Vitéz Ferenc

Vélemény és vita

Ady Endre karácsonyai

Szobakatedra

Az Illés szekerén (1908) kötetben kiadott Az Úr érkezése vers címét vette kölcsön a kezemben tartott antológia, benne a két legismertebb karácsonyi Ady-verssel. A Karácsony még abban az 1899 nyarán Debrecenben megjelent Versek című kötetben található, amit az Összes versek a Függelékben közöl az 1903-as nagyváradi Még egyszer darabjaival együtt, mintha a költő csak az 1906-os Új versekkel született volna meg. Pedig több korai műve közt ez is előrejelzi azt az Ady Endrét, aki a francia szimbolistákat követve újította meg a magyar poézist – és előremutat a másik legismertebb ünnepi költeményre, az 1912-es Kis, karácsonyi énekre.

A több mint évtizedes távolság ellenére is rokonságot mutat a megszólalásmód, amelyben ott van még a romantika és a népköltészet öröksége, és ott van már a hadakozó költő szereplírai tudatossága. Idézzük föl az 1899-es Karácsony harmadik szakaszát! „Ha ez a szép rege / Igaz hitté válna, / Óh, de nagy boldogság / Szállna a világra. / Ez a gyarló ember / Ember lenne újra, / Talizmánja lenne / A szomorú útra. / Golgota nem volna / Ez a földi élet, / Egy erő hatná át / A nagy mindenséget, / Nem volna más vallás, / Nem volna csak ennyi: / Imádni az Istent / És egymást szeretni… / Karácsonyi rege / Ha valóra válna, / Igazi boldogság / Szállna a világra…”

Az általános vágyakozással szemben a megelőző két szakasz ars poeticai jellegű. A nagyváros zajában és díszletei közt sóhajt vissza Ady a szülőföld ünnepi istentiszteletére, megszólaltatja szeretetvágyát és az Istenhez tartozás lelkifurdalásos epekedését.

„De jó volna”: fohászkodni, megnyugodni, mindent elfeledni, gyermek lenni, kibékülni, üdvözülni. Hiszen: „Karácsonykor / Magába száll minden lélek.” A boldogság („A Messiás / Boldogságot szokott hozni”), a hálaadás („Hálát adnak / A magasság Istenének”) és a szeretetérzés („Minden szívben / Csak szeretet lakik máma”) fájdalmas hiány a költő számára. Az első rész mind a négy szakában megismételt „Az én kedves kis falumban” sor a szülőfalu mellett Szilágylompértra is utal. Gyakran meglátogatta az apai nagyszülőket, a templomot, egy 1914-es levél tanúsága szerint második otthonának tekintette. Az önmagával való szembesülés, a hiány kifejezése a vers, és a feltételes mód az óhaj fájdalma. „Bántja lelkem a nagy város / Durva zaja, / De jó volna ünnepelni / Odahaza.”

Az „Úgy, mint régen” emlékképe a „most” helyzetével feszül szembe. Ady távol van, nem fohászkodik, nem ünnepel, nyugtalan és békétlen, nem feledheti el a vétkeit, szembesülnie kell azzal, hogy a felnőtt ember a saját tetteiért felelős, és úgy érezheti, kárhozatra van ítélve.

Erre a versre is válaszol az 1907-es Vér és arany című kötetet záró ciklus, A holnap elébe nyitó költeménye, a Hazamegyek a falumba. A „városi bujdosót” a szigorú falu mindig kegyesen fogadja vissza, őt gyerekként látja, és nem is a bűnbocsánatért való könyörgést várja, és noha szánja, csak a szeretet és a megbékélés érzését erősíti föl.

„Titkos hálóit értem szőtte / S hogyha leborulok előtte, / Bűneim elfelejti. / Vagyok tékozló és eretnek, / De ott engem szánnak, szeretnek. / Engem az én falum vár.” A gyermek és a felnőtt szembesül sok más (istenes) karácsonyi Ady-versben. Az Egy jövendő karácsony saját halálának víziója, ahol az „Emlékszel a régiekre?” összekapcsolódik a „Valami tán fáj a múltból?” kérdéssel. Az 1908-as Az Illés szekerén kötet A téli Magyarország ciklusa címadó költeményében szintén megjelenik a karácsony- és a gyermekmotívum: „Én most karácsonyra megyek, / Régi, vén, falusi gyerek. / De lelkem hó alatt.”

Az 1909-ben kiadott Szeretném ha szeretnének kötet A harcunkat megharcoltuk ciklusában lévő Egy megíratlan naplóból töredékeit 1908 karácsonyán már Érmindszentről datálta, A Sion-hegy alatt istenes (vagy istenkereső, Istennel hadakozó) ciklus hangjával szólva: „Békesség az Istennek”, halálnak, mindeneknek – sorolja Ady, „De nékem / Maradjon háboruság”. Ingadozik abban a hitében is, hogy vajon a szülőfalu képes-e őt megtéríteni, ám karácsony második napján az évtizeddel korábbi „de jó volna…” vágya hangzik föl ismét: „Talán-talán jobb volna (…) A régi Krisztust keresni. / (…) Krisztus előtt, templomban, / Ugy, miként régen leülni. / Talán-talán jobb volna / Most a faluban, itten, / Fájó haraggal szólni: / Hajh mégiscsak élsz te, Isten.”

A menekülő élet (1912) kötetben (az Istenhez hanyatló árnyék ciklusban) olvasható a Kis, karácsonyi ének. Az érett költő az első kötetben gyakran alkalmazott népdalformához tért vissza, és önszerepének nem egyszerűen gyermeki, hanem „kisfiús” változatát adja. „Szeretném az Istent / Nagyosan dícsérni, / De én még kisfiú vagyok, / Csak most kezdek élni.” A sorokban a ritmus és dallam uralkodik, nincsenek meglepő képei, csupán a „gyémánt-hó” utal az „ismert” Adyra – inkább a kisfiúsan megható odaadás dominál. Mégis: az „Isten-dícséretre” kiálló gyermek áldozathozatala („Uj csizmám a sárban / Százszor bepiszkolnám, / Csak az Urnak szerelmemet / Szépen igazolnám”) egyúttal a felnőtt férfi vágya a tisztaságra.

A hatéves gyermek tisztaságára – de ezt az emléket az „1883 / Csúf karácsonyában” zárás már az érett férfi lelki helyzetjelölésévé alakítja át. Mint ahogy az utolsó, a költő életében megjelent kötet, A halottak élén (1918) Ésaiás könyvének margójára ciklusában szereplő Virágos karácsonyi ének című vers egzisztenciális (egyszerre lelki és fizikai) státusza is ugyanezt jelzi: „Óhajtozom el a Magasságba, / Nagy a csúfság idelenn”. Csak a karácsony, a Krisztust közénk küldő emberi vágy (és isteni szándék), a gyermekségben fogant, bepiszkolhatatlan örökség szabadíthat ki e csúfságból.

(A szerző irodalomtörténész)

Kapcsolódó írásaink

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Csiga, Bige és más őrült történetek

ĀA világ környezetért, állatokért, rovarokért aggódó, ámde idiotizmusokkal és Gretákkal terhelt, könnyen félrevezethető fele naponta képes újabb és újabb méterekkel tovább süllyedni az ostobaság, álságosság tengerében

Galsai Dániel

Galsai Dániel

Árverés

ĀFricska. Nagy idők nagy tanúi vagyunk, és ez nagy eseményeket követel!