Kiss László

Vélemény és vita

A levegőőr

álláspont

Jól nézünk ki, még a végén barátok leszünk. Fogom majd a kezét, illetve hát ő fogja meg az enyémet, én meg viszem a táskáját, és aztán vezetem a buszsávon az autóját. Igen, csak most kezdem felismerni, hogy a székesfőváros főpolgármestere büdös nagy ember, már-már Sztalin József, dolgozóknak édesatyja. Illetve hát minden pestieké. Sőt, már-már egy mahatma, azaz nagy lélek, mint egykoron a hinduk szent embere, Gandhi, aki gyűlölte a gyarmatosítást, ugyanakkor szerette a náluk éppen ideiglenesen állomásozó briteket.

„Hídvámmal sarcolná a budapestieket a kormány” – kezdi bejegyzését Budapest láthatólag ellentmondásokból összegyúrt főpolgármestere, és szépen kifejti, hogy a terv, miszerint fizetőssé tennék az M0-ást, azt jelentené, hogy a kormány tízezreket sarcolna meg nap mint nap, ráadásul dugókat is gerjesztene.

Ejnye, ez a Karácsony úr tényleg egy fáin ember. Ez hogy félti a pénztárcánkat. Egyebek mellett azt írja: „Az M0-s hídjain a becslések szerint naponta 16 700 utazás történik a városon belül. Tízezrek használják tehát a hidakat, hogy Budapesten belül közlekedjenek, nekik most két választási lehetőséget nyújt a kormány: vagy fizetik a kormány új hídvámját, vagy mindennap többtíz kilométeres kerülőt kell tenniük, növelve ezzel a városi dugók számát.”

Ejnye, de dugófélők lettünk nagy hirtelen. Ráadásul mindjárt a 21. században sarcolna Orbán és csapata, ugye éppen most ez elfogadhatatlan. Mert hát, „ha fizetőssé válik az M0-s, autósok tízezrei kényszerülnek majd arra, hogy hosszabb, kényelmetlenebb és környezetszennyezőbb útvonalon közlekedjenek. Az intézkedés jelentősen rontaná a közlekedési lehetőségeket Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között. Teljesen abszurd és elfogadhatatlan, hogy a BKK által megrendelt budapesti buszok után is útdíjat kell fizetni, amelyek egyébként budapesti célpontok között szállítják az utasokat az M0-s hídjain. A kormány terve konkrét károkozás Budapest és a budapestiek számára: emberek tízezreinek életét nehezítik meg a hídvám bevezetésével, és még sok százezer budapestiét a város útjaira terelt plusz autósforgalommal.”

Hát igen, ennek a drága embernek minden szava aranyat ér. És azt is elárulja, hogy ezzel szemben Budapest vezetése azon dolgozik, hogy a külsőbb kerületek lakói számára is kényelmes közlekedést biztosítson, a város élhetősége, a torlódások mérséklése és a tiszta levegő megőrzése érdekében. „Elvárom, hogy a kormány vonja vissza javaslatát az M0-s elkerülő út fizetőssé tételéről. Sőt, továbbra is azt várjuk, hogy a jelenleg fizetős szakaszait is tegye ingyenessé az M0-s gyűrűnek!”

Hát nem egy tündér, tényleg egy mahatma ez a levegőőr Karácsony? Csak aprócska szépséghiba, hogy miközben bejegyzéseket körmöl, és megsimogatja a buksinkat, nem értesül róla, hogy a tanévnyitás napján összeomlott városa közlekedése.

„Közlekedési káosszal indult a tanév az idén is Budapesten” – tudósított az Origo –, s beszámolója szerint Karácsony Gergely és a városháza elhibázott kerékpárútjai miatt a főváros elesett a tanév első napján. Óriási, több száz méteres dugók voltak a nagyobb csomópontokon, így például az Üllői úton, a Váci úton és a Nagykörúton is. A portál szerint ennek legfőbb oka a teljesen értelmetlen és kihasználatlan biciklisávok felfestése, amelyeket még zöld karókkal el is választottak az autósoktól. A Karácsony vezette főváros hadjáratot indított az autósok ellen – írják –, ugyanis olyan intézkedéseket hozott, amelyek tönkretették Budapest közlekedését. Most a hosszú kocsisorok mellett pedig üresek voltak a kerékpársávok, több biciklis az autók között haladt, s annyira lassú volt a forgalom, hogy a gyalogosok is az autók között keltek át az úttesten. Ráadásul az autósok életét nem csak a 96 millió forintból létrehozott védett kerékpárutakkal és kerékpársávokkal nehezítik Karácsonyék, a felújított Lánchidat ugyanis az autósok nem használhatják, emiatt telítettek a környék útjai, és jóval nagyobb terhelést kap a Margit-híd és az Erzsébet-híd is.

De azok sem örülhettek, akik a közösségi közlekedést választották, ugyanis a buszok sem tudtak haladni a torlódó autók miatt. Sőt, szeptember 1-jétől a főváros vezetése drasztikusan megemelte a vonaljegyek árát is, 350 helyett 450 forint a jegy, a buszokon megvásárolható pedig 600 forintba kerül. Vagyis nemcsak tovább tart egy buszút a dugóban, hanem többet is kell érte fizetni.

Akkor most mi is van? Autó vagy közösségi közlekedés? Mit mond erre az levegőőr? A tudatlan pesti és a buta vidéki csak bolyong, bolyong a butító nagy szavak között, és egyformán nem érti, hogy mitől lesz füsttől terhelt a város levegője, ha maga a főpolgármester ennyire, még jegyáremeléssel is vigyáz rá. Bár az is igaz, a régi Karácsony még azt mondta, nem kell itt autókázni, a város nem arra lett kitalálva, arra ott a Hungaroring. Tessék nyugodtan kiszállni, sétálni egy jó nagyot, a jó, hosszú séta az egészséges nemzet záloga.

Na, mi kell még nekünk? Van egy nagy barátunk – már-már mahatma, mindannyiunk édesatyja –, és van, volt, lesz tiszta levegőnk. És a magyar még a levegőből is megél, különösen, ha méhlegelőn edzett levegőcsősz vigyáz rá.

A szerző újságíró