Szerencsés Károly

Vélemény és vita

A szabadság erénye

A választás és a főleg az okos választás képessége a szabadság erénye. Bizalom kell hozzá és tájékozottság, hogy átlássunk a fűt-fát ígérgetők sivár tülekedésén, és felmérjük a jelöltek várható teljesítményét

Modern, népképviseleti parlament Magyarországon 1848 óta létezik. Országgyűlés azelőtt is volt két táblával (asztallal), ebben viszont csak a főrendek és a főbb egyházi méltóságok (felsőtábla), illetve főként a megyei nemesség és a városi polgárság követei vehettek részt (alsótábla). Egyetértés szinte soha semmiben nem alakult ki, legfeljebb a kiváltságok („szabadságok”) védelmében. Mégis ebből a gyűlésből nőtt ki a rendi országgyűlések nagyszerű időszaka, a „reformkor”. Amikor mindkét tábla legjobbjai állást foglaltak az ország modernizációja mellett, beleértve például a népképviseleti országgyűlés és az ennek felelős minisztérium (kormány) létrehozását is.

A népképviseleti parlamentarizmus, amely ma is működik – a megfelelő javítások után –, a választópolgárt alapvető jogokkal ruházza fel. Jogunk van eldönteni, kik képviseljenek minket, mivel arra már nincs lehetőség, hogy minden ember maga intézze a közügyeket. Valójában tehát a választás közjog. Ugyanilyen közjog a népszavazás, amikor bizonyos kérdésekben közvetlenül – a parlamentet is felülírva – foglalhatunk állást. Most éppen a gyermekeink jövőjéről. A választáson jogunk van elbírálni, hogy a képviselőink hogyan dolgoztak; megerősíteni őket vagy akár leváltani is.

A népképviselettel a világ egyes részein együtt jár a társadalom engesztelhetetlen kettészakadása. Ennek a szembenállásnak erős kulturális mellékzöngéje van. Nem kellene, hogy így legyen, de nálunk is ez a helyzet. Úgy tűnik – s ennek hirdetésében az entellektüelek járnak az élen –, hogy a demokrácia hívei és ellenségei közt folyik a küzdelem. Vitára így semmi esély. Felrémlik bennem, amikor a „baloldal” a felháborodástól fuldokolva tiltakozott az ellen, hogy az Alaptörvény szerint „HAZÁNK neve Magyarország”. A hétpróbás politikustól a pulóveres elemzőn át a dupla tokás színészig kántálni kezdtek „rezsimről” meg „kurzusról”. Azután rekedtre énekelték magukat a diktatúráról.

A magyar népképviselet törvényesen jött létre, de a békés kifejlődés lehetősége nem adatott meg. Szabadságharcra volt szükség. Ez kissé elfedte a nézetkülönbségeket. Az első országgyűlést a Habsburgokkal kezdtük (István nádor nyitotta meg), de nélkülük fejeztük be, kimondva függetlenségünket. A tanácskozások színhelye a mai Pesti Vigadó helyén álló épület volt, amelyet – jellemző ez is – rommá lőtt az osztrák hadsereg.

Az országgyűlés első ülésén ott volt Széchenyi István is. Feljegyezte: „Első országgyűlés!! Nem az utolsó is egyben? A legszomorúbb sejtelmekkel vagyok teli.” A Háznak aztán menekülnie kellett Debrecenbe. Itt történt meg a függetlenség kimondása. Kossuth beszélt egy órán át, s amikor a döntés megszületett, Nyáry Pál csak ennyit mondott: „Finis Hungarie.” De az éppen ott tébláboló „nép” éljeneket dörgött és kalapjait hajigálta a levegőbe – írja Jókai. Az országgyűlés orosz–osztrák harapófogóban Szegeden ülésezett utoljára. Állítólag tizenegyen voltak jelen.

Széchenyi István aggodalmai jogosak voltak, tizenkét évig önkényuralom valósult meg. Erdélyt, Horvátországot, a délvidéki területeket elválasztottak az országtól. A magyarság java tudta, hogy nemzeti létünk függ a parlamentarizmus működésétől. Volt még erőnk és eltökéltségünk. Ez arra késztette Ferenc Józsefet, hogy összehívja a parlamentet. Az önjelölt király célja – bizonyos engedmények mellett – Magyarország betagolása volt a Bécsből irányított birodalomba. Ezzel szemben szinte egységesen lépett fel a magyar országgyűlés.

Ellentét a formában volt: feliratban (finomabban) vagy határozatban (durvábban) utasítsák-e el a király javaslatait? A követelések és feltételek igen közel álltak egymáshoz, így – bár 1861-ben Ferenc József a feliratra is az országgyűlés feloszlatásával válaszolt – ez lehetett az alapja az 1867-es kiegyezésnek. Meglehet, mégis több jogot áldoztunk fel a kelleténél és elviselhetőnél.

