stabilitás – egytől egyig az előbb felsorolt lélekrészekkel folyamatos kapcsolatban álló, alapvető és meghatározó jelentőségű tényezők, amelyek együttesen alkotják a magyarság jelenkori tudati-lelki állapotának diagnosztikai összetevőit.

Amennyire meggyőző a helyzetjelentés, legalább annyira sötéten tárgyilagos és felemelően, hitelesen reményt is nyújtó. Emberi viszonylatokon keresztül mutatja fel, mennyire meghatározó például a szakrális elem tudomásulvétele és „bekalkulálása” és a Renddel megtámasztott, életerős nemzeti lét, miközben az önazonosság-tudat már-már körön kívülre szorul, a nemzeten kívüli tényezők pedig szinte mindig, mindenhol jelen vannak… A kibomló kép egyszerre hasonlít Dalí látomásainak kísértetalakjaira és Leonardo fenségére: pontosan azt tárja fel, hogy nemzetünk mai és közelmúltbéli lelki kondíciója és a történeti-morális „környülállások” között mily szerves, szoros és meghatározó kapcsolat van, mennyire függ a nemzeti szomorúság, gyász, félelem vagy éppen (indokolt vagy indokolatlan) bűntudat az életerő mennyiségétől, a szakralitás tudomásulvételétől vagy éppen az életkereteket és -szabályokat biztosító alapminta, a rend meglététől az egyéni és a közös magatartásformákban.

Ön-tér-kép: mint tudjuk, a térkép és a táj nem azonos. Igenis kell olykor, hogy térkép legyen a táj. Saját belső tájékunk mindenképpen: csakis feltérképezett-elemzett nemzeti terek képe a hiteles, a valódi. A cselekvésre késztető. És mivel Jelenczki nagyon is érthető – óvatos optimizmussal tegyük hozzá – némileg, úgy-ahogy az utóbbi néhány évben már megindult magyar közösségi folyamatokra, társadalmi-politikai történésekre-tendenciákra is asszociálható módon kínálja a gyógyító terápiát, a szó szoros értelmében életmentő megoldást: csak észre kell venni. És cselekedni. Hogy a sírt, hol nemzet süllyed el, s amit népek vesznek körül (de nem szemükben ülő gyászkönnyel, hanem mohó kárörömmel; mit és mennyit kaphatnak még a koncból) – hogy azt a sírt végképp elfeledhessük.