Boros Imre

Vélemény és vita

Fogyasztóvédelem

A piacot minden oldalról a külföldiek dominálják, akik pedig sok pénzt szeretnének keresni. És ennek két bevált módja van…

Az év elején mindenki értesülhetett arról, hogy a visegrádi négyek országaiban, így hazánkban is, a nagyáruházak, szupermarketek lényegesen silányabb minőségben árulják portékájukat, mint az unió gazdagabb országaiban. (Az ár ugyanaz, esetleg drágább.) A Cseh Köztársaságból indult kezdeményezést felkarolták a V4-ek, és soron következő ülésük egyik napirendi témájává tették, sőt Brüsszelben is szóvá kívánják tenni. Ott viszont nem nagyon örülnek ennek.

Úgy tűnik, nagyot fordult a világ. Néhány éve, az „áldásos” 2002–2008-as időkre, a mára feledésbe merült Megatrade-botrányra utalok. Megatradék (külföldi tulajok és magyar cinkosaik) a már lejárt szavatosságú élelmiszereket ipari méretekben csomagolták és címkéztek újra, és adták el friss áruként. Az elkövetőknek azóta sem görbült a hajuk szála sem, sőt az ismeretlenség homálya fedi-óvja becses kilétüket, de a disznóságot felfedező és eljárást indító tiszti orvost rögtön eltávolították az állásából.

Miből adódnak az ilyesféle esetek? Nem másból, mint hogy a térség termelőkapacitásának tulajdoni joga, valamint a kereskedelemmel foglalkozó egységek többsége átment külföldi tulajdonba. A piacot minden oldalról a külföldiek dominálják, akik pedig sok pénzt szeretnének keresni. És ennek két bevált módja van: alacsonyan kell tartani a munkabéreket, és silány termékeket kell értékesíteni jó áron, valamint a jó minőséget produkáló helyieket minden eszközzel ki kell szorítani a pultok közeléből (kezdeti dömpingáras forgalmazás).

A rendszerváltozás utáni negyedszázadban az érintett országok lakói foglyai lettek a helyzetnek, úgy is mint bérből és fizetésből élők, úgy is mint hitelfelvevők, de úgy is mint fogyasztók. Árnyalatnyi eltérések azonban voltak a V4-országokban, attól függően, hogy az aktuális kormányok miként reagáltak a helyzetre. Nálunk 2010-ig inkább a megfeleléskényszer, az ezzel adekvát jogszabályok megalkotása és nem a sürgető igény azok megváltoztatására volt a jellemző.

Aztán 2010-től bérfronton robusztus változások kezdődtek a hazai munkavállalók javára, és mindenki üdvére a munkaadók, az állam és a munkavállalókat képviselő szakszervezetek egyetértésével. Hála a józan felismerésnek, feledésbe merült az évtizedes trendi mantra, hogy a bérnövekedés automatikusan inflációt okoz. Nem okoz, sőt azóta bizonyossá vált, hogy erős motorja a hazai gazdaság növekedésének. Sokkal erősebb, mint az agyondicsért exportorientált gazdaságfejlesztés.

A ha­zai állapotokra jellemző, hogy az elő­állított GDP csaknem 90 százaléka (28 ezer milliárd forint) exportra megy, és ezt az exportot néhány tucat nagy nyugati cég bonyolítja le, döntő hányadban egyenként több ezer mil­liárd forintos értékben, valamint a kezükön fut át az ehhez szükséges import is. A külföldi tőke valamivel nagyobb arányú behatolása csak Szlovákiában észlelhető, főként a nyugati autóipari cégek miatt. Akár háromnapi leállás e cégekben romokba dönthetné a szlovák GDP-t. Marad is haszon ezen a hatalmas forgalmon bőven, mert adó alig terheli e cégek nyereségét, de csökken a társadalombiztosítás fedezetére szolgáló költségrészük is. Sírni tehát ma sincs okuk.