A „boldog békeidőkben” a választások nyíltan zajlottak, igen kis számú résztvevővel. A korszak utolsó választásán, 1910-ben (a népesség túl volt a 18 millión) mindössze négyszázezer ember szavazata döntötte el a mandátumok sorsát! E mandátumok birtokosai szavazták meg a háborút Szerbia (és Oroszország) ellen, és ezek voltak azok is, akik 1918-ban odadobták a káosznak („forradalomnak” mondták) az országot. Tisztelet a kivételnek. A mainál szélesebb választójogot nem lehet alkotni: annál is nagyobb a felelősségünk holnap, hogy gyenge kvalitású képviselőket semmiképpen ne küldjünk a parlamentbe. Háború és káosz: tartsuk távol az országtól.

Felfoghatatlan, hogy a kiegyezés utáni időszak kiemelkedő teljesítményei és személyiségei árnyékában micsoda – „kulturális mellékzöngéktől” hangos – szembenállás, gyűlölködés, kétlelkűség bénította az országot. Az alapvető ellentét 1849-re és 1867-re vezet vissza: együtt vagy külön. Mindkettőnek megvolt a komplett érvrendszere. Mindkettő mellett legalább annyi érv szólt, mint ellene. Ebből nem lehetett jól kijönni. S a tragédiánk éppen az lett, hogy a valóságtól elszakadt, elvont síkon mozgó ideológiai válasz született 1918-ban, nem beszélve 1919-ről. (Ezt is „forradalomnak” mondták.) Ettől is jobb lesz óvakodni.

Az ország szellemi és politikai kettéhasadása a két világháború között enyhült. Magyarázza ezt a közös cél, a trianoni döntés revíziója, az ország újjászervezése. A visszafojtott lélegzet, hogy sikerül-e felállni az után, hogy ránk számoltak? Sikerül-e megfékezni a Szamuelyket és az ellen-Szamuelyket? Sikerül-e feltartóztatni határainkon a sztálini kommunizmust, a hitleri nácizmust? Sokáig sikerült, nem véletlen, hogy ebben a korszakban közelíteni tudtunk a világ élvonalához gazdaságban, kultúrában, tudományban.

Szerepe volt ebben a stabilitásnak, amit a parlament biztosított, egészen a német megszállásig. Aztán kitört a háború, amely végzetesen visszavetette az országot. Még volt egy kétségbeesett kísérlet 1945 és 1947 között, de aztán maradt a történelmi utóvédharc. Kiderült, amit úgyis tudtunk, hogy az erőszakkal uniformizált politikai élet, a gondolkodás szabadságának megtagadása („forradalomnak” mondták ezt is) megrontja a kultúrát, önbecsülést, teljesítményt. Pusztító igény: megtapasztaltuk, nem kérjük.

A választás lehetőségéért küzdeni kellett. Sikerült. Ennél is fontosabb az okos választás képessége. Engem meglepett, hogy 1990-ben, egy történelmi szemvillanás alatt újrateremtődött a társadalom politikai kettéhasadása. Nem mindjárt a választásoknál, de néhány hónap múlva. És ezzel párhuzamosan megjelent a választásellenesség is. Mára krumpliszsákokkal, trágár táblákkal, ki tudja még mivel próbálják lejáratni a népképviseletet. A legsötétebbek már megint „forradalmat” hirdetnek. Közben a szavazatunkat kérik plakátok, hirdetések által. Hm.

A jövő bizonytalan, forog körülöttünk a világ. A történelem nem ismétli magát, de egy képzelt időgépben ülve lehet, hogy egy sötét kor kezdetére jutottunk. Talán (?) a katonai reakciók megfontoltabbak, de a gazdasági érdekek ugyanolyan mohók és tajtékverők, mint a huszadik században voltak. Ilyenkor fokozottan értelmes dolog az egység felé mozdulni, mert a jövővel szembe kell nézni, akkor is, ha a nemzetközi körülmények kedvezően alakulnak és akkor is, ha kedvezőtlenül. Vannak, akikkel mindörökre harcban fogunk állni.

Akik – nem mint Kölcsey – meghalasztanák a nemzetet; akik felülírnák a népakaratot; akik megtagadják és kigúnyolják a keresztény erkölcsöt; akik megvetik a szociális igazságot. Holnap szavazunk: végeredményben a szabadság erényét gyakoroljuk. A voksokra kalandorok és szélsőséges megszállottak is vadásznak. Csak akkor érdemeljük ki a békés, organikus fejlődés további lehetőségét, ha okos döntésünkkel megvédelmezzük nemzetünket, hitünket, értékeinket, melyek közül legfontosabb a szabadság és a béke.

(A szerző történész)

Kapcsolódó írásaink

Galsai Dániel

Galsai Dániel

Az utolsó töltényig

ĀFricska. Így, néhány órával a magyarországi parlamenti választás előtt, azért ezt érdemes mindenkinek megcsócsálni

Deme Dániel

Deme Dániel

Ünnepnap

ĀHolnap ünnepnap van. Négy év után újra, vagy fogalmazhatnánk inkább úgy, még mindig egy valódi választás előtt állhatunk, ellentétben a nyugati típusú szabadon választható nemzetellenes és embertelen alternatívák közti álválasztásokkal