Kő András

Vélemény és vita

Egy fénykép

A fénykép bizonyíték. Amiről hallunk, hallottunk, s amiben talán kételkedünk is, az bizonyosságot nyer, ha fényképet látunk róla

Jé, mondjuk, és gondolatban elzarándokolunk abba az időbe, amikor még nem éltünk, s a hallottakról csak mindenféle képzeteink alakultak ki. A fotó éppen ezért Susan Sontag meghatározása szerint „fantáziafelhő és információpirula”. Adagolható minden mennyiségben. Néha azonban a droghoz hasonlít: nem tudunk betelni vele.

Ilyen fénykép számomra a százötven évvel ezelőtt, 1870-ben napvilágot látott fotó a sheffieldi futballpályáról. Az ismeretlen fotográfus nem a futballistákat örökítette meg, nem a játékot, hanem a pálya egy szeletét és a nézőket. Hatalmas tömeg veszi körül a küzdőteret. A szurkolók inkább állnak, mint ülnek. A publikum már összesereglett, kezdődhet a meccs. Egyik-másik embercsoport még téblábol, imitt-amott a földre is leheverednek, a tavasz első jeleit véljük felfedezni. A háttérben néhány ház vonulata látszik, a háztetőkön emberek csücsülnek, s a fákon lógnak a szurkolók. Szent Isten, már 1870-ben!

A világ első labdarúgó-egyesülete a Sheffield Club volt, amelyet 1855-ben alapítottak. Mintha ez a pillanat jeladás lett volna. Egyre-másra alakultak az iskolai és amatőr klubok. Aztán 1862-ben a cambridge-i-egyetem rektora kidolgozta a csak lábbal művelhető játék szabályait. Végül 1863. október 26-án az iskolák és a társadalmi egyesületek létrehozták a világ első labdarúgó-szövetségét.

Ennek a következménye lett, hogy a labdarúgás kinőtt az iskolák falai közül, és megkezdte világhódító útját, 1866-ban pedig már az első válogatott meccset is lejátszották Sheffield és London legjobbjai között. És itt már nagyon közel vagyunk ahhoz az évszámhoz, amelynek futballtörténeti nevezetessége egy páratlan felvétel a sheffieldi pályáról, amikor a játéktér nagysága még átmeneti, és egyelőre szalag helyettesíti a felső lécet.

Susan Sontag sorai: „A fénykép a halandóság leltára. Együvé terel olyan embereket és tárgyakat, akik és amelyek a következő pillanatban már szétszélednek, megváltoznak, s járják tovább a maguk útját.” Kik voltak azok az emberek, akik a 19. század második felében ott álltak a sheffieldi pálya szélén, és a labda pattogására vártak? Milyen életet éltek az alig kivehető arcok gazdái? A fényképész remélte-e, hogy fennmarad a fotó?

A könyvkiadás ma jelentős ága foglalkozik azzal, hogy a régi fotókat új közegbe helyezi, s ezzel utat nyit az örökkévalóságnak. Legalábbis bízik abban, hogy egy-egy történelmi fénykép megmarad az emlékezetben.

Ugyanakkor való igaz, hogy a fénykép a legtöbb esetben nem mond el annyit, mint egy regény, egy irodalmi riport vagy novella, mégis meggyőzőbb lehet azoknál, és a legfontosabb, hogy dokumentum hitelességével hathat. Korunk embere pedig fogékony a dokumentumra. Nemegyszer, bizonyos esetekben pedig csak erre.

Nem lehet megilletődés nélkül szemlélni a sheffieldi pályán készült százötven éves fotót, amely a világ nagy játéka kezdeti időszakának első hiteles dokumentuma. Megperzseli az embert, és fantáziafelhőket sodor a feje fölé, amellett, hogy információpirulákkal is élteti. Egészségesebb pirulákkal, mint amelyeket napjainkban – sok esetben – kénytelen vagyunk lenyelni…

„Miért tesznek el fényképeket az emberek? Miért? Isten tudja! Miért tesznek el mindenfélét: limlomot, vicik-vacakot, ezt-azt? Elteszik, és kész. (…) Eszükbe juttat.” Ezt Agatha Christie írja Mrs. McGinty halott című könyvében.

Kapcsolódó írásaink

Faggyas Sándor

Faggyas Sándor

Lehetetlen küldetés?

ĀA Központi Statisztikai Hivatal tegnapi gyorstájékoztatójából kiderül, hogy 2019. január–novemberben 81 341 gyermek jött világra, ami másfél százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva

Szerencsés Károly

Szerencsés Károly

Megjózanodás

ĀA héten arról szóltak a hírek, hogy Moszkvában megdőlt a melegrekord. Szégyenszemre ja­nuár közepén is plusz három fok van