Vitéz Ferenc

Vélemény és vita

Az ünnepek közötti átmérő

Aki a geometriában a legalapvetőbb fokon is járatos, az tudja, hogy átmérőről csak akkor beszélhetünk, ha előttünk van egy kör

Az átmérő ugyanis egy olyan szakasz, amelynek két végpontja a körvonalon van, és áthalad a középponton, így értelemszerűen éppen kétszerese a sugárnak. (Ide kapcsolódik még az érintő fogalma is, amely a kör esetében azon a ponton érinti a vonalat, ami egyúttal az átmérő végpontja, és merőleges arra, vagy a Thalész-tétel, ami kimondja, hogy ha az átmérő két végpontját a körön kijelölt bármely ponttal összekötjük, akkor szabályos derékszögű háromszöget fogunk kapni.)

Annak viszont, aki az ünnepek közötti átmérő, az ünnepkörökben rejlő háromszög vagy éppen az e köröket érintő vonalak (netán erővonalak) sajátosságaival szeretne megismerkedni, nem a geometriával, hanem a szakralitással kell egy kicsit jobban érintkezésbe kerülnie. Ám ehhez már nem biztos, hogy elegendőek a legalapvetőbb ismeretek, mert előbb magának a szakrálisnak a fogalmát kell leírni. Ezt meg lehet tenni nagyon bonyolult és egy kicsit egyszerűbb módon is – én az utóbbit választom.

A szakrális a profán, tehát a hétköznapi ellentéte. Szentnek is szoktuk nevezni, így eleve ünnepi. Nem földhözragadt, vulgáris, hanem társul hozzá valamilyen természetfeletti, transzcendens erő. Nem egyszerűen fizikai, hanem metafizikai, az ismert természettudományos törvényeken túllépő, röviden: isteni. Ebbéli voltából fakadóan szent, azaz: Isten tulajdona. A profán és esendő, megbetegedő és elporladó testünk, porhüvelyünk puskapora mindig az ünnepek között szárad, és az ünnepekben robban a csillagokig. Az már a mi hétköznapi viselkedésünkön múlik, hogy elnyeli-e az erőnket egy fekete lyuk, vagy éltető sugarak leszünk-e.

Földi életünk végső soron nem más, mint az ünnepek közötti átmérő. Az ünnepekről nem lehet egymástól függetlenül beszélni, mert azok mindig összetartoznak, kört alkotnak – ezért használjuk az ünnepkör kifejezést, például a karácsonyi és húsvéti ünnepkört. Ráadásul ennek a kettőnek a közös halmaza az a Jézus, aki a halmazt önmagával olyannyira kitágítja, hogy a két kör egymást pontosan le is fedi: a születést és kereszthalált, feltámadást, majd a Szentlélek pünkösdi kitöltetését (a körök tökéletes egymást fedését) nem lehet különválasztani.

Innen, a toronyból, az emlékezés helyéről és idejéről, könnyen vissza tudok tekinteni szép gyermekkorom karácsonyfáira: mindig egy templomtornyot idéző kupola került a csúcsra, az ágakra a ma már ehetetlennek tartott szaloncukor és a ma is ehető dió, a fa alá, a könyv vagy a társasjáték mellé néhány szem narancs karácsonyi luxus­ként. A csillagszórót meg­gyújt­­va azt éreztük, hogy minden csupa béke, ártatlan tisztaság (akkoriban még mindig esett a hó).

A karácsony nekünk vízkeresztkor ért véget, amikor szomorúan állapítottuk meg, hogy mindegyik szaloncukorpapír üres. Gyakran tudomást sem vettünk a szilveszterről és az újévről, noha – talán már a hetvenes évek derekától kezdve – mindig vártuk Hofi Géza műsorát, amelyről akkor még nem tudtuk, hogy ugyanolyan feszültségoldó szelep volt, mint például az 1848/49-es szabadságharc bukása után az élclapok, köztük elsőként Jókai Mór Üstököse.

Az ünnepek körök, egymást lefedő körök, így az ünnepek átmérői is megegyeznek egymással. Addig azonban nem lehet meghúzni az átmérőt – és talán pontos számításokat sem lehet végezni –, amíg nem jelöljük ki a középpontot, amíg nem látjuk tisztán, hogy mi áll az ünnepek és körök középpontjában.

Az Én van-e ott, vagy az engem is tulajdonló Szent Másik? Amíg meg nem értjük, hogy a szabadságunk csak akkor lehet teljes, ha az korlátolt az Isten által.

(A szerző irodalomtörténész)

Kapcsolódó írásaink

Lóránt Károly

Lóránt Károly

Környezetvédelem és klímahisztéria

ĀA következő évszázadokban a történészek biztosan el fognak csodálkozni annak a hamis logikának a mélységén, amely lehetővé tette, hogy a világon majdnem mindenkivel elhitessék: az antropogén CO2 veszélyes, káros és bolygópusztító anyag

László Tamás

László Tamás

Gyurcsány vadkacsái

ĀGyurcsánynak csak azért kell az összes „pártvadkacsa”, hogy velük a hazai és az európai elvbarátait vendégelje meg. Arra számít, hogy az összeszíjazott „pártvadkacsák” fogják majd őt repíteni