Szerencsés Károly

Vélemény és vita

Magyar dilemma

Velünk a két világháború tudatosította: nincs olyan helyzet, ami igazolja az olyan háborúba lépést, amelyet általunk befolyásolhatatlan erők vívnak

Elkezdeni egy háborút sokkal könnyebb, mint befejezni. Mi magyarok szeretjük hangsúlyozni, hogy végzetes háborúinkat mind ránk kényszerítették – esetleg „belesodródtunk” –, s nem is járunk messze az igazságtól. Erős tapasztalatunk, hogy ha már belekeveredtünk, a háborúból kilépni – kiugrani – nem tudunk, mert valójában csak átállni lehet, az meg végképp nem megy.

Az első világháborúba Ferenc József vitt minket, aki mindent megfontolt és meggondolt, és nem is leplezte, hogy a döntést egyedül ő hozta meg. Híres szózatában is leginkább csak a Mindenható előtti felelősségét és saját nyugodt lelkiismeretét hangsúlyozta. Ma, amikor a „Nyugat” fegyverekkel kíván békét teremteni „Keleten”, tanulságosan csengenek az agg uralkodó szavai: „Fegyveres erővel kell tehát államaim számára a belső nyugalmat és az állandó külső béke nélkülözhetetlen biztosítékait megszereznem.” Szavai nyomán nagy volt a fogadkozás, talán tizennégy nyarán még voltak mosolygós bevonulók is, de az érzékenyebb emberekben már akkor ott bujkált a kétely és a félelem is.

Végül két markáns álláspont kristályosodott ki. Tisza Istváné, aki a kiutat a győzelemben látta – s ennek jegyében a végsőkig feszítette a húrt –, és Károlyi Mihályé, aki a feltett kéz politikáját képviselte, fel sem fogva, hogy ez milyen kiszolgáltatottsággal jár. Örök magyar dilemma: kilátástalan harc a méltó megmaradásért vagy önfeladás és méltatlan béke. A kettő együtt hozta el az összeomlást 1849-ben, 1918-ban és 1945-ben is, sőt 1956-ban is. De az összeomlásokból mindig kisarjadt az élet. Talán mert megmaradt a dac, ami éppúgy lehet az életösztön forrása, mint a megalkuvás.

A Magyarországra kényszerített háborúk megakasztották az evolúciót, a békés társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális fejlődést. Az evolúció fokozatos, erőszakos megrázkódtatásoktól – „ugrásoktól” – mentes folyamatos fejlődést jelent. A meghatározás minden eleme fontos. Ilyen fejlődésen ment keresztül Magyarország a középkorban Szent Istvántól Hunyadi Mátyásig. Ezt az evolúciót akasztotta meg a török háború és Mohács. Nagy csoda, hogy ezt az ország is, a magyarság is túlélte. Mária Terézia alatt elkezdték őseink az építkezést, s aztán a reformkorban egy nagyszerű nemzedék megalkotta a modern magyar államot és nemzetet. Forradalomként ünnepeljük március tizenötödikét, s jól tesszük, de azért tudjuk, hogy nálunk még a forradalom is az evolúció szerves része. De aztán jött a háború. Jöttek Habsburg-zászló alatt osztrák–németek, csehek, olaszok; jöttek horvátok, szerbek, szekercés románok. S végül jöttek az oroszok. Úgy tűnt, oda az ország, s odalesz a magyar is. Megakadt az evolúció. A kételyek is felhorgadtak. Kossuth vagy Széchenyi? Mi is felelősek vagyunk a háborúért? Tán polgárháború volt, nem is szabadságharc? S hogyan tovább? Turin vagy Döbling? Ennyi a választék? „…a nemzet áll fagyottan / Tompa, zsibbadt fájdalomban”.

Nem ennyi volt. Adódott még egy lehetőség. Nem adták ingyen, egy nemzet makacs, dacos, magányos ellenállása szülte az esélyt. Meg a szerencse és az isteni Gondviselés. Vagy a megalkuvás, gyengeség, politikai vakság. „Kiegyezésnek” mondjuk azt a történelmi fordulatot, amely politikai kiindulópontja lehetett egy minden területre kiterjedő evolúciónak. Sajnos éppen politikai értelemben bizonyult merevnek az a rendszer, amelyet 1867-ben megalkottak. Gazdaságilag, kulturálisan és bizonyos mértékig társadalmilag is nagyszerű, békés és folyamatos fejlődés történt. Egy emberöltő elteltével egyre sürgetőbbé vált volna a politikai előrelépés is, de a politikai elitet fogva tartották a fenyegető veszélyek. Ezek között a leginkább nyomasztó a nemzetiségi kérdés volt, hiszen a huszadik század első évtizedére már megfogalmazódtak a szerb (délszláv), román és cseh területi igények a Magyar Királyság rovására. Ott lebegett Közép-Európa felett a pánszlávizmus orosz birodalmi eszméje is. Tisza István bízott az Osztrák–Magyar Monarchia életrevalóságában és az evolúcióban, mint amely megoldja ezt a kérdést is. Alapvetően a józan belátás révén, hogy például egy erdélyi románnak vagy tengermelléki horvátnak jobb az Európa centrumához tartozó Osztrák–Magyar Monarchiához tartoznia, mint a balkáni Romániához vagy szerb dominanciájú délszláv államhoz. Volt ebben logika, még esély is. Egyetlen módon lehetett ezt megakadályozni. Háborúval. A háborút Masaryk és Beneš szellemileg előkészítette, Szerbia Oroszország támogatásában bízva kiprovokálta. Ferenc József pedig megüzente. Sajnos a nevünkben is.

