Lóránt Károly

Vélemény és vita

Mit hoz a jövő?

A jövőbe természetesen senki sem lát, azonban a múltbeli tendenciák alapos tanulmányozásával és annak feltételezésével, hogy csodák ritkán történnek, fel lehet vázolni az előttünk álló évtized fő tendenciáit

Az ilyen előrejelzések hallgatólagosan feltételezik, hogy nem történnek hirtelen változások, ezért meglepetésmentes változatoknak szokták hívni őket.

Ám fel lehet tételezni bizonyos eseményeket, amelyek a fő tendenciákat megváltoztathatják, így különböző alternatívák, forgatókönyvek vázolhatók fel. Az a tapasztalat, hogy az előrejelzők akkor találták el a jövőt, amikor az alapvető tendenciák nem változtak. A technológiai szintáttöréseket, amelyek a folyamatokon lényegesen változtathatnak, általában nem lehet előre látni, vagy nem ott következnek be, ahol várják őket. Hasonlóképpen nem lehet előre látni a természeti katasztrófákat, a hirtelen bekövetkező politikai változásokat, irracionális okokból kitörő háborúkat.

Amiben legbiztosabbak lehetünk, azok a demográfiai folyamatok. Az ENSZ előrejelzése szerint a 2020-as évtizedben a Föld lakossága hétszázmillió fővel fog nőni, jórészt a fejletlen országokban, különösen a szubszaharai térségben. Ez azt jelenti, hogy az Európára nehezedő migrációs nyomás növekedni fog. Hogy ez mekkora problémát fog okozni, az elsősorban attól függ, hogy a jelenleg az európai döntéshozást uraló, bevándorlást támogató balliberális ideológia mennyiben fog megváltozni.

Az is biztosan előre látható, hogy az unió klíma- és energiapolitikája kudarcot fog vallani. Egyszerű számításokkal bizonyítható ugyanis egyrészt az, hogy a szén-dioxid-kibocsátás tervezett csökkentése atomerőművek nélkül nem valósítható meg, sőt a 2030-ra kitűzött célok még atomerőművekkel sem. De még ha nullára is csökkenne az unió szén-dioxid-kibocsátása, ez mit sem változtatna a globális tendenciákon.

Ugyanis az Európai Unió a globális kibocsátásnak mindössze tíz százalékát adja, annak dinamikáját a most felzárkózó szegény országok gyorsan növekvő energiaigénye és az ahhoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátása fogja meghatározni. Ezen országoknak pedig sem pénzük, sem akaratuk nem lesz arra, hogy energiaigényük kielégítése érdekében szél- és naperőművekkel folytassanak költséges kísérleteket. A minden bizonnyal még jó ideig eltartó klímahisztéria el fogja vonni a figyelmet és a forrásokat a valóságos problémák, például a természet védelme, az öntözőrendszerek kiépítése, a szegény országokban a helyes agrotechnika elsajátításának segítése elől.

A Brexit gazdaságilag nem sokat változtat az unió helyzetén, hiszen a britek eddig is elég lazán kapcsolódtak a többi tagállamhoz. A brit kilépésnek nem gazdasági, hanem politikai hatása van, megrendítette az euroatlanti politikai elit pozícióját. Az azonban bizonytalan, hogy ebből a tapasztalatból azt a tanulságot vonják-e le, hogy érdemes csökkenteni
a központosítást és jobban figyelembe venni az egyes országok eltérő adottságait, vagy épp ellenkezőleg, még szorosabbra akarják fogni a gyeplőt, hogy más országoknak eszébe se jusson, hogy az unión kívül is van élet.

Az Európai Unióban – átlagban – sem dinamikus növekedés, sem éles válság nem várható, amire leginkább lehet számítani, az a tartós depresszió. Ez következik a maastrichti elvekből és az euró bevezetéséből.

A maastrichti kritériumok szerinti háromszázalékos költségvetési deficitkorlát lehetetlenné teszi a gazdaság élénkítését (nem lehet megfelelő mértékben pénzt pumpálni a gazdaságba), az eurót bevezetett, gyengébben fejlett országok pedig a fizetési mérlegük egyensúlyban tartásához folyamatos költségvetési megszorításokat kell hogy alkalmazzanak. Mindez lehetetlenné teszi a dinamikusabb gazdasági növekedés kialakulását. Ugyanakkor a 2008-as válság miatt bevezetett óvintézkedések (például a bankok kötelező tartalékaira vonatkozó szigorítások) miatt heves pénzügyi válság sem várható. Az e pozícióból való elmozduláshoz (a térség dinamizálásához) a maastrichti elvek és a neoliberális gondolkodás feladására lenne szükség. De ezzel – meglepetésmentes forgatókönyv esetén – nem számolhatunk.

