Korompay Csilla

Vélemény és vita

Grétáink a kánikulában

Tüntetéssel kezdték a tanévet a magyar Gréták, de már bejelentették az első diáksztrájkot is

álláspont

Egyelőre nem a klímaváltozás, hanem a módosított köznevelési törvény ellen küzdenek – kéz a kézben a Soros-féle civilekkel és az ellenzéki pártokkal, amelyek az Alkotmánybíróságon támadják meg az új szabályozást. A demonstráció – névleges – szervezői waldorfos diákok, akik szerint a kormány ellehetetleníti az alternatív iskolákat, és lábbal tiporja az oktatási szabadságot.

Ha a mi Grétáink egy kicsit tájékozódnak, ha legalább a saját intézményük honlapját megnézték volna, tudnák, hogy a módosításokból semmi ilyesmi nem következik. Hiszen éppen a Magyar Waldorf Szövetség – a tüntetők által olyannyira féltett alternatív iskolák talán legnagyobb képviselője – már hetekkel ezelőtt tájékoztatta az érintett szülőket arról, hogy nem származik hátrányuk a törvénycsomagból. Azzal az új jogszabállyal kapcsolatban, amelynek értelmében az alternatív iskolák kerettanterve legfeljebb harminc százalékban térhet el a nemzeti alaptantervtől, a szövetség közölte, a minisztériummal való egyeztetésen kiderült: a jelenleg érvényes alternatív kerettantervek sehol sem különböznek az állami kerettantervtől nagyobb mértékben, mint huszonöt százalék. Vagyis minden iskolában jóval alatta vannak a most megszabott maximális tantárgyi eltérésnek.

Bár a Gréták nem hisznek a tényalapú tanításban, az elemi matematikai ismereteket remélhetőleg sikerült a fejükbe plántálni, bármilyen intézménybe járnak is, így azt tudniuk kell, hogy a huszonöt kevesebb, mint a harminc. Vagyis annak sulykolása, hogy a törvény „ellehetetleníti” az alternatív oktatást, egyszerű rémhírterjesztés, forradalmi alapnak pedig igencsak gyengécske.

A másik vád a módosításcsomaggal kapcsolatban, hogy minden hatéves kisgyermeket iskolába kényszerítenek majd, gyakorlatilag kitépve őket szüleik ölelő karjaiból, az anyai sikolyok és az óvónők könyörgése ellenére. Hiába erősítette meg már többször az oktatásirányítás – és nem mellesleg a Waldorf Szövetség is –, hogy a szigorítások nem korlátozzák érdemben a szülők jogait. Az iskolaérettségről pedig nem egy „arctalan bürokratikus szerv” fog dönteni, hanem szakmai szervezet, és a döntésbe természetesen épp úgy bevonják majd a szülőket és az adott gyereket jól ismerő óvónőket is, mint eddig. Némi szigorításra azért van szükség, mert országszerte nagyon eltérő gyakorlatok alakultak ki, és a visszajelzések szerint sok óvodást indokolatlanul tartottak vissza egy vagy akár két évig is.

A módosított törvény mindemellett lehetővé teszi, hogy szeptembertől a köznevelési intézmények vezetői pluszbérpótlékot és ösztönzési keresetkiegészítést kapjanak, a többletfeladatokat teljesítő tanárok pedig céljuttatást. Tehát a tiltakozó ellenzék, a „civilek” és a Gréták – noha fizetésemelést követelnek a tanároknak – tulajdonképpen azon munkálkodnak, hogy az iskolaigazgatók, pedagógusok ne juthassanak pluszkeresethez.

A másik lehetőség, hogy valójában nem is olvasták a jogszabályt. Ez a valószínűbb, mivel egy ilyen dokumentumban viszonylag sok a tényanyag, amely ellen ők ádázul harcolnak.

A szombati tüntetők elenyésző létszáma azt mutatja, hogy a diákok itt, mifelénk kevésbé lelkesednek a Gréták iránt, és a fiatalok zöme jóval kellemesebb elfoglaltságot választott magának a vakáció utolsó előtti, kánikulai napjára, mint, hogy hivatásos lázítókat hallgasson ama vízióról, miszerint egyre rosszabb az élet Magyarországon, és a kormány végleg szétveri az oktatást. A gyerekek inkább strandra mentek, kirándulni, esetleg moziba a családjukkal vagy a barátaikkal. Hiszen tudták, ma kezdődik az új tanév. Amelyhez egyébként – amint már hosszú évek óta – minden feltétel adott. Grétáink is teljes szabadságot élveznek. Iskolába járniuk ugyan kötelező, tanulniuk azonban nem muszáj. Bár, talán nem válna kárukra.

Kapcsolódó írásaink

Bogár László

Bogár László

Az elfogyó Kelet

ĀAligha véletlen, hogy a világ legalacsonyabb termékenységi indexeit a volt NDK-ban mérik