Azt sem tekinteném a vak véletlen művének, hogy a silányáru-botrány éppen most került felszínre, amikor a V4 országaiban már korábban is, és szerencsére immár hazánkban is folyamatban van a dinamikus bérfelzárkóztatás. Ezért a ma is döntő hányadban külföldi tulajdonban lévő kereskedelmi hálózatok olyan mértékben éltek a minőségrontás eszközeivel, hogy azt már nem lehetett „hivatalos” szó nélkül tovább tűrni.

Végül is a minőségrontás is a profit növeléséről szól, annak egyik ravasz módszere. Nincs új a nap alatt. A vásárlóközönség ezt régóta érzi, különösen azok, akik a határ közeléből Ausztriába járnak át dolgozni. Rendszeresen odaát vásárolnak be, és nemcsak élelmiszert, hanem mást is, mert azt látják, határozottan jobb a minőség, és gyakran még olcsóbb is az áru.

Az állampolgárok fogyasztóként történő védelme ugyanúgy fontos, mint a bérből és fizetésből meg nyugdíjból élők esetén a reáljövedelmek karbantartása és emelése. (Nálunk a tőkehozadékból élők aránya elhanyagolható, mert hála a neoliberális sokkprivatizációnak, a társadalmat nagyban „megkímélték” a vállalkozás fáradalmaitól.) Mindkét minőségünkben, mint munkavállalók és úgy is, mint fogyasztók, egyben választók is vagyunk. Itt az ideje a fogyasztói minőségek védelmének is, ami ma még nagyon gyenge lábakon áll.

Való igaz, a fogyasztóvédelem még szerteágazóbb, és bonyolultabb feladat, mint a bérfelzárkóztatás, nagyon sok a rejtett csapda. Érdemes áttekinteni a legfontosabb fogyasztói területeket. Mindenekelőtt a pénzügyi termékek fogyasztóit említeném. Hosszú ideig hivatalosan fel sem fedezték, hogy itt egyáltalán szerepe lehet a fogyasztóvédelemnek. Amit a pénzintézetek az ügyféllel közöltek, az van – és pont! Sorozatos brókerbotrányok, bankpánikok és végül az ominózus devizaalapú hitelszédelgésnek kellett bekövetkeznie, hogy erre egyáltalán hivatalosan is ráeszméljenek.

Itt a legerősebbek a bástyái a profitszempontoknak, itt a legerősebb a „profit-érdekvédelem” egészen a jog­-rend szabályozásáig és a jogszolgáltatásig. Be van épülve, és még ma is tartják a frontot. Arról nem szólhatunk, hogy közben a pénzügyi szektor magyar tulajdonú hányada pozitív hatást fejtene ki, inkább az is igazodik a trendhez, és az sem enged a negyvennyolcból. (Másutt nem, de nálunk az adós még akkor is adós maradhat, ha a fedezet tárgyát már elkótyavetyélték, akkor is devizahitel a hitel, ha a szerződésben erről egy szó sincs, és a pénzt az ügyfél forintban vette fel, devizát soha nem is látott. Ha kel­lően tudatos is lett volna, az árfolyamcsapdák kikerülésére esélye ezért sem lehetett.)

Sajnos, a hazai tulajdonú kereskedelmi hálózatok közül is van, amelyik a multik szabályait követi, és a minőségrontás eszközével él. Valójában a közszolgáltatók esetében várta volna el a polgár a nagy változást, de csalódott. A közszolgáltatók (víz, gáz, áram) ugyanis döntő hányadukban visszakerültek hazai tulajdonba. Ügyfélkapcsolatok dolgában minden a régi, erről szigorúan ellenőrzött saját és ellenőrzött ismerősök eseteire hivatkozva vaskos könyvet lehetne írni.

Van tehát teendő bőven a fogyasztóvédelem területén. Ehhez további elhivatott, nemzeti tulajdonú intézmények kellenek, kellő törvényi felhatalmazással, mint a Nébih. Jellemző, hogy ma laza feltételekkel kerülhet forgalomba élelmiszer és a hozzá csatolt fantáziaelnevezés, a nemzeti szintű kereskedelmi minőség-ellenőrzés kimúlt a hajdani Kermi megszűnésével. Érdemes a témát V4-szinten is napirenden tartani, és összehangolt intézkedésekkel az érdekeinket védeni.