Kő András

Vélemény és vita

Imahelyek

A mai napig nem kaptam elfogadható magyarázatot arra, hogy miért nem engedélyezték azt a riportot. Pedig amikről írtam, azok az 1980-as moszkvai nyári játékok különleges helyszínei voltak: imahelyek az olimpiai faluban

Amikor kölni kollégámmal, a német televízió munkatársával felfedeztük az imahelyeket, ő azonnal forgatni kezdett, én pedig a riportnak álltam neki. Valamennyi nagyobb vallási felekezet ugyanis olyan szentélyt kapott, ahová a sportolók a nap bármelyik órájában belátogathattak.

Az olimpiai faluk templomai nem ismeretlenek előttünk, de a moszkvai, ahol az ateizmus államvallás volt a szovjet ideológiában, ahol üldözték az ortodox egyházat, a papságot, a híveket, s ahol püspökök szenvedtek száműzetésben és lágerekben, s ahol megszüntették a szerzetesrendeket, bezártak kolostorokat, templomokat – az olimpiai falu imahelyei szenzációszámba mentek.

Emlékszem a tőrvívó Kamuti Jenő mexikóvárosi olimpiájára, ahol nem akármilyen előzmények után lett ezüstérmes, de az előcsatározásokon gyenge vívással közel állt a kieséshez. Elkeseredetten indult vissza a szállására, amikor az olimpiai faluban felfedezett egy fatemplomot. Stílszerűen olyan volt, mint egy azték templom, de inkább keresztény. Bement. Senki sem volt odabent, egy-két helyen gyertya égett.

A látvány nagy hatással volt rá. Beült az egyik padba, és elkezdett imádkozni. Elmondta az imát, ahogy gyerekkorában sokszor: „Én Istenem, Jóistenem, Lecsukódik már a szemem…” Emlékeiből a gyerekkor jött elő, a gimnázium, édesapjának 1956-os kálváriája. Egy órát töltött a templomban, és más emberként lépett ki. „A nyugalmamat nyertem vissza” – emlékezett később. És másnap ragyogó vívással ezüst-érmes lett!

A hit olyan valami, hogy a lehetetlen is bekövetkezhet. Az értelemre és a tapasztalásra alapozott hit pedig a leghatalmasabb erő a világon. George Santayana spanyol–amerikai filozófus és író messzire repített minket, amikor azt írta: „Kolumbusz egy új világot fedezett fel, és csak egy olyan térképe volt, amelyet a hite rajzolt fel az égboltra.”

Hogy mit jelent a hit a sportolók számára, ezt csak ők tudják megfogalmazni. De naponta látjuk a versenyeken és a mérkőzéseken, hogy a hit milyen gesztusaival lépnek pályára. A hit nem olyan, mint egy matematikapélda. Megoldottam és kész, hanem olyan, mint a szeretet vagy a szerelem, mert újra és újra meg kell harcolni érte.

Kamuti Jenő példája is tanúsítja, hogy ha a sportember ki akar kerülni a gödörből, vagy fogódzót keres, nagyon fontos az önereje, de legalább olyan fontos megtalálnia hozzá az isteni segítséget. Kazantzakis Akinek meg kell halnia című regényének főhőse, Manolisz, a pásztor kapja meg a passiójáték Krisztus-szerepét, majd fölmegy a hegyre. És akkor azt mondják róla: „Fölment a hegyekbe, hogy magára faragja Krisztus képét.”

A moszkvai olimpiai faluban talált szépséges szentélyekről riportot írtam a sportlapnak, de a megjelenését nem engedélyezték! Ma sem értem, hogy miért. Hiszen éppen pozitív tartalommal bírt, hogy lám, abban az országban, ahol kíméletlenül üldözték a vallást, ott mutatni akarják a vallás szabad gyakorlását.

Vagy arra gondoltak a szerkesztők, hogy álságos ez a magatartás? Én annak a gondolatnak adtam hangot a riportban, hogy az olimpiai falu imahelyei valamiféle nyitást jelenthetnek, és a következő évek történései engem igazoltak. Az orosz ortodox egyház golgotája a szovjet rendszer összeomlásával véget ért.

(A szerző újságíró)

Kapcsolódó írásaink

Szerencsés Károly

Szerencsés Károly

Csillagcsók Budapesten

ĀMúzeum és semmi se legyen. Leginkább liget ne legyen. Sivatag kell, az illik hozzánk. Maradjanak a romok a várban, az illik hozzánk

Galsai Dániel

Galsai Dániel

Undor

ĀFricska. Ez annyira visszataszító, hogy igazából nem is lehetne elmondani. De éppen ezért elmondom