A következmények a mai napig felfoghatatlanok. Egyetlen pozitívumba lehetett kapaszkodni: Magyarország – legalábbis ami megmaradt belőle – független állammá vált. Ezzel egyszersmind kisállammá is. Nyolcmillió lakosa volt 1920-ban, a trianoni békeszerződés aláírásakor. Ausztria mellett a régió legkisebb államává vált. Ez megemészthetetlen volt, hiszen Szent Istvántól – így vagy úgy – a Magyar Királyság a régió meghatározó országa volt. Bécsből, Londonból, Párizsból vagy Washingtonból ez talán nem látszott, de Pozsonyban, Kolozsvárott, Szabadkán, Munkácson, Budán és Pesten ez nyilvánvaló volt. A független – zsugorított – Magyarország célja nem lehetett más, mint a korábbi állapot helyreállítása. Lehetőleg békésen. Az igazság hangsúlyozása (Igazságot Magyarországnak!) összefüggött az erő hiányával. Nem rossz csere ez, csak nem szokott eredményes lenni. Mit lehetett tenni? Szövetségeseket keresni a nagyhatalmak között. Találtunk: Olaszországot és Németországot. Mindkettőnek nagy céljai voltak, mindkettőhöz oda lehetett illeszteni a magyar célokat. A Berlin–Róma-tengely hamarosan uralta egész Európát. (A britek nem paroláztak.)

Magyarország közben megint nekiveselkedett, s elindult a huszadik századi evolúció útján. Megszervezte gazdaságát – az európai középmezőny élére lépve –, kiépítette a kor színvonalán modern társadalombiztosítási ellátó hálózatát, világszínvonalú oktatási rendszerét, tudományos bázisát, pezsgő kulturális életét. A belpolitika megint lemaradt egy kicsit, de a harmincas években ez már inkább előny lett, mint hátrány. A nemzeti szocializmushoz, fasizmushoz, kommunizmushoz, falangizmushoz s a balkáni álparlamentarizmusokhoz képest az utolsó békeévig (1938) minden hibája ellenére Magyarország jó úton haladt. Még a sokat szidott nyílt szavazást is felszámolták, igaz egy vitatható plurális választási rendszerrel helyettesítve azt. Napirenden volt a földreform és sok minden más. Idő és béke kellett volna az evolúció beteljesítéséhez. Még a legfőbb célt, a magyarság újraegyesítését is jelentős mértékben sikerült elérni. És akkor jött megint a háború. „Belesodródtunk”. Ok, ürügy és alkalom volt. Mérlegelni kellett. Ez győz vagy az? Ide vagy oda?

A magyar dilemma része ez is. Viszont velünk a két világháború tudatosította: nincs olyan helyzet, ami igazolja az olyan háborúba lépést, amelyet általunk befolyásolhatatlan erők vívnak. A második világháborúban valószínű pusztulásunkhoz vezetett volna a németek győzelme, ugyanakkor szörnyű alávetettségünket eredményezte – még évtizedekig nyögjük – az oroszok győzelme. Azelőtt Trianont kaptuk a franciáktól, angolszászoktól, ne is folytassuk. Ezért vagyunk a végsőkig – a közvetlen önvédelem szükségességéig – a háború ellen. Ugyanakkor elismerjük mások jogát az önvédelemhez.

A háború már folyik, éles karmait belénk vájta. Rántana magával a pusztulásba. Engedjünk, vagy szegüljünk szembe? Válasszuk a saját akaratunkat felfaló háborút, vagy tartsunk ki a kilátástalannak tűnő, de egyetlen méltó álláspont, a béke mellett. Hogy átalakult a magyar dilemma száz év alatt! Vagy a lényege éppen ugyanaz? Az biztos, hogy a karmos rém ereje és elszántsága fenyegető. S lehet még ijesztőbb is. Viszont nekünk olyan tudás van a birtokunkban, amely a politikai döntést az erkölcs tartományába utalja. Ez az erő biztosítja, hogy legyen bármekkora a politikai (gazdasági) nyomás, a jelenlegi konfliktusban megingathatatlanok maradunk a béke iránti elkötelezettségünkben.

A szerző történész