Vélemény és vita
A csillag érkezése
Ady háborús éjjelt emleget Az Úr érkezése kapcsán. Akkor érkezik, „nem szép, tüzes nappalon”
Aki már átélt igazi háborús éjjelt (én igen, igaz, hála Istennek nem Magyarországon), az tudhatja: a költői meg- és ráérzéseknél kevés csodálatosabb dolog van a világon – ezek az embertársaink olyasmiket látnak, sejdítenek, éreznek meg, amikről köznapi halandónak csak riasztóan felszínes és korlátolt fogalmai vannak – már ha vannak egyáltalán. A szilágysági poéta, akinek szintúgy különleges, az ősmagyar táltosokra jellemző képessége volt fajtánk kollektív tudattalanjának megjelenítésére, a valószínűleg életműve abszolút csúcsát jelentő vallásos (no meg – mondjuk így – „személyiség-”) lírájában időnként már-már pofonegyszerűen kongeniális kijelentésekig jutott. „Mikor elhagytak, / Mikor a lelkem roskadozva vittem, / Csöndesen és váratlanul / Átölelt az Isten.”
Pontosan erről van szó most is. Amikor nyolcszáz év után abban a páratlan, tényleg isteni adományban lehet részünk, hogy – éppen egy ilyen év végén! – megérkezik „a” csillag. Az a bizonyos. A betlehemi. Amit a napkeleti bölcsek, vagyis a három királyok követtek – akiket a legnagyobb, a költők költője szintúgy látott és megénekelt: „Adjonisten, Jézusunk, Jézusunk! / Három király mi vagyunk. / Lángos csillag állt felettünk…”
A csillag érkezése, ne ámítsuk magunkat, az Úr érkezése. Szépen, korszerűen és tudományosan persze el lehet mondani, hogy december 21-én, a téli napforduló éjszakáján a Jupiter és a Szaturnusz olyan közel került egymáshoz, hogy együttállásuk miatt minden más égitestnél fényesebben ragyogva egyetlen – betlehemi – csillagként tündököltek a magyar égbolton (is). Ez a csillag felettünk így legutóbb 1623-ban volt látható, legközelebb pedig meglepően hamar, alig hatvan év múlva, 2080-ban jelenik meg ismét. (Akkor sem akármikor: nemzeti ünnepünkön, március 15-én – a nem egészen dilettáns NASA jelentése szerint.)
Szóval tényleg ne ámítsuk tovább magunkat. NASA ide, búsmagyar lelkünk oda: véletlenek még a világegyetemben sincsenek.
A magyar költők – no meg kétezer év tapasztalata – megtanít arra: egy közönséges magyar tollforgató persze még most sem mondhatja, hogy új Megváltó érkezik erre az agyongyötört Földre – de azt sem, hogy ugyan már, közönséges csillagászati jelenség és passz. Az igazság, mint annyiszor (szinte mindig), valahol a kettő között rejtőzködik. Kicsit alaposabb búvárkodásra várva.
Az Isten jön átölelni bennünket – egy valójában mélyebben tényleg nagyon is háborús éjjelen. Íme az egyik lehetséges kutatási eredmény. A másik, hogy ne csak Ady mondhassa: „Meghalt ifjúságom, / De őt, a fényest, nagyszerűt, / Mindörökre látom.”
Hogy új világrend van születőben, hogy a 20. század vége és a 21. század első fele a nemzeti érzés hatalmas arányú újjászületésének korszaka is, hogy ilyen arányban régen jelentek meg roppant reményteljes, éppen ezért tűzzel-vassal eltiporni akart sorsalakító közéleti emberek – Farage, Wilders, Salvini, Trump, Orbán Viktor és a többiek –, hogy szinte kézzel tapinthatóan alakul, fordul, nagy erővel változóban a világ, mindkét oldalon gigászi erőfeszítésekkel, mindez szinte már világpolitikai közhely, elemzői klisé, megszokott-bevált (ráadásul igaz) kommentátori formula.
A csillag érkezése, úgy lehet, csupán végső, látványos-vizuális jelzése mindennek. Ám mindenképpen olyan – óriási – felkiáltójel, amire nem lehet nem felfigyelni. „Lángos csillag” áll felettünk, valóban. A három királyok meg – többen jól sejtik –, alighanem már el is indultak.
(A szerző író)