Domonkos László

Vélemény és vita

A völgyben a kerti virágok

Azt hiszem, Sára Sándort egész életében az érdekelte igazán, hogy még mindig nyílnak a völgyben a kerti virágok. Meg kell őket mutatni, mennyire igazak, és mennyire a mieink

Csípősek már a reggelek meg az esték, téli világot idézők – eszembe juttatják 1989–1990 telét, amikor már nagyjából mindenki tudta, hogy új világ kezdődik. Igaz, csak úgy, ahogy a régi szegedi szólás tartja: „füstöl a kémény, de nem tudjuk, mi fől alatta”. Akkor persze mindenesetre hittünk és reméltünk, én még külön is. Életem legelső könyvének megjelenése közelgett, aztán ott volt az a rendkívüli március 15-e, ami ráadásul ekkor, ’90-ben lett a szabad magyar sajtó napja is. Nem sokkal korábban a Kongresszusi Központban, a filmszemlén a korábbi évek szinte forradalmas hangulatát némi várakozásteljes, nyugodtabb légkör váltotta fel, én meg nagy sóhajtással elszántam magam, és a folyosón megállítottam azt a zömök, csupaszakáll, névről-arcról már réges-rég jól ismert embert. Némileg megilletődve bemutatkoztam, és elmondtam: én lennék az, akinek rövidesen megjelenő, a Rákosi-rémuralom idején öt álló éven át röpcédulázó békéssámsoni fiatalok históriáját feldolgozó könyvének kéziratát közös barátunk eljuttatta hozzá, esetleges majdani megfilmesítést megfontolandó. Hát te vagy az, mondta szűkszavúan, majd a lényegre térve közölte, rengeteg munkája van, sajnos nem tud ezzel foglalkozni – „de nagyon örülök, hogy megjelenik”, fűzte hozzá. Ekkor láttam először mosolyogni. „Beszélünk mi még erről”, mondta köszönésképpen, és már nyújtotta is a kezét.

Fél évtized múlva, 1995 elején – bő éve dolgoztam már a Duna Televízió Közép-európai magazinjában – korábbi világszövetségi meg vidéki találkozások után egyszer tétován megemlítettem neki a Békéssámson helységnevet. Megvillant a szeme: azt te fogod megcsinálni, mondta enyhén jakobinus szigorral. Add be a szinopszist meg a forgatási tervet, ahogy kell. És nekikezdtem életem második dokumentumfilmjének.

Sára Sándorral soha nem kellett – úgy tűnt jó darabig, nem is nagyon lehet – hosszasan elbeszélgetni. Mindig „rövidre zártan”, elképesztőnek tűnő szűkszavúsággal, prakticizmussal intézett el szinte mindent. Időbe telt, míg megértettem: nem a duma a lényeg. Még akkor sem, mikor azt hisszük, hogy az most elkerülhetetlen. Csakis és kizárólag a Tett számít. Az alkotás, a produktum. Nála nem csak kezdetben volt a Tett – mindvégig, mindig, mindenben csak az volt a lényeg és az alfa és az ómega, minden.

A hosszadalmas fejtegetések, diskurzusok, elemzések és ilyen-amolyan érvelést gyöngyöző purparlék helyett és mögött – de leginkább: fölött – mindig ott tudta és érvényesítette a Mű mindenhatóságát.

Az értelmezés – mások dolga. Az övé – a miénk – az elkészítés. Csakis és kizárólag. A többi, így gondolhatta, azt hiszem, füst. Tovaszálló, netán illatos, de akkor is csak füst.

A Duna Televízió életének nem éppen vigasztaló vége után volt néhány nagy – a korábbiakhoz képest gigászi hosszúságú – beszélgetésünk. Akkor kérdeztem meg tőle: Nem vagy te, nem voltál te túl jóhiszemű, Sándor? Én általában jóhiszemű vagyok, vágta rá szinte rögtön, ezzel mintegy le is zárva ezt a közelítésmódot. Mert mint az igazán nagy és tiszta emberek, pontosan tudta magáról (is), amit a Műhöz tudni kell. Egyszer egy világszövetségi úton Sopronban vele és Csoóri Sándorral egy asztalnál ülve, megbűvölve figyelhettem, hogyan évődnek egymással: egészen észbontó hétköznapisággal. És amikor Lakiteleken egy jóízű – megint csak nagyon nem hosszú – beszélgetés után cinkos kacsintás kíséretében átküldött asztalunkhoz Káli-medencei borából egy flaskával, ugyanezt érzékelhettem. Sopronban vagy a Mészáros utcában, a világszövetség székházában vagy a Kongresszusi Központban ugyanaz látszott: a nagy alkotók köznapi megnyilvánulásai annál póztalanabbak, szűkszavúbbak, minél nagyobb formátumúról van szó. Minél több a mélység és minél szédítőbb
a magasság.

Így, szeptember vége felé tényleg már közelinek tűnhet, szinte látható a téli világ: ha még nyílnak is a völgyben a kerti virágok, jelképesen és valóságosan már hó takará a bérci tetőt. Azt hiszem, Sára Sándort egész életében az érdekelte igazán, hogy még mindig nyílnak a völgyben a kerti virágok. Ez a lényeg. Látsszon, érződjék a zordon tél akármennyi jele, reggel vagy este, bérci tetőn vagy az égi és földi hatalmak bármely terrénumában. A kerti virágok a völgyben, a Káli-medencében és Bácskában, a Gulag-szigeteken és az alföldi tanyákon, Szindbád borókapálinkás Felvidékén és a galíciai huszárkvártélyokban igenis nyílnak. Meg kell őket mutatni, mennyire igazak, és mennyire a mieink. Nyílnak. És meg is maradnak. Úgyhogy semmiféle búcsúnak tulajdonképpen nincs is értelme. Ne is beszéljünk ennyit.

Kapcsolódó írásaink

Dippold Pál

Dippold Pál

Alkalmatlankodók

ĀNéhány évtizeddel ezelőtt Magyarországon még törvény szólt az általános hadkötelezettségről