Ideológiai téren a globalisták és a szuverenisták közötti harc lesz a meghatározó. A globalizmusnak – mint ahogy azt az Európai Parlamentben nap mint nap tapasztalhatjuk – jobb- és baloldali támogatói egyaránt vannak. A baloldal ideológiáját a frankfurti iskola hagyományos értékeket megkérdőjelező és Karl Popper nyílt társadalomról szóló tanítása támasztja alá, a jobboldalét pedig a neoliberális közgazdászok. A baloldal megkérdőjelezi a nemzetállam létét, a tradicionális társadalmat és „nyílt”, a társadalmi gyökerektől elszakított társadalmat ajánl helyette, a neoliberális ideológia pedig „nyílt”, vagyis a tőke, az áru és a munkaerő mozgását akadály nélkül lehetővé tevő gazdaságfilozófiát ajánl, ami a tőke egyre erőteljesebb koncentrálódásához, nemzetközivé válásához és a tőketulajdonosok feletti demokratikus ellenőrzés lehetőségének felszámolásához vezet.

Demokratikus választásokkal elvileg egyik ideológia sem juthatott volna tartósan uralomra. Ezt felismerve javasolta a radikális baloldalnak a német ifjúkommunista, Rudi Dutschke a hatalom intézményeibe való hosszú menetelést, vagyis az intézményrendszerek fokozatos elfoglalását. Az elemi elmozdulások észrevétlenek maradnak, idővel azonban, Marx tanításának megfelelően, a mennyiségi változások minőségi változásokba csaptak át, és a tudomány, a politika és az államigazgatás intézményeiben a radikális baloldal (kultúrkommunisták) átvették az uralmat. Ugyanakkor a jobboldalon a politikusok egyre inkább a multinacionális tőke befolyása alá kerültek, és az azok érdekeit kiszolgáló neoliberális gazdaságpolitikát folytatnak (példa rá a maastrichti egyezmény).

A volt szocialista országokban azonban ez a befolyás, bár erősödik, még gyenge, ezért van az, hogy a V4-ek kollektíven szállhatnak szembe a nemzetállami szuverenitást felszámolni igyekvő törekvésekkel. Álláspontjuk védelmére azonban nincs megfelelő filozófiájuk, így védekező pozícióba szorulnak. Emiatt a szuverenitásuk feladására irányuló erőteljes nyomásra a következő évtizedben is számíthatunk. Az Európai Unióban visszatérő kérdés, hogyan maradjunk versenyben a világpiacon. Ha ezt a versenyképességet a világkereskedelemben elfoglalt hely szerint kívánnánk mérni, akkor biztos a lemaradás: a kevésbé fejlett, felzárkózó, főleg ázsiai országok ugyanis természetszerűleg gyorsabban fejlődnek, így hosszú távon a kereskedelmi arányok a javukra változnak.

Ezt az elmozdulást jelzi, hogy míg a mai Európai Unió országai (EU28) a hetvenes években a világkereskedelem mintegy felét adták, ez az arány mostanára egyharmadra csökkent, és e tendencia nyilvánvalóan folytatódni fog. Sajnos ez az irányzat a hightech exportra is vonatkozik, és félő, hogy részben az unió gazdasági problémái és nehézkes döntéshozatali rendszere, részben a zöldek és a szélsőbal műszakifejlődés-ellenessége (például az atomenergia hasznosítása vagy a genetikai eredmények alkalmazása terén) és irracionalitása (az erőforrások kudarcra ítélt célokra való koncentrálása, mint a szél- és naperőművek) miatt a technika terén is fokozódni fog a lemaradás. Még számos olyan területet lehetne kiemelni, amely problémákat fog okozni a jövőben, például a bevándorlók beilleszkedése, a jövedelemegyenlőtlenségek növekedése, a valamikori erőteljes középosztály lemorzsolódása, a kilátástalannak tűnő közös kül- és védelmi politika, de ezekre a kérdésekre majd máskor térünk ki.

Most inkább egy, az olvasóban bizonyára felmerülő kérdést szeretnénk megválaszolni, hogy nem túl pesszimista-e az unió jövőjéről felvázolt kép. E kérdésre határozott nem a válasz, mert az előzőekben kifejtettek egyértelműen következnek az elmúlt évtizedeket jellemző folyamatokból. Az ilyen meglepetésmentes előrejelzések azonban nem azt a célt szolgálják, hogy kétségbe ejtsenek bennünket, hanem ellenkezőleg, azt, hogy szembenézve a nyilvánvaló tendenciákkal, minden erőnket latba vessük, hogy azokat megváltoztassuk. Ha a 2020-as években meg tudjuk változtatni az uniót uraló politikai és gazdasági ideológiákat, ha a mai irracionalitás helyébe a racionalitást tudjuk állítani, akkor az unió fejlődési pályája is kedvező irányba fordulhat.

Kapcsolódó írásaink

Őry Mariann

Őry Mariann

Felelősségünk 2020-ban

ĀMeddig szakadnak még a nyugati társadalmak? – ez a 2020-as év egyik fő kérdése

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Harminc év után

ĀÉrdemes lenne egyszer megcsinálni azt a felmérést, hogy a hajdani vezetők, köztük a hóhérok, rablók utódai milyen utat jártak be 1990 óta